– Jeg synes bilkonfiguratorene både er litt morsomme og
ganske nyttige. Man visualiserer tydelig hva det koster å «spekke» opp en bil
slik man ønsker seg den. Det er ofte dyrere enn man tror, sier Benny
Christensen, teknisk konsulent i NAF.
Christensen har testa de digitale løsningene til de ti mest
populære bilmerkene her til lands og gir sin dom litt lengre ned i artikkelen.
Konfiguratorene gjør at du kan bygge opp bilen med ønsket tilleggsutstyr helt på
egen hånd.
– Det er ganske enkelt å konfigurere bil på nettet, og det
tror jeg de aller fleste med bitte litt dataerfaring klarer. Men om du er
usikker, så kan du få hjelp hos en forhandler, forsikrer Christensen.
Gjennom testingen har NAF-eksperten sett på brukervennlighet, hvor mye og hvor god informasjon du får, og hvordan det er å navigere i de ulike konfiguratorene.
– Jeg opplever at de fleste bilmerkene vi testa, er ganske like. Det er egentlig kun designmessige forskjeller, og funksjonene er stort sett de samme. Likevel er det én som skiller seg litt ut, sier han.
En god bilkonfigurator er for det første enkel å finne på hjemmesiden til bilprodusenten, mener Christensen.
Blant dem som ikke var så åpenbare å finne frem til, var Toyota og Mercedes. Her måtte vi faktisk lete litt før vi fant dem.
For det andre skal konfiguratoren være intuitiv i bruk og enkel å navigere i – et område testens vinner skilte seg ut på.
– Det er viktig at du finner relevant informasjon underveis. I tillegg skal den gi en oversiktlig oppsummering til slutt, forteller Christensen.
Her kom noen dårligere ut enn andre, for hverken Nissan eller BMW imponerte med oppsummeringen.
– Det som kanskje overrasket meg mest, var at noen av bilene – eksempelvis Nissan Arya – hadde veldig få tilvalg. Her kunne du bare velge farge og legge til vinterhjul, og det trenger man strengt tatt ikke en konfigurator til, sier han.
Annonse
Savner mer informasjon
Nyttig er det dessuten når flere alternativer for finansiering kommer opp, som både kjøpspris, lånefinansiering og leasingpris. Generelt var prisinformasjonen litt varierende, mener vår ekspert.
– En del konfiguratorer putter alle tilvalgene i en «sekk» og kaller det tilleggsutstyr. Jeg har mest sansen for de som spesifiserer de ulike tilvalgene separat på oversikten til slutt. Da har du mye bedre kontroll, sier Christensen.
Både BMW og Mercedes tilbyr ulike pakker med flere ting inkludert, i stedet for at du kan velge dem enkeltvis.
Og hvor mye får du egentlig vite om de ulike valgene i testens konfiguratorer? Ikke så veldig mye, om ikke du klikker deg godt inn i materien, mener Christensen.
– Det kan være smart å lese seg opp på de ulike tilvalgene før man går i gang. Da vet man for eksempel hva en «vinterpakke» eller en «lyspakke» innebærer. Da er det selvfølgelig også mye enklere å vurdere om dette er noe du egentlig trenger – og om du er villig til å betale mye ekstra for å få dette på bilen din, råder NAF-eksperten.
Løsningen som ga best informasjon og som var mest brukervennlig, hører Volvo til, og ender dermed opp som testens vinner. I den andre enden, på sisteplass, finner vi BMW.
Annonse
Her er alle konfiguratorene vi testet
I testen har vi tatt utgangspunkt i de ti mest populære bilmerkene fra 2023, en liste over nybilregistreringene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Her følger de ti urangert, men med beskrivelser:
Tesla
Konfiguratoren er enkel og grei. Det er lett å finne fram, men den kunne vært enda litt tydeligere. I testen valgte vi å spekke opp Model Y, og her var det få tilvalg.
Annonse
Toyota
Her måtte vi lete litt før vi fant konfiguratoren på hjemmesiden. Da vi først fant den, var den enkel og grei i bruk, og med en veldig fin oppsummering til slutt.
Volkswagen
Volkswagens konfigurator var veldig enkel å finne på hjemmesiden, men selve løsningen opplevdes litt rotete å navigere i.
Det var delvis på grunn av mye informasjon, men det fant vi fort ut av. Oppsummeringen til slutt var helt ok.
Annonse
Volvo
Hos Volvo får du veldig god informasjon underveis, og løsningen var enkel og intuitiv i bruk.
Til slutt kommer et fint sammendrag. Eneste minuset handler om at konfiguratoren er litt treig til å oppdatere underveis, men ellers må dette sies å være testens vinner.
Skoda
Skodas konfigurator er veldig lik VWs – ikke så rart, i og med at de begge er under samme konsern. Designet er likevel litt annerledes.
Valg av ekstrautstyr opplevdes oversiktlig og en kurant oppsummering kommer til slutt.
Annonse
BMW
BMW får pluss for store og fine bilder av bilen etter hvert som man velger lakkfarge, felger og interiør. Det tror vi mange vil like.
Dessverre er det uoversiktlig hva de ulike pakkene inneholder, og det er synd – for de koster mye.
Her får du heller ikke den beste oppsummeringen til slutt. BMWs løsning er testens taper.
Hyundai
Det er enkelt og greit å navigere i Hyundais konfigurator, noe som kan skyldes at det rett og slett er få tilvalg å gjøre.
Her får du også en fin og oversiktlig oppsummering til slutt.
Annonse
Nissan
Nissans konfigurator er også veldig enkel. Her velger du nesten bare farge og vinterhjul når du har bestemt deg for utstyrsgrad.
Det er heller ikke en optimal oppsummering til slutt.
Mercedes-Benz
Konfiguratoren til Mercedes-Benz er ikke så enkel å finne, men da vi først fant den, var den veldig enkel og oversiktlig i bruk.
Her får du stort sett tilbehørspakker – dyre sådanne.
Vi savner en litt mer spesialisert oppsummering til slutt som forteller hva det er du egentlig har bestilt, og hva det koster.
Annonse
Audi
Også hos Audi kjenner vi igjen konfiguratoren fra VW og Skoda, men nok en gang er designet nytt og annerledes.
Løsningen er grei i bruk og har mange tilvalg – som gjør denne nyttig, selv om de er dyre. Fin oppsummering til slutt.