DEBATT:
– Har rekkeviddetestene gått ut på dato?
Er det virkelig nødvendig å kjøre 20 biler helt tomme? spør leserbrevforfatteren, som mener Motor og NAFs rekkeviddetester er unødvendig bruk av strøm, i et miljøperspektiv.
Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Den gang elbilene gikk en plass mellom 100 og 200 kilometer, var det veldig spennende å følge rekkeviddetestene. Jeg har selv hatt en 1. generasjons Nissan Leaf, på en tid da det ikke var hurtiglader på «hvert gatehjørne». Vi kjøpte denne i 2017. En tur inn til Oslo på vinterføre, som for meg er 100 km, kunne så absolutt være en spennende affære.
Nå er bildet helt annerledes. Antall hurtigladere er mangedoblet, og rekkevidden er på over 400 kilomeeter på de aller fleste bilene som er ment å skulle være en langtursbil.
Nå lever vi i en verden som er i en veldig alvorlig klimakrise. Nøkkelen til løsning er å begrense forbruk og utslipp, en kamp som må kjempes på alle fronter. Det er jo derfor elbilene kommer. Når alt skal elektrifiseres, blir også strøm, og i alle fall «ren» strøm, en knapphetsressurs som må forvaltes på best mulig måte. Er det da virkelig nødvendig å kjøre 20 biler helt tomme for strøm? Uansett hvor tomme de kjøres, så blir jo ikke rekkeviddetallet noen eksakt vitenskap, da det vil variere med føre, temperatur og lastpåkjenning på bilene. Min påstand er derfor at det burde være mer enn nok nøyaktig å kjøre bilene 50–100 km. for deretter å regne ut forbruk og rekkevidde. Så sparer man også utslippene fra bergingsbilene.
Nå kan dette virke smålig. Men som sagt, så må klimakampen kjempes på så mange fronter som mulig. Og NAF bør også ta sin del. Og like viktig er signaleffekten man sender, ved å flagge et helt klart spare-på-strømmen-budskap, i stedet for å kjøre på og bruke masse unødvendig energi.
Til slutt vil jeg si at fokuset burde ligge på forbruk per mil, ikke på rekkevidde.