DEN FØRSTE: Rivian-gründer RJ Scaringe bak rattet på den aller første bilen verdens tredje mest verdifulle bilselskap har produsert, pick-up-en RT1.
DEN FØRSTE: Rivian-gründer RJ Scaringe bak rattet på den aller første bilen verdens tredje mest verdifulle bilselskap har produsert, pick-up-en RT1.

Snur opp-ned på bilindustrien:

Nå er Rivian mer verdt enn Volkswagen

Bilprodusenten Rivian har knapt solgt en eneste bil. Men i løpet av tirsdag kveld ble selskapet mer verdt enn Volkswagen.

Publisert Sist oppdatert

Det er 12 år siden bilnerden RJ Scaringe grunnla Rivian med ambisjon om å lage en ny type bilselskap.

Forrige onsdag ble selskapet børsnotert.

Tirsdag kveld passerte selskapet Volkswagen-konsernet i børsverdi etter en uke med eksplosiv kursvekst.

Og ennå har de knapt solgt en eneste bil.

Det finnes riktignok bestillinger i tusentall på de elektriske bilene Rivian skal lage. Og det finnes forventninger, så store forventninger at Rivian nå faktisk er verdens tredje mest verdifulle bilselskap – bak Tesla og Toyota.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HELE PORTEFØLJEN:</span> Her er Rivians første modeller, en SUV og en pick-up.
HELE PORTEFØLJEN: Her er Rivians første modeller, en SUV og en pick-up.

Ingen ting normalt

Selskapets hovedkvarter ligger i Irvine, California, og deres første fabrikk med produksjonsdrift er i Illinois, i en by med det i denne sammenheng misvisende navnet Normal.

For det er ingen ting normalt og ordinært ved historien bak Rivian.

Helt siden etableringen i 2009 har Robert «RJ» Scaringe fokusert på en ambisjon om å bygge autonome elektriske biler.

Opprinnelig var Scaringes prosjekt en sportsbil, men fra 2015 har kreftene vært konsentrert om å utvikle modeller i USAs egen bilklasse.

Og ganske riktig, første bil som rullet av samlebåndet på fabrikken i Normal var pickupen RT1. Det er den første elektriske pickupmodellen som er laget.

Neste modell på gang er en SUV, senere kommer en varebil som deleier Amazon allerede har bestilt 100.000 eksemplarer av.

Langt bak Tesla

Med den kraftige verdistigningen selskapet har hatt siden børsintroduksjonen, er selskapets markedsverdi nå på 145 milliarder dollar (ca. 1260 milliarder kroner), vel fem milliarder dollar mer enn Volkswagen.

Tesla har en børsverdi på rundt 1050 milliarder dollar, drøyt 9130 milliarder kroner, mens Toyota – verdens største bilprodusent – er priset til vel det dobbelte av nykommeren Rivian.