ULOVLIGE LYKTER: Knut Terje Bauge kjøpte denne Mercedesen med disse ulovlige, japanske lyktene.

Knut Terje fikk kjøreforbud:

Vegvesenet godkjente ulovlige lys

– Motgående biler blinket mot meg. Men jeg tenkte ikke på at jeg har lykter som ikke er lovlige, sier Knut Terje Bauge. Det var ikke det eneste ulovlige som vegvesenet hadde godkjent.

Publisert Sist oppdatert

Sommeren for to år siden kjøpte Knut Terje Bauge i Stavanger en tøff Mercedes-Benz med hele 306 hester. Den da 16 år gamle bruktbilen med svært lav kjørelengde på bare 50.000 kilometer ble halvannet år tidligere importert til Norge fra Japan, av forrige eier.

Ved ankomst Norge godkjente Statens vegvesen bilen for bruk i Norge. Noen måneder senere ble den også EU-godkjent ved et bilverksted i Stavanger.

Da høstmørket falt på, la Bauge merke til at motgående trafikk blinket mot ham.

– Men jeg skjønte ikke hvorfor, forteller han.

NAF-KONSULENT: Benny Christensen.

– Betydelig forskjell

Litt senere samme høst skulle han få vite hvorfor: 

Da bilen var inne på et annet bilverksted, fant verkstedfolkene ut at Mercedesen har ulovlige lys.

Lysene på bilen er konstruert for bilkjøring i land med venstrekjøring, som blant annet Japan har.

– Når biler med slike frontlys brukes på veier i land med høyrekjøring, som i Norge, fører det til at lyktene lyser mer opp på venstre side av bilen, mot den motgående trafikken som dermed blir blendet, og mindre mot høyre side av veien og terrenget på den siden utenfor veien, forklarer teknisk konsulent Benny Christensen i NAF.

Han sier det er en betydelig forskjell.

– Frontlysene er normalt innstilt slik at lyset skal være til mindre sjenanse for møtende biler, og slik at vi skal få opplyst mer på høyre side.

På verkstedet fikk Knut Terje Bauge forklart forskjellen.

– Da skjønte jeg hvorfor jeg har opplevd at motgående biler blinket mot meg.

Må avregistreres

Det hjalp ikke at Statens vegvesen godkjente bilen ved ankomst Norge, og at bilen deretter ble EU-godkjent på et bilverksted. 

Feil innstilte lykter fører til at bilen ikke kan godkjennes. Lysene må endres, hvis ikke må bilen avregistreres.

På Mercedesen til Bauge viste det seg imidlertid å ikke være mulig å kode om eller omprogrammere lyktene. Det er heller ingen bryter å skru på, slik det er på mange andre biler.

ENTUSIAST-BIL: Mercedesen er en såkalt «entusiastbil» som ble solgt av forhandleren T. A Auto.

Eksosanlegg

Det skulle også vise seg at det ikke bare var frontlysene som feilaktig har blitt godkjent av vegvesenet og senere på EU-kontroll. Også eksosanlegget gikk gjennom begge kontrollene uten anmerkninger.

Men da Bauge selv hadde bilen på EU-kontroll i fjor høst, viste det seg at eksosanlegget er ulovlig ombygd, og at høyre og venstre eksoslydpotte mangler. Dette er også en feil som må utbedres for at skiltene skal kunne beholdes.

Den tøffe og spreke Mercedesen i modellen CLS ble avregistrert. Bauge måtte kjøpe seg en annen bil.

– Jeg kjøpte meg en Nissan Leaf, mens jeg ventet på å få løst problemene med Mercedesen, forteller han.

– Kritikkverdig

Bauge kjøpte bilen av T. A Auto i Sandnes, som hevder at heller ikke de visste at bilen hadde ulovlige frontlykter og ulovlig eksosanlegg. 

De hevder at de ikke hadde noen indikasjoner på at godkjennelsen fra vegvesenet i 2021, og den påfølgende EU-kontrollen, skulle være feil.

– Det må forventes at kontrollorganene gjør jobben sin, og at en bil som har gjennomgått import- og EU-kontroll tilfredsstiller kravene for bruk på norske veier. T.A Auto har stolt på de vurderingene som ble gjort av kontrollorganene, både da de kjøpte bilen og da de videresolgte den. Hvis det er tilfelle at både vegvesenet og kontrollerende verksted gjorde feil da de godkjente bilen, er det selvfølgelig kritikkverdig., skriver advokat Sondre Antonsen i Advokatfirma Tingmann, som representerer bruktbilforhandleren, i en epost.

GODKJENT: Bilen, inkludert lyktene og eksosanlegget, ble godkjent av Statens vegvesen i 2021.

– Uforståelig

Knut Terje Bauge betalte 289.000 kroner for Mercedesen. Merkeverkstedet Bertel O. Steen skulle ha 65.000 kroner for å skifte lyktene, og 44.000 kroner for å utbedre eksosanlegget.

Fordi Mercedesen kom fra et land med venstrekjøring, var også tåkelyset bak feilplassert.

Bauge reklamerte, men ble ikke enige med bruktbil­forhandleren. Han gikk derfor til tingretten, og i en dom fra Sør-Rogaland tingrett har han fått medhold i at kjøpet heves, og at han får tilbake kjøpesummen, i tillegg til å få erstattet sine utlegg på drøyt 200.000 kroner.

I dommen påpeker tingretten at det er «uforståelig hvordan bilen tidligere er godkjent med de lyktene bilen har».

– Kjøperen hadde berettigede forventninger om en bil som var EU-godkjent og i god teknisk stand, uten behov for større tiltak eller reparasjoner, heter det i dommen.

– Normal lyd

Bruktbilforhandleren T. A Auto vedgår at de har det juridiske ansvaret overfor bilkjøperen. Men de mener dommen rammer dem urimelig hardt, og at de er påført tap ved at bilen opprinnelig ble godkjent både ved importkontrollen til vegvesenet og på en senere EU-kontroll.

De har imidlertid ikke vurdert å kreve penger gjennom et regresskrav mot vegvesenet og verkstedet som foretok EU-kontrollen, og de har valgt å akseptere dommen. Bilen er nå hentet, og Bauge har fått pengene han er tilkjent.

Det er Knut Terje Bauge glad for. 

Men også han er kritisk til at bilen i 2021 ble godkjent både av vegvesenet og av bilverkstedet som EU-kontrollerte bilen.

– Det burde ikke vært mulig. Med disse frontlysene var jeg en risiko i trafikken, sier han.

– Hvorfor reagerte du ikke tidligere på rar lyd fra eksosanlegget?

– Inni bilen syns jeg at lyden fra eksosanlegget gjorde det vanskelig å prate. Men jeg tenkte ikke mer over det, og utvendig hørtes bilen helt normal ut. Hvis man ikke ser under bilen, ser man heller ikke at de bakre lydpottene mangler.

ERKJENNER FEIL: Dag Folkestad.

Erkjenner

Nå i ettertid erkjenner Statens vegvesen at de ikke skulle godkjent den japansk-importerte Mercedesen.

– Denne bilen skulle ikke vært godkjent hvis disse lyktene var montert da bilen ble kontrollert, sier leder for kjøretøyseksjonen i avdeling vest, Dag Folkestad.

– Hva mener du med «hvis disse lyktene var montert»?

– Vi vet at i noen tilfeller blir biler tilpasset før godkjenning, for eksempel ved at senkesett fjernes, og det monteres godkjente hjul og godkjente lykter, som deretter blir demontert etter godkjenning. Men vi understreker at vi ikke påstår at dette har skjedd her.

– Hvorfor ble bilen godkjent med ulovlig eksosanlegg?

– Kontrollen ved import er en avgiftsmessig klassifisering og registrering av tekniske data. Det er ikke en full teknisk kontroll. Det er vanskelig å si i ettertid om eksoslyden var slik at vi burde ha reagert, sier Folkestad.