MOTOR-PROBLEMER: Volkswagen Caravelle, her en 2010-modell.

«Alvorlig feil»:

Bruktbil­selger holdt tett om høyt oljeforbruk

Bruktbilkjøperne måtte fylle på olje fire ganger i løpet av 15 dager. Først halvannet år senere fikk de vite hvorfor.

Publisert Sist oppdatert

Et par fra Haugesund-distriktet kjøpte en 10 år gammel Volkswagen Caravelle for 380.000 kroner. Da de noen måneder senere dro på ferie, fikk de problemer med bilen.

Flere ganger var oljenivået altfor lavt, og hele fire ganger i løpet av 15 dager måtte de etterfylle olje.

– Oljeforbruket tyder på en alvorlig feil i motoren, skrev NAF etter siste påfylling.

Kjøperne reklamerte til bruktbilforhandleren, «T. A Auto» i Sandnes, som betalte for å skifte motoren og sette inn en overhalt brukt motor.

Men problemene var ikke over.

Feil reparasjon

Flere ganger de påfølgende månedene måtte kjøperne innom verksted. Bilen lakk både olje og diesel, og dieselforbruket var enormt, ifølge kjøperne.

Turboen røk og måtte skiftes. Ikke bare én, men to ganger. Da de fikk tilbake bilen etter at turboen var skiftet for andre gang, fikk de motorstopp.

Igjen var det problemer med turboen.

Kjøperne kontaktet merkeforhandleren Møller Bil, som kunne fortelle dem at motorbyttet ikke ble gjort riktig den første gangen. Når motoren byttes på en Volkswagen Caravelle, må også flere andre komponenter byttes. Hvis ikke, vil problemene bare komme tilbake – slik paret opplevde.

Den eneste løsningen, ifølge merkeverkstedet, er å bytte hele motoren igjen.

Nytt motorbytte vil ifølge Møller koste mellom 170.000 og 200.000 kroner. Men det ville ikke bruktbilforhandleren betale. Forhandleren vil heller ikke godta heving av kjøpet.

245.000 kroner

Caravellen sto på verksted i mange måneder i forbindelse med reparasjonene. Nå har kjøperne, ifølge dem selv, ikke kunnet bruke bilen siden desember 2022.

Kjøperne fikk kontakt med bilens tidligere eier, som ga kjøperne helt nye og svært viktige opplysninger om bilen.

Da bruktbilfirmaet kjøpte inn bilen, fortalte den daværende eieren at bilen bruker «litt olje», og derfor selges uten garanti. Bruktbilfirmaet kjøpte inn bilen for 245.000 kroner og solgte den videre fire dager senere for 380.000 kroner.

Før de solgte bilen videre, droppet bruktbilfirmaet å undersøke bilens tekniske tilstand. De fleste bruktbilforhandlere foretar en slik sjekk. Bruktbilfirmaet fortalte heller ikke paret som kjøpte bilen om oljeforbruket, selv om de selv visste om det.

I salgsannonsen fra bruktbilfirmaet sto det i stedet at serviceprogrammet er fulgt, og «alt er som det skal».

Ikke i tvil

Kjøperne gikk til sak mot bruktbilforhandleren, og nå har de vunnet frem i tingretten. I en dom fra Sør-Rogaland tingrett har kjøperne fått medhold i at kjøpet skal heves, og at de skal få tilbake pengene sine.

– Når feilen ikke ble rettet fullt ut, må selgeren bære ansvaret. Retten er ikke i tvil om at kjøperne har krav på heving av kjøpet, skriver tingretten i sin dom.

Frustrert

I retten vedgikk innehaveren av bruktbilforretningen T. A Auto, Amer Trto, at de burde informert om høyt oljeforbruk. Likevel er han frustrert over dommen.

– Bruktbilforhandleren har forsøkt å ta kundene på alvor og ønsket å komme dem i møte. Men i praksis har han opplevd det som svært vanskelig, skriver bruktbilforhandlerens advokat Sondre Antonsen i en epost til Motor.

Advokaten skriver også at opplysningen om oljeforbruk ikke bevisst ble holdt tilbake. Bruktbilforhandleren stolte dessuten på at verkstedet de engasjerte, gjorde jobben.

– Dersom motorbyttet hadde blitt utført forskriftsmessig, hadde det ikke blitt noen sak.

Bruktbilforhandleren vet foreløpig ikke om de anker dommen. Men de vurderer også å gå til regress mot verkstedet.

– Ja, det er noe som vurderes, sier Sondre Antonsen.

Ulovlige lys

Bruktbilfirmaet T. A Auto i Sandnes ble etablert for syv år siden, og har de siste årene solgt bruktbiler for nærmere 100 millioner kroner årlig.

Flere av salgene har i ettertid endt i rettslige konflikter. Simen Alfredsen fra Senja i Troms kjøpte en BMW som heller ikke ble sjekket av bruktbilfirmaet før de solgte den videre, selv om denne BMWen ble kjøpt opp i et tvangssalg.

Alfredsen fikk heve kjøpet.

Knut Terje Bauge kjøpte en Mercedes av T.A Auto som skulle vise seg å ha ulovlig eksosanlegg og ulovlige lys. Dermed fikk han kjøreforbud.