LEVERTE STEVNING: Dag Rune Flåten fotografert da han leverte stevningen i juli i fjor på et postkontor utenfor Malaga i Spania.
Foto: PRIVAT
Forbrukerrådet og NAF:
Derfor får ikke diesel-eierne mer erstatning
– Bileierne bør nå slå seg til ro med at bilene er blitt reparert, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Gigantsøksmålet fra Dag Rune Flåten og hans klagefirma fikk
forrige uke en bråstopp
i Oslo tingrett.
Men hvem skal hjelpe bileierne nå? Hvorfor engasjerer
ikke NAF og Forbrukerrådet seg, spør mange. Motor har de siste dagene fått
flere henvendelser.
Juristene både hos NAF og Forbrukerrådet sier imidlertid at
bileierne ikke har noe mer å hente. Ingen av dem vil derfor engasjere seg
ytterligere i denne saken, som handler om biler som ble rammet av Volkswagens
utslippsskandale, kjent som «dieselgate».
Har du lest disse sakene?
– Er utbedret
NAF og Forbrukerrådet påpeker at de aller fleste norske
bileiere for lengst har fått gratis reparasjon av bilene sine, og at de som har
hatt ytterligere krav, har hatt mulighet til å fremme disse gjennom forbrukermyndighetenes
tvisteløsningsordninger.
– Bilene er blitt utbedret, og det er vanskelig å påvise
reelle tap for bileierne, sier Hogne Skogesal, leder for NAF Advokat.
Det samme sier forbrukerjurist Thomas Iversen i
Forbrukerrådet.
– Forbrukerrådet planlegger ikke å gjøre noe mer med
denne saken. Bileierne bør slå seg til ro med at bilene har blitt reparert, og innstille
seg på at denne saken er over, sier Iversen.
– Tar feil
Bak gigantsøksmålet står haugesunderen Dag Rune Flåten og
hans klagefirma, som forbrukermyndighetene og NAF flere ganger har advart mot.
Flåten har varslet anke til lagmannsretten, samtidig som
han ber
om hjelp til å betale nesten én million kroner i saksomkostninger for
behandlingen i tingretten.
Dieselgate
- Høsten 2015 ble det offentlig kjent at Volkswagen-konsernet hadde installert ulovlig programvare i flere av sine dieselbiler.
- Programvaren sørget for at utslippene ble redusert mens bilene gikk gjennom laboratorietesten som brukes for å godkjenne bilene.
- 11 millioner biler var berørt av utslippsjukset.
- Konsekvensene var enorme i VW-systemet: En rekke toppledere er fjernet, flere ble fengslet.
- Saken kostet VW mange hundre milliarder kroner i bøter, kompensasjon, juridiske kostnader og utbedringer.
- Flere andre bilprodusenter er blitt anklaget for tilsvarende manipulasjoner.
Han mener både NAF og Forbrukerrådet tar feil, enten
fordi de misforstår, eller fordi de har manglende vilje og evne til å se sakens
realiteter, som han sier.
– EU-domstolen har fastslått at bilene var ulovlige, at
de fortsatt er ulovlige etter den såkalte utbedringen, og at det er derfor vi
har rett på erstatning, skriver Flåten i en epost.
– Fortsatt mangelfulle
Han advokat, Christian Poulsson i Kvale Advokatfirma,
påpeker i en epost at utbedringene som er gjort, ikke oppfyller utslippskravene
når bilene kjøres i temperaturer på under 15 grader, eller over 33 grader.
Han konkluderer derfor med at biler solgt i Norge
fortsatt er mangelfulle, til tross for utbedringene som er foretatt.
NAF er ikke enig.
– Det er riktig at retten har konkludert med at bilene
fremdeles ikke oppfyller utslippskravene i temperaturer under 15 grader og i
temperaturer over 33 grader, sier Vigdis Svennungsen, senioradvokat i NAF
Advokat, og fortsetter:
– I lys av dette er det ikke helt riktig å si at bilene
er utbedret. NAF er imidlertid fremdeles av den oppfatning at det foreligger
en betydelig prosessrisiko.
Fraråder
Forbrukerrådet og NAF står fast på at det ikke
er noe mer å hente, fordi de norske bileierne har hatt mulighet til å fremme
sine krav gjennom myndighetenes ordninger for tvisteløsning.
Forbrukerrådet og NAF gjentar også sine sterke frarådninger
om å ikke være med på gruppesøksmål, og ikke betale mer penger til Flåten og
hans firma.
– Vi advarer mot å melde seg på flere av Flåtens opplegg,
der han konsekvent lover gull og grønne skoger uten å levere noe særlig. Nå som
Flåten ber om mer penger fra bileierne til å dekke saksomkostninger for
tingretten, viser det hvor virkelighetsfjernt dette forsøket var, sier Thomas Iversen
i Forbrukerrådet, og utdyper:
– Bileierne har betalt inn summer for at saken skulle
føres. Man tenker jo da at disse pengene skal være sikkerhet for akkurat slike
omkostninger som Flåten nå må betale. Det er nærliggende å lure på hvor disse
innbetalingene har blitt av.
– Bekrefter
Motor har skrevet flere artikler om søksmål og
erstatninger i utlandet, senest i vinter – da vi fortalte om et tysk
gruppesøksmål mot Volkswagen-konsernet.
– Men etter norsk rett må du i de fleste tilfeller ha
lidt et økonomisk tap for å kreve erstatning. I andre land er dette annerledes,
noe som kan forklare hvorfor bileiere i andre land har fått erstatning, sier
Hogne Skogesal i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
NAF mener derfor at risikoen ved å gå til lignende
søksmål i Norge er stort.
– Det bekrefter kjennelsen fra Oslo tingrett. Og dette er
bakgrunnen for at vi har advart NAFs medlemmer mot å være med på det aktuelle
gruppesøksmålet.
I liket med Iversen i Forbrukerrådet mener NAF at bileierne
bør være kritiske til å påta seg ytterligere kostnader i forbindelse med denne
saken.
● NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.