TAPTE PENGER: Morten Hasås satte bilen sin igjen her, utenfor bilforhandlerens lokaler på Hamar. (Bilxtra-verkstedet, hvis logo kan skimtes, er kun en nabo og har ingenting med denne saken å gjøre.)

Minst 25 bileiere svindlet:

Morten satte bilen igjen her – tapte 337.000 kr.

En desemberdag for snart to år siden satte Morten Hasås igjen bilen sin hos bilforhandleren på Hamar. Det tapte han 337.000 kroner på.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg og kona ble holdt for narr av bilselgeren, sier Morten Hasås.

I desember 2021 inngikk de avtale med bilforhandleren Innlandet Bil om å selge sin Volkswagen Touareg gjennom forhandleren. Allerede et par uker senere ble bilen solgt, og Hasås var svært fornøyd.

SMS-DIALOG: Mellom bilkunden Morten Hasås og bilforhandleren.

– Jøss, så bra, skrev han i en tekstmelding til bilselgeren, og la til:

– Godt jobba.

Men Hasås sin del av oppgjøret for salget på 430.000 kroner kom ikke.

Hasås maste og etterlyste pengene sine. Han fikk etter hvert 50.000 kroner, men måtte også akseptere at bilfirmaet beholdt 43.000 kroner for ekstra påkostninger som de hevdet de måtte ta.

De resterende 337.000 kronene fikk han aldri.

6,4 mill kr

I to dommer er innehaveren av Innlandet Bil, som før dommene og før konkursen skiftet navn til Hamar Bilsenter, dømt til fengsel i to år og seks måneder for svindel og grovt underslag av totalt 6,4 millioner kroner fra totalt 25 bilkunder.

De fleste bilkundene er rammet ved at bilforhandleren har latt være å betale for biler firmaet hans har kjøpt inn.

Bilkjøperne er rammet ved at forhandleren har droppet å betale restgjelden som selgerne hadde på bilene. Dermed måtte kjøperne av bilene også betale gjenstående billån på bilene de kjøpte, i tillegg til kjøpesummen.

Samme lokaler

Den første dommen falt i fjor høst, og er rettskraftig. Den andre dommen ble avsagt som en tilståelsesdom i sommer. Mannen soner nå straffene i fengsel.

– Driften kom på etterskudd. Kundenes penger ble benyttet til å betale regninger og eldre kreditorer, ifølge den siste dommen fra Østre Innlandet tingrett.

Bilforhandleren kjøpte inn biler som han deretter solgte i kommisjon, såkalt kommisjonssalg, formidlingssalg eller mellommannssalg, som det også kalles.

Han drev virksomheten sin fra samme lokaler som firmaet Auto I Innlandet senere drev bilsalg fra. Auto I Innlandet er bilfirmaet som ekteparet Hans Morten Bruun og Else Margarethe Torsvik Bruun solgte sin bil til, uten at de fikk pengene sine.

– Ble glade

Én av de 25 kundene som er svindlet av Innlandet Bil/Hamar Bilsenter er Rasmus Bringsli (24) og samboeren hans, som i fjor sommer la ut sin to år gamle Volkswagen Tiguan for privatsalg på Finn.

– Men vi slet med å få den solgt, og da bilfirmaet tok kontakt med oss, syntes vi det var fint.

Bilen ble raskt hentet hos samboerparet på Fauske i Nordland, og kjørt ned til Hamar. Der ble den etter hvert solgt for 580.000 kroner. Bilfirmaet skulle ha 40.000 kroner for salgsjobben, slik at samboerparet skulle få 540.000 kroner.

– Vi ble først glade for salget. Men oppgjøret kom ikke. I stedet var det bare unnskyldninger, og etter hvert skjønte vi at noe var galt.

– Sykt mye

I tillegg til å ikke få 540.000 kroner fra bilselgeren, måtte det unge samboerparet også ta opp et nytt lån for å betale deler av restgjelden som de hadde på bilen, forteller de.

– Dette er helt sykt mye penger for oss å tape, sier Rasmus Bringsli.

– Vi har helt ordinære jobber. Begge jobber på sykehjem.

Svindelen har fått store konsekvenser for dem. De solgte en nesten ny bil, men har ingen nyere bil nå.

– Først hadde vi en liten Ford Ka til oss og de to store bikkjene våre. Nå har vi en 13 år gammel Volvo V70.

– Hva tenker du om bilselgeren som svindlet dere?

– Han burde vært stoppet for lenge siden.

– Naiv

Den to år gamle Volkswagen Tiguanen ble kjøpt av en mann i 60-årene fra Hordaland.

– Vi har et samfunn som har vært bygd på tillit mellom mennesker. Jeg tenkte at dette var en seriøs bilforhandler. Men naiviteten har vært grenseløs hos meg, sier mannen til Motor.

Han forteller gjerne hvordan han opplevde bilkjøpet, men vil ikke at vi bruker navnet hans.

Han hadde avtalt med bilselgeren at han skulle betale 575.000 kroner for den to år gamle Volkswagen Tiguanen. Han endte opp med å måtte betale ca. 350.000 kroner i tillegg, slik at bilen kostet ham totalt nesten én million kroner.

Sjekket ikke

I salgsannonsen sto det en standardtekst om at eventuelle heftelser innfris. Han sjekket ikke at heftelsene virkelig ble slettet.

– Noen måneder etter at jeg kjøpte bilen, ringte den forrige eieren til meg og fortalte at bilselgeren likevel ikke hadde slettet pantet som var tatt opp på bilen av forrige eier.

Bilkjøperen fra Hordaland kontaktet bilforhandleren, som ifølge kjøperen kom med flere unnskyldninger og bortforklaringer, men at det selvsagt skulle slettes.

– Ødelegger tilliten

Det skjedde imidlertid ikke. Bilkjøperen måtte dermed betale mesteparten av gjelden som var på bilen fra forrige eier.

– Hadde jeg gjort det jeg burde gjort, og sjekket selskapet før jeg kjøpte bilen, ville alarmklokkene gått hos meg. Jeg ser jo i ettertid at bilforhandleren ikke gikk så godt økonomisk.

– Hva tenker du om det du har opplevd?

– Jeg er svindlet, men jeg har også vært naiv.

– Det ble et svært dyrt bilkjøp, sier vi.

Kommentaren får bilkjøperen til i et øyeblikk å dra på smilebåndet.

– Ja, for den prisen jeg betalte bør bilen være tipp topp i mange år, sier bilkjøperen – før han blir alvorlig igjen.

– Slike ting som dette ødelegger for tilliten generelt til bilforhandlere.

– Surt

SVINDLET BILKUNDE: Morten Hasås.

En av kundene som ikke er omfattet av de to straffedommene, er Morten Hasås og kona fra Horten. De politianmeldte bilforhandleren etter at den siste dommen falt nå i sommer.

Da var det for sent.

Politiet er ikke i tvil om at Hasås er svindlet av bil­forhandleren. Men samme dag som Hasås anmeldte, utferdiget politiet en påtaleunnlatelse, med begrunnelse i at nok et forhold ikke vil ha innvirkning på straffen.

– Det er surt. Da er jo bilforhandleren heller ikke dømt til å betale det han skylder til meg, sier Hasås til Motor.

– Flaut

Han forteller at bilforhandleren ga et profesjonelt og seriøst inntrykk. Hasås skjønte at noe var galt først etter at bilen ble solgt, og pengene ikke kom.

– Det er flaut å si det, men jeg og kona er blitt lurt, og holdt for narr.

Bilforhandleren er dømt til å betale totalt 6,4 millioner kroner i erstatning til kundene han har svindlet. Bare til Rasmus Bringsli og kjøperen av hans bil, skylder bilforhandleren nå 1,15 millioner kroner pluss renter, ifølge dommen.

Men av dommene går det frem at han har dårlig økonomi. Dessuten soner han nå en lengre fengselsstraff.

– Må jobbe

Bilkjøperen på Vestlandet har ingen tro på at han får tilbake pengene sine.

– Nei, jeg har ikke noe håp om å få det.

Det har heller ikke Morten Hasås, spesielt ikke fordi hans sak ikke er omfattet av dommene.

– Hvilke konsekvenser får tap av 337.000 kroner for deg?

– Det betyr at jeg må jobbe et par år til, før jeg pensjonerer meg. Det tar tid å tjene inn 337.000 kroner.