«VRAKBIL»: BMW-en ser fin ut, men den ble solgt som «vrakbil».
«VRAKBIL»: BMW-en ser fin ut, men den ble solgt som «vrakbil».

«Vrakbil» ble til «ekstremt velholdt»:

Didrik ble lurt trill rundt av bruktbilselgeren

Denne BMW-en ble solgt som «vrakbil» for 29.000 kroner. Tre uker senere ble den solgt som en «helt ekstremt velholdt» bil for 67.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Det er synd å bli lurt slik. Men det er jo på grensen til komisk også, sier Didrik Ruus.

For knappe tre år siden kjøpte Oslo-mannen en da ni år gammel BMW personbil som hadde gått 98.000 kilometer, for 67.000 kroner.

– Den så fin ut, og kilometerstanden var lav. Derfor kjøpte jeg den, forteller Ruus til Motor.

Men tre måneder etter kjøpet begynte det plutselig å ryke fra motorrommet og lukte svidd fra motoren. De ble starten på en bruktbilhistorie som Ruus nå tre år etterpå fortsatt rister på hodet av.

Og som nå har endt med at Ruus har fått hevet kjøpet, etter at bruktbilselgeren først lurte ham.

Oljelekkasje

Etter at det røyk fra motorrommet, fikk Ruus flere verksteder samt NAF til å undersøke bilen. De avdekket flere kostbare feil. Blant annet en omfattende oljelekkasje som det vil koste over 50.000 kroner å utbedre.

Feil på bruktbiler er normalt. Men på denne bruktbilen var antallet feil mange, og kostnadene for å utbedre dem var større enn kjøpesummen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LURT</span><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">:</span> Didrik Ruus klarte etter hvert å ta igjen ved å avdekke bilens forhistorie. Bildet er tatt da han ikke tenkte på bruktbilkjøpet.
LURT: Didrik Ruus klarte etter hvert å ta igjen ved å avdekke bilens forhistorie. Bildet er tatt da han ikke tenkte på bruktbilkjøpet.

I tillegg til den store oljelekkasjen var det blant annet feil med lyktene, bakrutevarmeren og klimaanlegget.

Et av verkstedene som har undersøkt bilen, avdekket at det er brukt tettemasse av «ymse slag», som verkstedet skriver, i forkant av motoren. Fjernes denne tettemassen, fryktet verkstedet at oljelekkasjen ville blitt mye verre.

Det som imidlertid er veldig spesielt i denne bruktbilhistorien, er at Didrik Ruus har greid å få tak i salgskontraktene fra salgene før han kjøpte bilen. De er avslørende lesning.

«Vrakbil»

  • Ruus kjøpte bilen for 67.000 kroner av et lite bruktbilfirma i Oslo.
  • Bare syv dager tidligere ble bilen solgt til dette bruktbilfirmaet av en annen privatperson for 45.000 kroner – altså 22.000 kroner mindre.
  • 13 dager før dette igjen, ble bilen solgt av et annet bruktbilfirma på Østlandet til denne privatpersonen. Salgsprisen da var bare 29.000 kroner – altså 38.000 kroner mindre enn Ruus tre uker senere kjøpte bilen for.

I to ledd hadde altså selgerne god fortjeneste på bruktbilen.

Dette sistnevnte bruktbilfirmaet skrev følgende om bilen: «Lekker olje. Varmeapparatet virker ikke. Vrakbil».

«Ekstremt velholdt»

Men bruktbilfirmaet som like etter solgte bilen til Didrik Ruus, nevnte hverken oljelekkasjen eller det defekte varmeapparatet i salgsannonsen.

I annonsen skrev derimot bruktbilfirmaet: «Helt ekstremt velholdt, alle servicer i boka.»

Ruus la ikke merke til at noe var galt eller feil med bilen da han kjøpte den. Men da han senere ettergikk bilens forhistorie, og også sendte den på NAF-test, fant NAF ut at bilen ikke har vært på de servicene den skulle.

Didrik Ruus fikk blankt avslag da han ba bruktbilselgeren om å få heve kjøpet. Bruktbilselgeren hevder i et brev at bilen fungerte tilfredsstillende da han eide bilen, som altså bare var syv dager.

Ruus klaget derfor til Forbrukerrådet, og deretter til Forbrukerklageutvalget, som nå har gjort et vedtak om at kjøpet skal heves, og at Ruus skal få tilbake kjøpesummen, i tillegg til renter og utleggene han har hatt.

– Selgeren hadde ikke på noe vis grunnlag for å omtale bilen slik han gjorde, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Forbrukerklageutvalget gjorde sitt vedtak i september. Bruktbilfirmaet fikk da én måned på seg til å betale pengene til kunden sin. I desember har de fortsatt ikke gjort det, ifølge Ruus, som nå får hjelp av namsmannen til å drive inn pengene.