SAKSØKT: Christopher Kahrs parkerte i parkeringshus, og ble saksøkt.

Christopher tok kampen:

Vant mot P-gigant – «de spiller et kynisk spill»

Christopher Kahrs gikk til kamp mot parkeringsgigant – og vant. Forbrukerrådet går til massesøksmål.

Publisert Sist oppdatert

Søndag 5. mai i år parkerte Christopher Kahrs i et parkeringshus i Ålesund. Da han kjørte ut, var betalingskortet han hadde lagt inn i parkeringsselskapets app, ikke gyldig.

– Normalt gjør jeg som de fleste andre, og sørger for at jeg har riktig app med kort registrert. Men av og til blir det en glipp.

I stedet for å varsle Kahrs om feilen, sendte parkeringsselskapet One Park i stedet en regning med høye gebyrer til ham.

Parkeringen kostet 63 kroner. Men da han fikk fakturaen, var den på 124,50 kroner. Parkeringsselskapet krevde fakturagebyr på 12,50 kroner, som de har anledning til, samt 49 kroner i et gebyr de kaller «pay later». Dette er en avgift som skal dekke kostnadene deres.

Det er dette gebyret Kahrs nekter å betale.

– Kyniske

Parkeringsselskapet solgte kravet til Riverty, som gikk til inkasso og deretter til forliksrådet for å kreve inn pengene. Da Kahrs og Riverty i høst møttes i Nordre Follo forliksråd, var kravet som opprinnelig var for en parkering til 63 kroner, vokst til hele 3368 kroner, pluss forsinkelsesrenter for parkeringen.

– Jeg tror de fleste vil synes det er svært ubehagelig å gå til forliksrådet, og at det ikke er verdt det for 49 kroner. Men jeg synes parkeringsselskapene spiller et kynisk spill. De forventer at de aller fleste da betaler, på tross av at de vet at det de driver med er ulovlig, sier Kahrs til Motor.

Vant

I forliksrådet hevdet Riverty at bilistene har ansvaret for at betalingskortet er gyldig. Men Riverty vant ikke frem.

– For forliksrådet fremstår «pay later»-gebyret som en ekstra avgift som ikke er tilstrekkelig dokumentert, konkluderer Nordre Follo forliksråd i sin dom.

Dermed må Christopher Kahrs kun betale 63 kroner for parkeringen pluss 12,50 for fakturagebyret.

Han er glad, men ikke overrasket, over å ha vunnet over parkerings­giganten.

– Jeg har satt meg inn i lovteksten, og var sikker på at dette er noe de ikke ville slippe unna med, sier Kahrs.

De fleste betaler

Motor har tidligere fortalt om Ståle Øvstetun, som også vant over et parkeringsselskap.

Forbrukerrådet har dessuten bistått totalt cirka 10 bilister som har nektet å betale gebyr i tillegg til faktura­gebyr. Ifølge Forbrukerrådet har alle disse 10 vunnet over parkeringsselskapene.

Men de færreste gidder å ta disse kampene for såpass små beløp, erfarer Forbrukerrådet også.

– Vi regner dessverre med at de fleste betaler «Pay later» og andre kamuflerte fakturagebyrer uten å klage, sier Guro Sollien Eriksrud, fagsjef for forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har derfor gått til retten og saksøkt Riverty for å få kjent «pay later»-gebyret og lignende gebyrer etter parkeringer og bompasseringer for ulovlige.

Riverty har avtaler om innkreving med flere av de største bom- og parkeringsselskapene.

Gruppesøksmål

Forbrukerrådet mener gebyrene som kreves, strider mot finansavtaleloven. Søksmålet er et såkalt gruppesøksmål hvor alle som har betalt slike gebyrer til Riverty automatisk er med.

FAGSJEF: Guro Sollien Eriksrud.

Forbrukerrådet tar alle kostnadene. Dersom Forbrukerrådet vinner frem, vil kundene til Riverty automatisk få tilbake det de har betalt for mye.

En fellende dom vil trolig også få konsekvens for andre selskaper som har krevd inn lignende gebyrer av kundene sine.

Du kan lese mer om gruppesøksmålet på Forbrukerrådets sider.