PLASS TIL FOLK OG BAGASJE: Dette er lasteplassen du har til rådighet med sju seter i bruk. Den dype brønnen under gulvet nærmest kamera er helt lik som i femseterversjoner.

«Ny» Model Y:

Slik er sjuseter-versjonen av Teslas storselger

Vi har prøvesittet en Tesla Model Y med sju seter – og sett på detaljene. 

Publisert Sist oppdatert

Det er i skrivende stund en drøy uke siden Tesla meldte at det kommer en versjon av Model Y med sju seter også til det norske markedet. 

Allerede nå er et eksemplar på plass, for at skuelystne skal kunne vurdere modellen. 

Model Y er stadig vekk Norges mest solgte bil, og spørsmålet er selvsagt: Hva gir og tar denne versjonen, sammenliknet med de andre?

24.000 opp

Sju seter er en opsjon for Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift, prissatt til 23.500 kroner på topp. 

Ifølge den norske konfiguratoren blir dermed startprisene henholdsvis 483.489 og 507.514 kroner – litt mer enn nevnte differanse, en forskjell som har med avgifter å gjøre.

La oss begynne med noe som antakelig er viktig for mange: 

Når de bakre setene er lagt ned, er bagasjeplassen ved første øyekast temmelig nøyaktig like raus som i vanlige Y-er.

SETENE I VANLIG POSISJON: Lasteplass som mange er vant med.
HELT FRAMME: Se på høyrekanten av seteraden.
SÅ MYE UTGJØR DET: Sett fra siden.

Selvsagt forsvinner noe, men her nærmer vi oss flisespikkeri. Den vanlige versjonen har en dyp «brønn» bakerst og et grunt, lite rom, også dette under den vanlige gulvflaten, rett foran. 

Det siste inneholder typisk varseltrekant og tilsvarende – vi våger en påstand om at svært få bruker plassen aktivt. 

I sjuseteren er dette rommet borte, i stedet er det her de to, bakre setene forsvinner ned.

I tillegg har sjuseterversjonen noe Motor heier på og som heldigvis blir stadig mer vanlig: Den «vanlige» bakseteraden kan forskyves i lengderetningen.

Dermed har du faktisk mulighet til å skyve disse setene helt frem og frakte noe lengre last enn i en vanlig Model Y, selv med fem i bilen – forutsatt at baksetepassasjerene klarer seg med temmelig lite benplass.

RAD NUMMER TO: Skillet går der du ser, setene nærmest deg beveger seg sammen.

Hva så med hovedpoenget – sju i bilen?

Vel, løsningen for Tesla Model Y er som du antakelig forventer av en bil som ikke er av største klasse, de bakerste setene er forbeholdt personer som ikke er veldig høye. 

For fotballaget

Vi fikk velvillig hjelp av en person på cirka 175 centimeter (se bilder), han rapporterte at det var mulig, dog ikke optimalt å sitte der. 

Han kunne ha vært med på ikke altfor lange turer, men hodet traff taket når han rettet seg helt opp. 

GÅR SÅ VIDT: Bildet viser en person på 175 centimeter.
HODET I TAKET: Samme person måtte bøye seg litt med luka igjen.

For fotballturer og tilsvarende med yngre og mindre personer, derimot, vil det fungere utmerket. 

Se flere bilder under.

GOD PLASS FOR NOEN: Vi tipper at personer på opp til rundt 150–160 centimeter vil trives utmerket her.
FRA DEN ANDRE SIDEN: Med nakkestøttene trukket opp.
KAN OGSÅ LASTE SLIK: Hvis du har seks personer i bilen.
INNGANG: Dra i håndtaket øverst på ryggen.
BEST FRA VENSTRE: Litt trangt er det.
TILT? Vipping av rad 2 besørges nå herfra.
LADING OG KOPPHOLDER: To USB-C-kontakter i forkant. De bakerste setene har ikke setevarme, men naturligvis setebeltevarsling, som synes på skjermen foran i bilen.