FOR USA-EKSPORT: Volkswagens fabrikk i Puebla i Mexico, den største bilfabrikken i landet.
Foto: VOLKSWAGEN
USAs nye tariffer:
Disse merkene vil slite først og mest med Trumps toll
De første, større tariffene rammer bilprodusenter med fabrikker i Mexico.
USAs nyinnsatte president Donald Trump har snakket bredt og varmt om tolltariffer generelt – og rettet mot bilproduksjon, spesielt.
Det er allerede så godt som umulig å selge en kinesiskprodusert bil i USA med fortjeneste.
På dette punktet er Trump og forgjengeren Joe Biden på linje, disse er tariffene er derfor på plass for lengst.
Trump vil likevel gå mye lenger. Og øverst på listen står regulering av handel med Canada og Mexico.
Sammenliknet med Vest-Europa og USA er Mexico et lavkostland, og mange produsenter har derfor etablert seg der.
Europa, Sør-Korea og Japan
Reuters og Automotive News har publisert en liste over bilfabrikanter med anlegg i Mexico, og den inkluderer blant annet ...
● Audi, som bygger Q5 her. I første halvdel av 2024 ble 40.000 modeller eksportert til USA.
● BMW, som produserer 3-serie, 2-serie coupé og M2 her. Fra 2027: Neue Klasse. Stort sett alt eksporteres, til USA og andre land.
● Honda, som eksporterer 80 prosent av det som lages, til USA.
● Kia. Lager også Hyundai Tucson.
● Mazda, som eksporterte rundt 125.000 biler til USA i 2024.
● Nissan. To fabrikker i Mexico – her er eksporttallet ukjent, men det ble laget over en halv million biler med Nissan-logo i Mexico de første ni månedene av 2024.
● Stellantis, som har to fabrikker i Mexico (Ram og Jeep Compass). Stellantis har også to fabrikker i Canada.
● Toyota, som solgte over 230.000 Tacoma-pickuper i USA i 2023, samtlige ble laget i Mexico.
● Volkswagen, som eier den største bilfabrikken i Mexico. Nesten 350.000 biler ble laget her i 2023 (Jetta, Tiguan, Taos, m.m.), samtlige ment for det amerikanske markedet.
● I tillegg til merkene på listen ovenfor, er kinesiske JAC Motors etablert i Mexico, i et samarbeid med lokale Giant Motors. Dessuten skal BYD være på leting etter fabrikktomter. Sistnevnte insisterer på at det handler om markedet i Mexico, ikke USA.
Volkswagen advarer
Volkswagen har reagert på Trump-administrasjonens planer og svarer slik, gjennom en anonym talsperson:
«Volkswagen-gruppen er bekymret for de skadelige økonomiske virkningene de foreslåtte tariffene vil ha for amerikanske forbrukere og den internasjonale bilindustrien.»
Selskapet tilføyer et ønske om åpen dialog, samt håp om å «fortsette det lange samarbeidet med USAs myndigheter».
PS: Under valgkampen luftet Trump flere ganger muligheten for tollbarrierer også mot EU.
Ifølge denne analysen vil generell EU-toll ramme Europa hardt, og særlig to forretningsområder mer enn andre – farmasøytiske produkter og bilproduksjon.
Har du lest disse sakene fra Motor?