MOTOR-PROBLEMER: Volkswagen Caravelle, her en 2010-modell.
Arkivfoto
«Alvorlig feil»:
Bruktbilselger holdt tett om høyt oljeforbruk
Bruktbilkjøperne måtte fylle på olje fire ganger i løpet av 15 dager. Først halvannet år senere fikk de vite hvorfor.
Et
par fra Haugesund-distriktet kjøpte en 10 år gammel Volkswagen Caravelle for
380.000 kroner. Da de noen måneder senere dro på ferie, fikk de problemer med
bilen.
Flere
ganger var oljenivået altfor lavt, og hele fire ganger i løpet av 15 dager måtte
de etterfylle olje.
–
Oljeforbruket tyder på en alvorlig feil i motoren, skrev NAF etter siste
påfylling.
Kjøperne
reklamerte til bruktbilforhandleren, «T. A Auto» i Sandnes, som betalte for å skifte
motoren og sette inn en overhalt brukt motor.
Men
problemene var ikke over.
Feil
reparasjon
Flere
ganger de påfølgende månedene måtte kjøperne innom verksted. Bilen lakk både
olje og diesel, og dieselforbruket var enormt, ifølge kjøperne.
Turboen
røk og måtte skiftes. Ikke bare én, men to ganger. Da de fikk tilbake bilen
etter at turboen var skiftet for andre gang, fikk de motorstopp.
Igjen
var det problemer med turboen.
Kjøperne
kontaktet merkeforhandleren Møller Bil, som kunne fortelle dem at motorbyttet
ikke ble gjort riktig den første gangen. Når motoren byttes på en Volkswagen
Caravelle, må også flere andre komponenter byttes. Hvis ikke, vil problemene
bare komme tilbake – slik paret opplevde.
Den
eneste løsningen, ifølge merkeverkstedet, er å bytte hele motoren igjen.
Nytt
motorbytte vil ifølge Møller koste mellom 170.000 og 200.000 kroner. Men det
ville ikke bruktbilforhandleren betale. Forhandleren vil heller ikke godta
heving av kjøpet.
245.000
kroner
Caravellen
sto på verksted i mange måneder i forbindelse med reparasjonene. Nå har
kjøperne, ifølge dem selv, ikke kunnet bruke bilen siden desember 2022.
Kjøperne
fikk kontakt med bilens tidligere eier, som ga kjøperne helt nye og svært
viktige opplysninger om bilen.
Da
bruktbilfirmaet kjøpte inn bilen, fortalte den daværende eieren at bilen bruker
«litt olje», og derfor selges uten garanti. Bruktbilfirmaet kjøpte inn bilen
for 245.000 kroner og solgte den videre fire dager senere for 380.000 kroner.
Før
de solgte bilen videre, droppet bruktbilfirmaet å undersøke bilens tekniske
tilstand. De fleste bruktbilforhandlere foretar en slik sjekk. Bruktbilfirmaet fortalte
heller ikke paret som kjøpte bilen om oljeforbruket, selv om de selv visste om
det.
I
salgsannonsen fra bruktbilfirmaet sto det i stedet at serviceprogrammet er
fulgt, og «alt er som det skal».
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Ikke
i tvil
Kjøperne
gikk til sak mot bruktbilforhandleren, og nå har de vunnet frem i tingretten. I
en dom fra Sør-Rogaland tingrett har kjøperne fått medhold i at kjøpet skal
heves, og at de skal få tilbake pengene sine.
–
Når feilen ikke ble rettet fullt ut, må selgeren bære ansvaret. Retten er ikke
i tvil om at kjøperne har krav på heving av kjøpet, skriver tingretten i sin
dom.
Frustrert
I
retten vedgikk innehaveren av bruktbilforretningen T. A Auto, Amer Trto, at de
burde informert om høyt oljeforbruk. Likevel er han frustrert over dommen.
–
Bruktbilforhandleren har forsøkt å ta kundene på alvor og ønsket å komme dem i
møte. Men i praksis har han opplevd det som svært vanskelig, skriver
bruktbilforhandlerens advokat Sondre Antonsen i en epost til Motor.
Advokaten
skriver også at opplysningen om oljeforbruk ikke bevisst ble holdt tilbake. Bruktbilforhandleren
stolte dessuten på at verkstedet de engasjerte, gjorde jobben.
–
Dersom motorbyttet hadde blitt utført forskriftsmessig, hadde det ikke blitt
noen sak.
Bruktbilforhandleren
vet foreløpig ikke om de anker dommen. Men de vurderer også å gå til regress mot verkstedet.
–
Ja, det er noe som vurderes, sier Sondre Antonsen.
Ulovlige
lys
Bruktbilfirmaet
T. A Auto i Sandnes ble etablert for syv år siden, og har de siste årene solgt
bruktbiler for nærmere 100 millioner kroner årlig.
Flere
av salgene har i ettertid endt i rettslige konflikter. Simen Alfredsen fra
Senja i Troms kjøpte en BMW som heller ikke ble sjekket av bruktbilfirmaet før
de solgte den videre, selv om denne BMWen ble kjøpt opp i et tvangssalg.
Alfredsen fikk heve kjøpet.
Knut
Terje Bauge kjøpte en Mercedes av T.A Auto som skulle vise seg å ha ulovlig eksosanlegg og ulovlige lys. Dermed
fikk han kjøreforbud.