OVERBEVISER: Elektriske Rivian R1T får masse ros etter testing i USA.
OVERBEVISER: Elektriske Rivian R1T får masse ros etter testing i USA.

Test av Rivian i USA:

– Rett og slett den beste pickupen vi har kjørt

Den helelektriske nykommeren med 800 hester og 50 mils rekkevidde overbeviser i pickupens hjemland.

Publisert Sist oppdatert

Det er nyhetsnettstedet Electrek som har testet den første elektriske pickupen som er satt i produksjon. Mot høye odds klarte Rivian å vinne dette kappløpet mot tunge aktører som blant annet Ford, Chevrolet og Tesla med sin Cybertruck.

Electrek er grunnleggende positive til elektriske kjøretøy, og testen har ikke foregått med de største belastningene en Rivian kan utsettes for, som for eksempel å trekke vekten av en tilhenger på 4000 kilo.

Realitetssjekk

Heller ikke lade- og rekkeviddetestene er grundige nok til å sette to streker under konklusjonen, som også er referert i overskriften:

Det er rett og slett den beste pickupen disse har kjørt.

Men det er uansett litt av en attest i en nasjon der du ser en pickup like hyppig som en elbil i Oslo.

Som folk flest stopper Electrek først opp ved utseendet. Det er mer eller mindre identisk med konseptbilen som ble vist i 2018 – og morsomt i seg selv.

For det er nok av spenstige konseptbiler med altfor store hjul og lave taklinjer som må gjennom en brutal realitetsjekk innen de kan settes i produksjon.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SÆRPREG:</span> Det spesielle lyktearrangementet er beholdt fra konseptbilen som ble lansert i 2018.
SÆRPREG: Det spesielle lyktearrangementet er beholdt fra konseptbilen som ble lansert i 2018.

På Rivian er det bare snakk om detaljer. Electrek gjør et poeng av at de karakteristiske frontlyktene krever litt tilvenning, men at de etter en tid gir bilen karakter og sjarm.

Av forbedringer som er kommet siden lanseringen, nevnes spesielt tre:

  • Ladeeffekten er økt fra 160 kW til 220 kW.
  • Dørhåndtakene er blitt flate.
  • Ladeporten er blitt elektrisk.

Stor frunk

Setene omtales som superkomfortable, og interiøret har en utmerket blanding av minimalisme og robust luksus. Glasstaket gir lys og luft også til dem som må sitte bak føreren.

Volumet på «frunken» – altså bagasjerommet under panseret – oppgis ikke, men bildene forteller oss at det rommer svært mye. Testteamet hadde plass til både bagasje og testutstyr.

Offroad-kart

Electrek roser Rivian for at de ønsker å utvikle sine egne programvareløsninger for både navigasjon og infotainmentsystem. Ved introduksjonen brukes Mapbox som leverandør av navigasjon, men på sikt er nok ambisjonen å utvikle egne løsninger, ikke minst til off-road-kart.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">CAMPINGDRØM: </span>Rivian har også utviklet denne campingversjonen av R1T. En uttrekkbar tunnel mellom kahytten og lasteplanet skjuler et komplett kjøkken.
CAMPINGDRØM: Rivian har også utviklet denne campingversjonen av R1T. En uttrekkbar tunnel mellom kahytten og lasteplanet skjuler et komplett kjøkken.

Infotainmentsystemet går en smule for tregt, etter Electreks mening – men et bedre tempo er trolig bare en oppgradering unna. Musikkanlegget fra Meridian omtales som ypperlig.

Du kan velge mellom tre kjøremoduser:

  • Sport – der alle kreftene mobiliseres til en hver tid og bilen senkes mot underlaget. Akselerasjonen fra 0–100 km/t. skal gå på vanvittige tre sekunder.
  • All-purpose – som er en slags klassisk pick-up-modus, men høyere bakkeklaring og litt døsigere.
  • Conserve – der bare de framre motorene driver bilen, firehjulsdriften opphører og fartsressursene er svært redusert.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FIN MIKS:</span> En blanding av minimalisme og robust luksus preger interiøret. Men skjermen i midten er noe treg.
FIN MIKS: En blanding av minimalisme og robust luksus preger interiøret. Men skjermen i midten er noe treg.

I tillegg kan du få en Rock Climb-modus, der fjæringen er på sitt høyeste og hastigheten begrenset til det laveste, for å takle utfordringene i terrenget. I dette moduset imponerte Rivian testerne.

Hvert hjul har sin egen motor, som til enhver tid gir optimal framkommelighet. Dynamikken motorene i mellom gjør Rivian overlegen en tradisjonell pickup ute i terrenget.

Adaptiv fartsholder

Ikke minst overbeviser bilen i såkalt en-pedal-modus, altså at både fartsøkning og bremsing styres via gasspedalen.

Med 800 hester og 900 newtonmeter styrt av én pedal løftes terrengkjøringen til et nytt nivå.

Bilen har totalt 11 kameraer (10 ute, ett inne) som er assistert av fem radarer og 12 ultralydsensorer. Autopilotsystemet er likevel ikke på selvkjøringsnivå tre foreløpig, men har en avansert adaptiv fartsholder med en kjørefeltassistent. Dette fungerte bra under testperioden.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SUV KOMMER: </span>Pickupen R1T er bare forsmaken på det som kommer fra Rivian framover. Denne store SUV-en blir minst like interessant.
SUV KOMMER: Pickupen R1T er bare forsmaken på det som kommer fra Rivian framover. Denne store SUV-en blir minst like interessant.

Større batteripakke

Ved ladestasjonen rapporterte Electrek at bilens plug-and-charge-funksjon fungerte utmerket, og at bilen ladet med 145 kW ved 50 prosent. I teorien skal den nå 225 kW, og senere trolig 240 kW etter ytterligere en oppgradering.

Rekkevidden er oppgitt til drøye 500 kilometer for bilen som i første omgang kommer med en batteripakke på 135 kWt. Det er varslet at det vil komme en større batteripakke på 180 kWt i januar 2022, som vil gi 640 kilometer.