ENORME VERDIER: Elbil-produsentene prises høyt i aksjemarkedet.
ENORME VERDIER: Elbil-produsentene prises høyt i aksjemarkedet.

Rivian-debut og Tesla-vekst:

Vill børsferd for elbilselskaper

Mens børsverdien av Tesla har falt over 1700 milliarder kroner i løpet av noen få dager, har konkurrenten Rivian blitt børsnotert med en verdi på 77 milliarder dollar, omlag 650 milliarder kroner. Da handelen omsider startet, føyk aksjekursen til værs.

Publisert Sist oppdatert

Investorer i det amerikanske aksjemarkedet trykker elbilprodusentene til sitt bryst og sender aksjekursene til værs. Børsnoteringen av Rivian onsdag er den største i USA siden Facebook gikk på børs i 2012.

Nyhetsbyrået Reuters skrev onsdag at Rivian-kursen var ventet å stige kraftig da handelen i aksjen startet.

Og ganske riktig: Ved børsnoteringen ble prisen per aksje satt til 78 dollar. Etter en snau times handel var kursen opp over 40 prosent, og selskapet hadde en prising på over 110 milliarder dollar (ca. 940 milliarder kroner), noe som er langt over verdien til selskaper som General Motors og Ford.

En annen sammenlikning: Børsverdien til Equinor var onsdag ettermiddag på om lag 735 milliarder kroner.

Bilen ennå ikke helt klar

Børsintroduksjonen av Rivian bekrefter at mange har enorme forventninger til produksjonen av elektriske biler.

Rivian kommer til markedet med sin aller første bil, en helelektrisk pickup, nå i høst.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HEITE SAKER:</span> Pickupen R1T er første bil fra Rivian.
HEITE SAKER: Pickupen R1T er første bil fra Rivian.

Målet er at det skal lages rundt 1000 eksemplarer av pickupen R1T i 2021. Deretter kommer SUV-en R1S.

Men selskapets store ordrereserve er en bestilling fra Amazon på 100.000 elektriske varebiler.

Både Amazon og Ford har betydelige eierinteresser i Rivian.

Tesla-berg-og-dal-bane

Tesla er likevel et kapittel for seg, tross rekordtallene fra Rivian:

Etter den siste kvartalsrapporteringen hadde Tesla-aksjen den høyeste verdiveksten noe selskap har hatt i løpet av en 12-dagersperiode i børsenes historie, med en økning på nesten 400 milliarder dollar (om lag 3400 milliarder kroner).

Deretter ble nesten halvparten av denne veksten blåst bort, etter at Elon Musk inviterte til en Twitter-avstemning om han skulle selge et større antall aksjer i selskapet.

Onsdag steg aksjen vel fire prosent igjen på New York-børsen.

Børsverdien til Tesla ligger himmelhøyt over alle andre bilselskaper. Selv om Tesla bare lager en brøkdel så mange biler som flere av de store produsentene, har selskapet en høyere markedsverdi enn de største ni bilprodusentene til sammen.

GM har en ti ganger så stor markedsandel i USA som Tesla, men likevel er børsverdien under 10 prosent av elbilprodusentens.