I fjor ble 23.060 bobiler kontrollert i EU-kontroll. 9242 av dem – 40 prosent – ble ikke godkjent, og fikk en 2-er feil eller en 3-er feil.
Andelen er nøyaktig den samme som i 2019.
Mangellapp med kode 2 innebærer at du kan bruke bobilen frem til manglene er rettet og kjøretøyet er godkjent i etterkontroll. Mangellapp med kode 3 betyr at bobilen har fått bruksforbud, og ikke kan brukes før manglene er rettet og godkjent av vegvesenet.
En oversikt fra vegvesenet viser at de fleste bobilene får anmerkning for feil på bremsene.
Vegvesenet understreker at flere av kontrollpunktene må sees i sammenheng med hverandre.
Dette er de 10 kontrollpunktene hvor flest bobiler ikke ble godkjent i 2020:
Kontrollpunkt
Antall ikke godkjent
Andel ikke godkjent
4.2.1. Parklys/baklys/kjørelys/markeringslys - tilstand og virkemåte
2721
11,80 %
4.1.2. Hovedlykter - innstilling
2125
9,22 %
1.1.14. Bremsetromler, bremseskiver
1473
6,39 %
7.2. Brannslokkingsapparat
1297
5,62 %
1.2.1. Ytelse - driftsbrems
1152
5,00 %
4.3.1. Stopplys - tilstand og virkemåte
865
3,75 %
5.3.4. Opphengskuler og foringer
846
3,67 %
4.1.1. Hovedlykter - tilstand og virkemåte
818
3,55 %
4.5.1. Tåkelys - tilstand og virkemåte
816
3,54 %
6.1.2. Eksosrør og lyddempere
740
3,21 %
– Eksempelvis utgjør en defekt hovedlyspære typisk både mangelmerknad på kontrollpunkt 4.1.1 og på 4.1.2. Mangelmerknad på kontrollpunkt 4.1.2 gis siden det ikke var mulig å kontrollere innstillingen grunnet defekt lyspære, og innstillingen kontrolleres ved etterkontroll. Tilsvarende gjelder også for andre kontrollpunkter i kontrollinstruksen, skriver senioringeniør Leif Magne Halvorsen i en epost til Motor.
– Hovedårsaken til dette er nok at bobilene er fritidskjøretøy, som mange velger å sette bort for lagring på vinterstid. De er altså ikke bruksbiler, og er ikke like mye i bruk som andre kjøretøytyper, sier Halvorsen.
Campingvogner må ikke på EU-kontroll. Derfor må du faktisk selv sjekke campingvognens tilstand. Her er vegvesenets huskeliste.