EUROPAVEI: Slik så E16 ved Aurdal i Valdres ut fra oven onsdag.

NAF krever klimasikring:

– Hans viser hvor sårbart veinettet er

Stengte veier, jordskred og ras rammer veinettet i sør-Norge under ekstremværet Hans. – Politikerne må ta advarslene om et våtere og villere klima på alvor, mener NAF.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag formiddag var over 100 fylkesveistrekninger stengt bare i Innlandet fylke. I løpet av de tre siste dagene har nesten 150 fylkesveipunkter fått skader etter ekstremværet Hans, skriver Innlandet fylkeskommune i en pressemelding.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har for lengst hintet om at han forbereder fremleggelse av en Nasjonal transportplan for 2025-36 hvor drift og vedlikehold skal prioriteres i større grad enn før.

Ekstremværet Hans har satt prioriteringsspørsmålet på spissen.

– Nå må regjeringen sørge for at vi får et mer klimasikkert veinett. Det trengs mer penger til vedlikehold og skredsikring, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, i en pressemelding.

Klimaendringene krever økt forebyggende innsats, fastslo daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide da han la frem Solberg II-regjeringens NTP i 2021.

Men den planen flyttet lite av det vedlikeholdsberget som vokser seg stadig større:

NAF hevder at det er et etterslep på vedlikehold av fylkesveiene på om lag 100 milliarder, og et etterslep på skredsikring på over 70 milliarder.

Stengte hovedveier

– Økt nedbør og ekstremvær utsetter veinettet for større påkjenninger. Mange strekninger er i dag i dårlig stand, og lite motstandsdyktige. Vi kan ikke sikre oss mot alle hendelser, men innsatsen på vedlikehold og skredsikring må økes fra dagens nivå, sier Handagard.

Ekstremværet Hans har ikke bare herjet mindre fylkesveier, men førte til at begge hovedfartsårene mellom Oslo og Trondheim – E6 i Gudbrandsdalen og riksvei 3 gjennom Østerdalen – måtte stenges onsdag.

RIKSVEI: Uværet har skapte elveleier som vasket seg tvers over riksvei 15 i Ottadalen.

– Vi vet det vil bli mer ekstremvær fremover. Samtidig er veinettet utrolig sårbart, med stor skredfare mange steder. Vi har veier som er i for dårlig stand til å motstå ekstremvær, sier Handagard.

Startet kartlegging

Regjeringen har igangsatt en ny kartlegging av forfallet på fylkesveiene, og det er varslet en ny plan for skredsikring. NAFs klare oppfordring er at det må følge midler med disse planene, slik at økt vedlikehold kan prioriteres over tid.

– Den største oppgaven fremover blir å hente opp forfallet på veinettet og sikre at det er robust for fremtiden. Politikerne må ta advarslene om et våtere og villere klima på alvor, avslutter Ingunn Handagard.

VIL PRIORITERE SIKRING: Pressesjef Ingunn Handagard i NAF.