KREV LÅNEBIL: Har du en slik bil, bør du kreve å få en annen bil på lån inntil batteriet er skiftet, mener Forbrukerrådet.Foto: OPEL
Forbrukerrådet med kraftig kritikk:
Krever at Opel tilbyr gratis lånebil
Forbrukerrådet krever at 4000 Opel-kunder får gratis lånebil frem til batteriene i Opel Ampera-e er byttet. Det kan også være grunnlag for å heve hele kjøpet.
Det kommer nå kraftige reaksjoner på de omfattende bruksbegrensningene som landets rundt 4000 eiere av Opel Ampera-e har fått.
Inntil det brannfarlige batteriet på bilene er skiftet, bør eierne blant annet ikke lade uten tilsyn, og lade etter hver kjøretur. Rekkevidden bør heller ikke falle under 110 kilometer.
Dette gjør at Forbrukerrådet nå gir Opel og importøren Bertel O. Steen klar melding.
Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen skriver følgende i en epost til Motor:
– Reparasjoner skal etter forbrukerkjøpsloven skje «innen rimelig tid» og «uten vesentlig ulempe» for forbrukeren. De bruksbegrensningene som Opel pålegger kundene er så inngripende at flere forbrukerrettigheter aktualiserer seg. De som ønsker å vente på batteribytte bør etter vårt syn bli tilbudt en lånebil. De som ikke ønsker å vente, bør raskt få alternativer innenfor lovens rammer.
Disse alternativene kan blant annet være å få heve hele kjøpet av det som i stadig større grad fremstår som en skandalebil.
– Det er ikke utelukket at bruksbegrensningene er så inngripende at forbrukerne kan avvise reparasjonen fra Opel og kreve å levere bilen tilbake, enten mot ny bil (omlevering) eller pengene tilbake (heving), skriver Iversen.
Forbrukerrådet har stor forståelse for at bileierne ikke ønsker å sitte barnevakt for bilene sine mens de lader.
– Ifølge Opel bør bilene ikke lades uten oppsyn. Det gjør i praksis bilene mer eller mindre ubrukelige, skriver Iversen. Han ber Opel og Bertel O. Steen gi kundene god og jevnlig informasjon i denne ekstraordinære situasjonen.
Vil ikke svare
Importøren Bertel O. Steen vil ikke svare på om kundene kan regne med å få lånebil, eller få heve kjøpet.
– Det har jeg ikke kommentarer til, sier Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for blant annet Opel hos importøren Bertel O. Steen.
– Hvorfor ikke?
– Fordi jeg ikke har et godt svar på det nå. Vi ønsker å reparere bilene til kundene. Det er målet vårt. Dessuten jobber vi med å finne løsninger for kunder som ikke kan følge rådene.
Han synes det også er viktig å få frem at bilene ikke er ilagt bruksforbud.
Annonse
– Bedre batteri
Stein Pettersen er dessuten opptatt av å fortelle at det nye batteriet i bilene er bedre enn det gamle.
– Vi har fått bekreftet at alle kundene får full garanti på det nye batteriet fra det blir installert. Det vil si åtte år eller 160.000 kilometer.
Det innebærer at kunder som eksempelvis har en fire år gammel bil, vil få et nytt batteri som er garantert i ytterligere åtte år, eller 160.000 kilometer.
– Det nye batteriet er dessuten et nytt batteri, med åtte prosent høyere kapasitet, noe som vil gi økt rekkevidde fra dagens batteri, som har en rekkevidde på 423 kilometer etter WLTP-standarden, sier Pettersen.