LYSNING I SIKTE: Ford varslet om bedre utsikter, her representert ved nye Mustang Mach-E GT.
LYSNING I SIKTE: Ford varslet om bedre utsikter, her representert ved nye Mustang Mach-E GT.

Dramatiske ulikheter i bilbransjen:

Fra kraftig vekst til knallrøde tall hos produsentene

Pandemi-ettervirkninger og produksjonstrøbbel rammer verdens bilprodusenter og markeder svært ulikt, viser resultatrapportene fra tredje kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes ingen fullstendig oversikt over utviklingen i bilbransjen, verken på selskapsnivå eller regionalt.

Men her er et lite utvalg av rapporter som har kommet den siste uken:

  • Fra Storbritannia meldes det laveste salgsvolumet i en oktober måned siden 1991, med 106.265 nybilregistreringer. Særlig leasing- og de andre flåteleveringene har stupt. For året under ett ligger man bare et par prosent bak 2020-tallene.
  • I Tyskland falt de samlede nybilregistreringene med hele 35 prosent, til 178.683 biler, men de elektrifiserte modellene har vekst – til en markedsandel på 17,1 prosent for helelektriske og 13,3 prosent for ladehybrider. Dieselandelen var på nivå med de helektriske, mens bensin hadde en andel på 36,2 prosent. De store nasjonale produsentene hadde alle kraftig fall (mot oktober 2020): VW ned 40 prosent, Audi ned 58 prosent, VW-eide Skoda ned 55 prosent, Mercedes ned 45 prosent, Ford og Toyota begge ned 40 prosent. Tesla hadde derimot en økning på 482 prosent.

Mot normalisering

For Volvo falt salget med over 20 prosent i oktober, og særlig kraftig har duppen vært i Kina, der Volvo-salget er ned over 33 prosent på grunn av leveringsproblemer etter databrikke-mangelen, melder Automotive News. Volvo-sjef Håkan Samuelsson sa i et intervju med Bloomberg at han er trygg situasjonen vil normaliseres, men anga ikke noe tidsperspektiv.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FULL FART:</span> En XC40 under produksjon ved Volvo-fabrikken i Gent, Belgia, der selskapet lager nær 200.000 biler årlig.
FULL FART: En XC40 under produksjon ved Volvo-fabrikken i Gent, Belgia, der selskapet lager nær 200.000 biler årlig.

Honda melder at selskapet vil lage 650.000 færre biler i 2021 enn planlagt, noe som reduserer overskuddet med over 30 prosent.

Toyota melder på sin side om kraftig resultatvekst, tross databrikke-krisen, og har en vekst i overskuddet på 48,2 prosent i tredje kvartal. Produksjonsvolumet i november vil være om lag 15 prosent under november i 2020.

Også BMW har oppsiktsvekkende gode resultater, halvleder-mangelen tatt i betraktning. Resultatet i tredje kvartal er opp med 50 prosent, rapporterer Bloomberg News, til cirka 28,5 milliarder kroner. Hovedårsak til de gode tallene skal være prisøkninger, i tillegg til at BMW har prioritert de modellene som har best marginer.

Mercedes-Benz er også i pluss – med en resultatvekst på 30 prosent tross produksjonsfall på 18 prosent mot samme kvartal i 2020, melder Reuters. Omsetningen var omtrent uendret.

Nedgang, men overskudd

Hos Jaguar Land Rover er det derimot røde tall, skriver Automotive News. Selskapet har et gap mellom bestillinger og produksjon på 160.000 biler, og får et kvartalstap på mellom tre og fire milliarder kroner.

Fra USA melder Ford Motor om nedgang i omsetning, men likefullt overskudd – og selskapet ser en etterspørselsvekst som vitner om at det verste kan være over, ifølge Automotive News. Ford har varslet at det blir utbytteutbetalinger igjen fra inneværende kvartal, noe som normalt er et godt tegn for selskapets investorer.

Gigantkonsernet Stellantis – som inkluderer blant annet Peugeot, Citroën, Opel, Fiat og Chrysler – melder om 30 prosent færre produserte biler enn planlagt og en salgsnedgang på 14 prosent i tredje kvartal. Konsernet venter likefullt en driftsmargin for 2021 på over 10 prosent, skriver Reuters.