Søndag 5. mai i år parkerte Christopher Kahrs i et
parkeringshus i Ålesund. Da han kjørte ut, var betalingskortet han hadde lagt
inn i parkeringsselskapets app, ikke gyldig.
– Normalt gjør jeg som de fleste andre, og sørger for at
jeg har riktig app med kort registrert. Men av og til blir det en glipp.
I stedet for å varsle Kahrs om feilen, sendte
parkeringsselskapet One Park i stedet en regning med høye gebyrer til ham.
Parkeringen kostet 63 kroner. Men da han fikk fakturaen,
var den på 124,50 kroner. Parkeringsselskapet krevde fakturagebyr på 12,50
kroner, som de har anledning til, samt 49 kroner i et gebyr de kaller «pay
later». Dette er en avgift som skal dekke kostnadene deres.
Det er dette gebyret Kahrs nekter å betale.
– Kyniske
Parkeringsselskapet solgte kravet til Riverty, som gikk
til inkasso og deretter til forliksrådet for å kreve inn pengene. Da Kahrs og
Riverty i høst møttes i Nordre Follo forliksråd, var kravet som opprinnelig var
for en parkering til 63 kroner, vokst til hele 3368 kroner, pluss forsinkelsesrenter
for parkeringen.
– Jeg tror de fleste vil synes det er svært ubehagelig å
gå til forliksrådet, og at det ikke er verdt det for 49 kroner. Men jeg synes parkeringsselskapene
spiller et kynisk spill. De forventer at de aller fleste da betaler, på tross
av at de vet at det de driver med er ulovlig, sier Kahrs til Motor.
Annonse
Vant
I forliksrådet hevdet Riverty at bilistene har ansvaret
for at betalingskortet er gyldig. Men Riverty vant ikke frem.
– For forliksrådet fremstår «pay later»-gebyret som en
ekstra avgift som ikke er tilstrekkelig dokumentert, konkluderer Nordre Follo
forliksråd i sin dom.
Dermed må Christopher Kahrs kun betale 63 kroner for
parkeringen pluss 12,50 for fakturagebyret.
Han er glad, men ikke overrasket, over å ha vunnet over
parkeringsgiganten.
– Jeg har satt meg inn i lovteksten, og var sikker på at
dette er noe de ikke ville slippe unna med, sier Kahrs.
Motor har tidligere fortalt om Ståle
Øvstetun, som også vant over et parkeringsselskap.
Forbrukerrådet har dessuten bistått totalt cirka 10
bilister som har nektet å betale gebyr i tillegg til fakturagebyr. Ifølge
Forbrukerrådet har alle disse 10 vunnet over parkeringsselskapene.
Men de færreste gidder å ta disse kampene for såpass små
beløp, erfarer Forbrukerrådet også.
– Vi regner dessverre med at de fleste betaler «Pay
later» og andre kamuflerte fakturagebyrer uten å klage, sier Guro Sollien Eriksrud,
fagsjef for forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet har derfor gått til retten og saksøkt
Riverty for å få kjent «pay later»-gebyret og lignende gebyrer etter
parkeringer og bompasseringer for ulovlige.
Riverty har avtaler om innkreving med flere av de største
bom- og parkeringsselskapene.
Annonse
Gruppesøksmål
Forbrukerrådet mener gebyrene som kreves, strider mot
finansavtaleloven. Søksmålet er et såkalt gruppesøksmål hvor alle som har
betalt slike gebyrer til Riverty automatisk er med.
Forbrukerrådet tar alle kostnadene. Dersom Forbrukerrådet
vinner frem, vil kundene til Riverty automatisk få tilbake det de har betalt
for mye.
En fellende dom vil trolig også få konsekvens for andre
selskaper som har krevd inn lignende gebyrer av kundene sine.