Fra årsskiftet ble forbrukerkjøpsloven endret. En av de
viktigste forbedringene for bilkjøperne er at det ikke lenger er lov å selge
biler med generelle forbehold som at den selges «som den er», «som den står»,
eller med det engelske «as is».
Årsaken til innføringen av forbudet, er at kjøperne av
biler som er solgt med generelle forbehold, har stilt svakere dersom det
oppstår konflikt i reklamasjonsperioden.
Men etter halvannen måned med ny lov, er det svært lett å
finne bilforhandlere som fortsatt annonserer biler med disse forbeholdene.
Motor sjekket en rekke annonser fra store og små
bilforhandlere. Vi fant ingen annonser med forbehold fra de aller største
forhandlerne, som Møller Bil og Bertel O. Steen.
Men vi kom derimot over annonser fra både Sulland og
Mobile. De to merkeforhandlerne er med sine mange bilhus i norske byer og
tettsteder blant landets 10 største merkeforhandlere.
– Manglende kunnskap
Mobile i Sarpsborg annonserer en Mini Clubman med teksten
«selges som den står», mens Sulland i Mysen selger en Toyota Rav 4 med teksten:
«Vi selger den som den står som «billigbil» med feil og mangler».
– Det kan være at det fremdeles er manglende kunnskap
blant selgerne om endringene i forbrukerkjøpsloven. Men det bør kunne forventes
at store forhandlere som Sulland og Mobile holder seg mer oppdatert, sier
Vigdis Svennungsen i NAF Advokat, som har sett gjennom en rekke annonser for
Motor.
Hun legger til:
– Det samme gjelder andre forhandlere som er medlemmer i
bilbransjeforbundet, og som selv reklamerer med at medlemskapet gir en økt
trygghet.
Annonse
Annonsetekstene
Vi fant ulovlige annonser fra en rekke merkeforhandlere
og mange bruktbilforhandlere.
Blant annet fra Mazda og Hyundai-forhandleren Strandveien
Auto i Trøndelag, som selger en Nissan Qashqai «som den står», og fra
bruktbilforhandleren Os Bilsenter, som selger en Volkswagen Amarok «as is».
Sande Auto, som er merkeforhandler for flere bilmerker på
Vestlandet, selger en Peugeot 207 med teksten «som den er uten
tilstandsrapport, med redusert reklamasjonsmulighet og uten garanti».
Når Motor spør forhandlerne, er de fleste raske med å endre
annonsene sine.
– Vi er så klart
opptatt av å følge gjeldene regler og retningslinjer. Her har det skjedd
en liten glipp, skriver salgssjef Daniel Sellevåg i Sande Auto.
– Teksten ble satt inn ved en feil, sier daglig leder Pål
Tunem Olaussen hos Mobile Sarpsborg.
– Dette er en ren forglemmelse, sier salgsleder Stig
Vorum i Strandveien Auto.
Daglig leder Daniel Grape ved Os Bilsenter sier at de har
glemt å oppdatere annonsen, og at de nå ikke selger biler lenger med forbehold.
Annonse
– Overraskende
Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er NAFs
advokatkontor, er overrasket over de mange ansvarsfraskrivelsene i
salgsannonsene.
– Ja, det er litt overraskende, sier hun – og peker
spesielt på annonsen fra Sulland.
Sulland selger sin Toyota Rav 4 med annonseteksten «uten
noen form for garanti og reklamasjonsrett».
– Det er ikke i samsvar med forbrukerkjøpslovens
bestemmelser, noe Sulland burde vite bedre, sier Svennungsen.
Endrer ikke
Sulland Indre Østfold i Mysen har i motsetning til de
andre forhandlerne Motor har spurt, ikke tenkt å endre annonseteksten.
– Vi har én bil hvor denne teksten står, på en populær
modell mange vil ha. Dette gjøres preventivt, for ikke å få alle typer
henvendelser på bilen, og slik at folk skjønner hva man kjøper, sier daglig
leder Tore Engjom til Motor.
Han legger til at en kjøper uansett vil ha
reklamasjonsrett.
– Vi kan ikke sette oss over loven, sier han.
– Men hvorfor skriver dere da at man ikke har
reklamasjonsrett?
– Fordi da tenker mange at «den bilen vil jeg ikke ha».
Bilen er jo noen år og har gått et par hundre tusen kilometer.
Vurderer du å kjøpe en bil som har generelle forbehold i
annonseteksten, må du passe på at det blir luket ut og riktig i
salgskontrakten.
Men har du kjøpt en bil med slike forbehold også i
kontrakten, er det viktig å vite at forbeholdet ikke er gyldig, og at det
derfor trolig ikke får noe å si i en klagesak eller en rettssak.
– En slik klausul vil etter vårt syn ikke kunne hensyntas
eller få noen virkning i saker hvor ny forbrukerkjøpslov gjelder, sier Vigdis
Svennungsen i NAF.