PÅTRENGENDE: Markedsrådet mener Dag Rune Flåten (innfelt) er påtrengende overfor kunder som har kjøpt Møller-biler.
Arkivfoto: Ole Martin Wold
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
Får du tekstmelding fra denne mannen, må han nå betale 5000 kroner i bot.
– For meg blir det et regnestykke som ikke går opp, erkjenner
Dag Rune Flåten overfor Motor.
Forbrukermyndighetene mener bileierne må beskyttes mot Flåten
og det de mener er hans påtrengende henvendelser om å bli med ham på massesøksmål.
Forbrukertilsynet vedtok derfor i fjor høst at Flåten skal forbys å sende ut
tekstmeldinger til eiere av Volkswagen-konsernets biler.
Flåten klaget på vedtaket, og i forrige uke avslo Markedsrådet
klagen.
Det innebærer at Forbrukertilsynets forbudsvedtak opprettholdes,
og at Flåten vil få en saftig tvangsmulkt på 5000 kroner hver gang han sender
ut en tekstmelding til bileierne uten at han på forhånd har innhentet samtykke.
– Grovt
Motor har flere ganger skrevet om Dag Rune Flåtens masseutsendelser
av tekstmeldinger til bileiere som han mener har krav på erstatning fra
Volkswagen og den norske importøren Møller. Flåten ønsker at flest mulig
bileiere skal være med på et massesøksmål, mot å betale inn penger til ham.
Massesøksmålet fikk tidligere i vår en bråstopp
i Oslo tingrett.
Nå har Flåten altså møtt ytterligere et hinder.
Markedsrådet
mener Flåten har begått en grov overtredelse av markedsføringsloven ved å sende
ut tekstmeldingene.
Gjentatte ganger
Markedsrådet, som er et domstollignende forvaltningsorgan
som behandler klager over vedtak truffet blant annet av Forbrukertilsynet, viser
til at Forbrukertilsynet gjentatte ganger har bedt Flåten om å stanse
utsendelsen av SMS.
– Men Flåten har likevel ikke vist noen vilje til å
innrette seg etter loven. Han har fortsatt å sende tekstmeldinger, selv etter
at han ble varslet om vedtaket, og etter at han bekreftet at han ikke ville
sende ut flere meldinger, heter det i vedtaket fra Markedsrådet.
Markedsrådet konkluderer derfor med at det er behov for
en kraftig tvangsmulkt som virker avskrekkende.
– Det skal ikke lønne seg å overtre forbudsvedtaket,
skriver Markedsrådet.
– Profittmotiv
Flåten har i mange år holdt på med lignende saker også
mot andre næringsdrivende. Markedsrådet mener tjenestene hans har et «profittorientert
motiv», og at tekstmeldingene har et «kommersielt budskap».
Han har tidligere drevet sitt arbeid gjennom et
aksjeselskap. Nå har han et enkeltpersonforetak, men overfor Markedsrådet
hevder han at han driver med informasjonsarbeid og arbeider med massesøksmålene
som en «frivillig privatperson».
Dag Rune Flåten liker ikke Markedsrådets vedtak.
– Vedtaket gjør at norske bileiere ikke får vite at de
har rett på erstatning. Jeg vil få 5000 kroner i bot for hver berørt bileier
jeg informerer om hans rett på erstatning via SMS, selv om bileier er
takknemlig, melder seg på i klagesaken og oppnår erstatning. Isolert sett er dette
uproblematisk for bileier. Men for meg blir det et regnestykke som ikke går opp,
skriver Flåten i en epost til Motor.
Tre av fem tapte
Forbrukerrådet
og NAF har flere ganger forklart hvorfor de aller fleste norske bileiere
ikke har krav på erstatning etter Volkswagen-konsernets dieselskandale, også kalt «dieselgate».
De som likevel mener å ha det, har kunnet klage til
Forbrukertilsynet og videre til Forbrukerklageutvalget.
Forbrukerklageutvalget behandlet vinteren og våren 2023
fem saker mot Volkswagen AG og den norske importøren Harald A. Møller.
En gjennomgang Motor har gjort, viser at i tre av sakene
fikk bilkundene avslag i sine krav, mens i to av sakene fikk bileierne
henholdsvis 17.000 kroner og 20.000 kroner i prisavslag og erstatning fra
importøren og produsenten.
Disse to bileierne krevde opprinnelig prisavslag og erstatning på
totalt ca. 60.000 kroner hver.
Importøren Harald A. Møller påpeker at vedtakene til
Forbrukerklageutvalget konkluderer med at det hverken forelå mangler på bilene, eller
unormale verditap for eierne.
Motor har spurt direktør for kommunikasjon og
samfunnskontakt, Øyvind Rognlien Skovli, om importøren og produsenten
Volkswagen AG aksepterte vedtakene. I en epost svarer han ikke direkte på
spørsmålet, men skriver at de har «gjort opp med de det gjelder».
Ønsker tips
Forbrukertilsynet ønsker nå tips fra bileiere som mottar
tekstmeldinger fra Flåten med oppfordring om å være med på massesøksmålet hans.
– Vi ønsker henvendelser hvis det skjer, sier
underdirektør Mats Bjønnes.