Det skriver Bilnytt.no – med referanse til et seminar om brukte elbiler under eCarExpo-utstillingen på Lillestrøm sist uke.
– Det har vært en bemerkelsesverdig utvikling fra fjerde kvartal til nå, sier Terje Dahlgren i Finn.no.
For bare et drøyt halvår siden pekte prisene på brukte elbiler rett ned.
– Prisene på brukte biler på Finn.no er nå på vei oppover. I motsetning til hva mange tror, har bensin- og dieselbiler aldri holdt seg så godt i verdi som de gjør nå, sier Dahlgren.
Nybilregistreringene i løpet av årets 45 første dager er på historisk lave nivåer, riktignok bedre enn unntaksåret i 2023, men langt unna tradisjonell fart. Registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) forteller om drøyt 7250 registreringer hittil i år, en nedgang på 35 prosent fra 2022.
Eierskiftene har også en nedgang, men med vel 50.000 handler hittil i år er nedgangen på vel 10 prosent fra 2022. Nedgangen fra 2023 er på 8,5 prosent.
Finn.no opplyser at etterspørselen er aller størst etter brukte dieselbiler. Disse er fortsatt bilgruppen det omsettes mest av på landets største bilportal.
Annonse
Pris-innhentning
Snittprisene på brukte biler falt kraftig mot slutten av fjoråret, men er nå ganske nær nivået de var på for ett år siden. Per idag er snittprisen på 188.211 kroner.
For elbilene hentet prisene seg inn allerede før jul, sammenliknet med første kvartal i fjor. Nå koster snitt-elbilen 359.000 kroner – som for ett år siden.
– Vi ser er at etterspørselen er kjempehøy. Samtidig har antallet annonserte bruktbiler på Finn.no falt ganske dramatisk siden tidlig på året i fjor. Mens vi i første kvartal 2023 var oppe i over 71.000 biler til salgs, ligger vi nå på et nivå rundt 55.000 biler, forteller Dahlgren.