Rivian-debut og Tesla-vekst:
Vill børsferd for elbilselskaper
Mens børsverdien av Tesla har falt over 1700 milliarder kroner i løpet av noen få dager, har konkurrenten Rivian blitt børsnotert med en verdi på 77 milliarder dollar, omlag 650 milliarder kroner. Da handelen omsider startet, føyk aksjekursen til værs.
Investorer i det amerikanske aksjemarkedet trykker elbilprodusentene til sitt bryst og sender aksjekursene til værs. Børsnoteringen av Rivian onsdag er den største i USA siden Facebook gikk på børs i 2012.
Og ganske riktig: Ved børsnoteringen ble prisen per aksje satt til 78 dollar. Etter en snau times handel var kursen opp over 40 prosent, og selskapet hadde en prising på over 110 milliarder dollar (ca. 940 milliarder kroner), noe som er langt over verdien til selskaper som General Motors og Ford.
En annen sammenlikning: Børsverdien til Equinor var onsdag ettermiddag på om lag 735 milliarder kroner.
Bilen ennå ikke helt klar
Børsintroduksjonen av Rivian bekrefter at mange har enorme forventninger til produksjonen av elektriske biler.
Rivian kommer til markedet med sin aller første bil, en helelektrisk pickup, nå i høst.
Målet er at det skal lages rundt 1000 eksemplarer av pickupen R1T i 2021. Deretter kommer SUV-en R1S.
Men selskapets store ordrereserve er en bestilling fra Amazon på 100.000 elektriske varebiler.
Både Amazon og Ford har betydelige eierinteresser i Rivian.
Tesla-berg-og-dal-bane
Tesla er likevel et kapittel for seg, tross rekordtallene fra Rivian:
Etter den siste kvartalsrapporteringen hadde Tesla-aksjen den høyeste verdiveksten noe selskap har hatt i løpet av en 12-dagersperiode i børsenes historie, med en økning på nesten 400 milliarder dollar (om lag 3400 milliarder kroner).
Deretter ble nesten halvparten av denne veksten blåst bort, etter at Elon Musk inviterte til en Twitter-avstemning om han skulle selge et større antall aksjer i selskapet.
Onsdag steg aksjen vel fire prosent igjen på New York-børsen.
Børsverdien til Tesla ligger himmelhøyt over alle andre bilselskaper. Selv om Tesla bare lager en brøkdel så mange biler som flere av de store produsentene, har selskapet en høyere markedsverdi enn de største ni bilprodusentene til sammen.
GM har en ti ganger så stor markedsandel i USA som Tesla, men likevel er børsverdien under 10 prosent av elbilprodusentens.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?