ULOVLIGE LYKTER: Knut Terje Bauge kjøpte denne Mercedesen med disse ulovlige, japanske lyktene.Foto: STATENS VEGVESEN
Knut Terje fikk kjøreforbud:
Vegvesenet godkjente ulovlige lys
– Motgående biler blinket mot meg. Men jeg tenkte ikke på at jeg har lykter som ikke er lovlige, sier Knut Terje Bauge. Det var ikke det eneste ulovlige som vegvesenet hadde godkjent.
Sommeren for to år siden kjøpte Knut Terje Bauge i
Stavanger en tøff Mercedes-Benz med hele 306 hester. Den da 16 år gamle
bruktbilen med svært lav kjørelengde på bare 50.000 kilometer ble halvannet år
tidligere importert til Norge fra Japan, av forrige eier.
Ved ankomst Norge godkjente Statens vegvesen bilen for
bruk i Norge. Noen måneder senere ble den også EU-godkjent ved et bilverksted i
Stavanger.
Da høstmørket falt på, la Bauge merke til at motgående
trafikk blinket mot ham.
– Men jeg skjønte ikke hvorfor, forteller han.
NAF-KONSULENT: Benny Christensen.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
– Betydelig forskjell
Litt senere samme høst skulle han få vite hvorfor:
Da
bilen var inne på et annet bilverksted, fant verkstedfolkene ut at Mercedesen
har ulovlige lys.
Lysene på bilen er konstruert for bilkjøring i land med
venstrekjøring, som blant annet Japan har.
– Når biler med slike frontlys brukes på veier i land med
høyrekjøring, som i Norge, fører det til at lyktene lyser mer opp på venstre
side av bilen, mot den motgående trafikken som dermed blir blendet, og mindre
mot høyre side av veien og terrenget på den siden utenfor veien, forklarer
teknisk konsulent Benny Christensen i NAF.
Han sier det er en betydelig forskjell.
– Frontlysene er normalt innstilt slik at lyset skal være
til mindre sjenanse for møtende biler, og slik at vi skal få opplyst mer på høyre
side.
På verkstedet fikk Knut Terje Bauge forklart forskjellen.
– Da skjønte jeg hvorfor jeg har opplevd at motgående
biler blinket mot meg.
Annonse
Må avregistreres
Det hjalp ikke at Statens vegvesen godkjente bilen ved
ankomst Norge, og at bilen deretter ble EU-godkjent på et bilverksted.
Feil
innstilte lykter fører til at bilen ikke kan godkjennes. Lysene må endres, hvis
ikke må bilen avregistreres.
På Mercedesen til Bauge viste det seg imidlertid å ikke
være mulig å kode om eller omprogrammere lyktene. Det er heller ingen bryter å
skru på, slik det er på mange andre biler.
ENTUSIAST-BIL: Mercedesen er en såkalt «entusiastbil» som ble solgt av forhandleren T. A Auto.Faksimile fra Finn.
Eksosanlegg
Det skulle også vise seg at det ikke bare var frontlysene
som feilaktig har blitt godkjent av vegvesenet og senere på EU-kontroll. Også
eksosanlegget gikk gjennom begge kontrollene uten anmerkninger.
Men da Bauge selv hadde bilen på EU-kontroll i fjor høst,
viste det seg at eksosanlegget er ulovlig ombygd, og at høyre og venstre
eksoslydpotte mangler. Dette er også en feil som må utbedres for at skiltene
skal kunne beholdes.
Den tøffe og spreke Mercedesen i modellen CLS ble avregistrert.
Bauge måtte kjøpe seg en annen bil.
– Jeg kjøpte meg en Nissan Leaf, mens jeg ventet på å få
løst problemene med Mercedesen, forteller han.
Annonse
– Kritikkverdig
Bauge kjøpte bilen av T. A Auto i Sandnes, som hevder at
heller ikke de visste at bilen hadde ulovlige frontlykter og ulovlig
eksosanlegg.
De hevder at de ikke hadde noen indikasjoner på at godkjennelsen
fra vegvesenet i 2021, og den påfølgende EU-kontrollen, skulle være feil.
–
Det må forventes at kontrollorganene gjør jobben sin, og at en bil som har
gjennomgått import- og EU-kontroll tilfredsstiller kravene for bruk på norske
veier. T.A Auto har stolt på de vurderingene som ble gjort av kontrollorganene,
både da de kjøpte bilen og da de videresolgte den. Hvis det er tilfelle at både
vegvesenet og kontrollerende verksted gjorde feil da de godkjente bilen, er det
selvfølgelig kritikkverdig., skriver advokat Sondre Antonsen i Advokatfirma
Tingmann, som representerer bruktbilforhandleren, i en epost.
GODKJENT: Bilen, inkludert lyktene og eksosanlegget, ble godkjent av Statens vegvesen i 2021.Faksimile fra godkjenningen
–
Uforståelig
Knut
Terje Bauge betalte 289.000 kroner for Mercedesen. Merkeverkstedet Bertel O.
Steen skulle ha 65.000 kroner for å skifte lyktene, og 44.000 kroner for å
utbedre eksosanlegget.
Fordi
Mercedesen kom fra et land med venstrekjøring, var også tåkelyset bak
feilplassert.
Bauge
reklamerte, men ble ikke enige med bruktbilforhandleren. Han gikk derfor til
tingretten, og i en dom fra Sør-Rogaland tingrett har han fått medhold i at
kjøpet heves, og at han får tilbake kjøpesummen, i tillegg til å få erstattet
sine utlegg på drøyt 200.000 kroner.
I
dommen påpeker tingretten at det er «uforståelig hvordan bilen tidligere er
godkjent med de lyktene bilen har».
–
Kjøperen hadde berettigede forventninger om en bil som var EU-godkjent og i god
teknisk stand, uten behov for større tiltak eller reparasjoner, heter det i
dommen.
Annonse
–
Normal lyd
Bruktbilforhandleren
T. A Auto vedgår at de har det juridiske ansvaret overfor bilkjøperen. Men de mener
dommen rammer dem urimelig hardt, og at de er påført tap ved at bilen opprinnelig
ble godkjent både ved importkontrollen til vegvesenet og på en senere
EU-kontroll.
De
har imidlertid ikke vurdert å kreve penger gjennom et regresskrav mot
vegvesenet og verkstedet som foretok EU-kontrollen, og de har valgt å akseptere
dommen. Bilen er nå hentet, og Bauge har fått pengene han er tilkjent.
Det
er Knut Terje Bauge glad for.
Men også han er kritisk til at bilen i 2021 ble
godkjent både av vegvesenet og av bilverkstedet som EU-kontrollerte bilen.
–
Det burde ikke vært mulig. Med disse frontlysene var jeg en risiko i trafikken,
sier han.
–
Hvorfor reagerte du ikke tidligere på rar lyd fra eksosanlegget?
– Inni bilen syns jeg at lyden fra
eksosanlegget gjorde det vanskelig å prate. Men jeg tenkte ikke mer over det,
og utvendig hørtes bilen helt normal ut. Hvis man ikke ser under bilen, ser man
heller ikke at de bakre lydpottene mangler.
ERKJENNER FEIL: Dag Folkestad.Foto: STATENS VEGVESEN
Erkjenner
Nå
i ettertid erkjenner Statens vegvesen at de ikke skulle godkjent den
japansk-importerte Mercedesen.
–
Denne bilen skulle ikke vært godkjent hvis disse lyktene var montert da bilen
ble kontrollert, sier leder for kjøretøyseksjonen i avdeling vest, Dag
Folkestad.
–
Hva mener du med «hvis disse lyktene var montert»?
–
Vi vet at i noen tilfeller blir biler tilpasset før godkjenning, for eksempel
ved at senkesett fjernes, og det monteres godkjente hjul og godkjente lykter,
som deretter blir demontert etter godkjenning. Men vi understreker at vi ikke
påstår at dette har skjedd her.
–
Hvorfor ble bilen godkjent med ulovlig eksosanlegg?
–
Kontrollen ved import er en avgiftsmessig klassifisering og registrering av
tekniske data. Det er ikke en full teknisk kontroll. Det er vanskelig å si i
ettertid om eksoslyden var slik at vi burde ha reagert, sier Folkestad.