FÅR IKKE PENGENE: Ekteparet Hans Morten Bruun og Else Margarethe Torsvik Bruun i Bærum.Foto: GEIR RØED
Betaler ikke ut pengene:
– Bilfirmaet har stjålet pengene våre
Ekteparet Hans Morten Bruun og Else Margarethe Torsvik Bruun får ikke oppgjøret på 410.000 kroner etter at de solgte bilen sin gjennom en bruktbilforhandler.
NAF reagerer kraftig på måten Hans
Morten Bruun og Else Margarethe Torsvik Bruun behandles på.
– Salgssummen fra bilsalget er ekteparets penger, ikke
bilfirmaets, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.
10. mars i år solgte bilfirmaet på Hamar ekteparets bil til en annen privatperson.
– Bilen ble solgt for 427.000 kroner. Vi skulle etter
avtale få 410.000 kroner, forteller ekteparet, som bor i Bærum.
Da oppgjøret ikke kom, etterlyste ekteparet pengene.
Flere ganger oppsøkte de bilforhandleren og mennene bak. De fikk forskjellige bortforklaringer,
og flere lovnader om at pengene skulle komme.
– Vi fikk også en epost om at det var ingenting å bekymre
seg over, forteller Hans Morten Bruun.
Men det skulle vise seg at det i høyeste grad var grunn
til bekymring.
Vi spoler tilbake til i fjor høst. Da la ekteparet ut sin
da to år gamle Polestar for salg på Finn.
Interessen fra kjøpere uteble. De ble imidlertid kontaktet
av bilforhandleren Auto 1 Innlandet, som tilbød seg å ta bilen i kommisjon mot
et honorar.
Bilforhandleren fristet ekteparet med en god salgspris.
Polestaren ble lagt ut for salg på nytt med en pris på 559.000 kroner, noen
tusenlapper mer enn ekteparet forsøkte å selge for.
Men responsen uteble også nå. Månedene gikk. Bruktbilmarkedet
falt, og prisen ble satt ned flere ganger.
I mars i år ble bilen solgt for bare 427.000 kroner.
– Det var vondt å se at vi måtte sette ned prisen og
selge til så lite, sier Else Margarethe Torsvik Bruun.
Det skulle imidlertid bli mye vondere.
Annonse
– Reagerte ikke
Motor har fått kopi av kontrakten som ekteparet inngikk
med bilforhandleren på Hamar. Logoen i kontrakten er for bilfirmaet Ncars, mens
det er firmaet Auto 1 Innlandet som er oppgitt som firmanavn i kontraktens
kontaktinformasjon og gjennomgående i teksten i kontrakten. Auto 1 Innlandet er
eid av Ncars.
Over signaturen til bilfirmaets medarbeider, er det brukt
et stempel til et tredje bilfirma, Autoco Hamar.
– Vi reagerte dessverre ikke på at det var forskjellige
firmanavn i kontrakten, sier ekteparet.
Samme personer
Bilen ble annonsert av Ncars. Men
da bilen omsider ble solgt, undertegnet ekteparet salgsmeldingen hvor bilen
deres ble overført fra dem til bilfirmaet Bil-Partner, som like før salget hadde
blitt det nye navnet på Autoco Hamar.
Det er delvis de samme personene som har vært eller er
involvert i de forskjellige bilfirmaene, som alle har forretningsadresse i
Hamar-området.
Les lenger ned hva disse personene sier om anklagene som
rettes mot dem.
Annonse
Rystet
Polestaren til ekteparet ble solgt videre fra
bilforhandlerne til Frank Henriksen i Solbergelva utenfor Drammen. Han blir
både overrasket og rystet når Motor forteller ham at ekteparet som eide bilen
før ham, ikke har fått oppgjøret fra bilforhandlerne han kjøpte bilen av.
– Jeg får vondt av dem. Dette er ikke greit, sier
Henriksen.
Motor har kopi av Henriksens kjøpekontrakt. Også i den er
flere av firmanavnene nevnt. Kontrakten har logoen til Ncars, kontaktopplysningene
er til Autoco Hamar, og kontrakten er undertegnet av daglig leder og styreleder
for Autoco Hamar, senere Bil-Partner, med stempelet til Autoco Hamar.
I Finn-annonsen for bilen er Ncars oppgitt som selgere.
– Sauset sammen
– Dette bekrefter min teori om at alle selskapene er
sauset sammen, og at personene bak bevisst forvirrer, sier Vigdis Svennungsen i
NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
Hun har på vegne av ekteparet rettet krav mot alle de tre
firmaene, i forsøk på å få pengene som ekteparet rettmessig har krav på.
Det ene firmaet, Bil-Partner, tidligere Autoco Hamar, ble
i mai slått konkurs. Etter det Motor får opplyst fra bostyrer Tore Müller
Famestad, er det mange krav og ikke midler i konkursboet – slik at ekteparets
muligheter for å få oppgjøret sitt fra konkursboet er små.
– Men vi mener at det er Auto 1 Innlandet som i
realiteten har solgt bilen for ekteparet, og at det er fra disse ekteparet skal
ha pengene sine, sier Svennungsen.
Annonse
Svarer ikke
Motor har oppsøkt forretningsadressene til bilfirmaene.
På forretningsadressene som er oppgitt i Brønnøysundregistrene, er det nå andre
firmaer i bilbransjen som holder til.
– Etter at vi overtok lokalene, har mange av deres kunder
kommet hit og vært sinte, forteller en mann som nå driver bilsalg med et annet
firma fra lokalene.
Ncars har flyttet virksomheten sin til en annen adresse
på Hamar, like ved Hamar flyplass.
Når Motor kommer dit, får vi beskjed om at daglig leder
og styreleder Claudio Ahumada Cepeda i Ncars er opptatt i møter.
Senere på dagen ringer han oss tilbake, med beskjed om at
vi må kontakte hans advokat.
– Har du dårlig samvittighet for at kundene deres ikke
får pengene sine?
– Du må ringe advokaten min, sier Cepeda.
Bestrider
Hans advokat, André Lillehovde van der Eynden i Advokatfirmaet
Campbell, skriver i en epost til Motor følgende:
«Etter konkursen har enkelte kunder gjort gjeldende å ha
avtale om kommisjonssalg med de øvrige parter du nevner.
Dette er bestridt hva
gjelder min klient, og her foreligger det en uenighet både om faktiske og
rettslige omstendigheter, som denne side ønsker å føre dialog direkte med de
aktuelle kundene om, og ikke gjennom media.»
Advokaten skriver avslutningsvis at han ikke har noen
ytterligere kommentarer.
Motor har også kontaktet daglig leder og styreleder i
Auto 1 Innlandet, Anders Baksetersveen. Han svarer følgende i en tekstmelding:
«Auto 1 innlandet AS har ikke noe utestående oppgjør til
kunder. Har ingen kommentar utover dette.».
Espen André Fraurud er daglig
leder og styreleder i Autoco Hamar, som før konkursen fikk navnet Bil-Partner.
Han har ikke besvart gjentatte telefonoppringninger og tekstmeldinger over
flere dager fra Motor.
Motor har forelagt de tre kritikken fra ekteparet.
Annonse
– Tyveri
For ekteparet Hans Morten Bruun og Else
Margarethe Torsvik Bruun er bilsalget en erfaring de skulle vært foruten.
– Vi trodde det skulle være ekstra trygt å la bilfirmaet
selge bilen for oss.
De har møtt mennene bak firmaene flere ganger. Både
ansikt til ansikt, på telefon og på epost, har de fått beskjed om at pengene
vil komme.
– Den ene sa til oss at han til og med skulle ta opp
privat lån for å få betalt oss. Men pengene har ikke kommet, sier Else Margarethe
Torsvik Bruun, og fortsetter:
– Jeg er sjokkert. Jeg skjønner ikke at de har mage til
dette. Dette er tyveri. De har solgt bilen vår, fått penger av kjøperen, men
gir ikke pengene til oss, sier hun.
– Vi er svindlet, sier ektefellen Hans Morten Bruun.
Også advokat Vigdis Svennungsen har tatt kontakt med
mennene bak firmaene.
– De sier til meg at deres advokat skal komme tilbake til
meg. Men bilen ble solgt i mars, og pengene skulle vært overført da. Derfor forventer
vi snarest oppgjøret.
Motor har tidligere skrevet om Autoco Hamar. Den siste
artikkelen er denne: