AVVIST: Søksmålet mot Volkswagen og Møller avvises av Oslo tingrett. Bildet viser Møller bil Trondheim.
Foto: OLE MARTIN WOLD
8800 bileiere deltok:
Gigantsøksmål mot Møller avvist av retten
Oslo tingrett vil ikke tillate at 8800 norske bileiere skal få fremme et gigantisk gruppesøksmål mot Volkswagen og importøren Møller.
Nordmannen Dag Rune Flåten, som selv eier en Volkswagen
Polo, har gått i bresjen for å fremme et gigantisk gruppesøksmål mot
bilprodusenten Volkswagen AG og den norske importøren Harald A. Møller.
Ifølge en fersk kjennelse fra Oslo tingrett har Flåten
med seg 8800 norske bileiere, som har betalt inn penger til Flåten for å kunne
være med på søksmålet.
Flåtens pengekrav mot Volkswagen og Møller utgjør totalt
mellom 700 millioner og 1 milliard kroner.
Motor har flere ganger skrevet om Flåtens kamp mot bilprodusenten.
Både forbrukermyndighetene og NAF har advart bileiere mot å betale penger for å
bli med på gruppesøksmålet.
150.000 biler
I fjor sommer leverte Dag Rune Flåten stevningen for det
gigantiske gruppesøksmålet til Oslo tingrett, med krav om at bilprodusenten og den
norske importøren skulle betale erstatning til bileiere som har kjøpt
dieselbiler produsert før september 2015, og som dermed er omfattet av
Volkswagens utslippsskandale, kjent som «Dieselgate».
I stevningen ble det reist krav om prisavslag eller
heving for totalt mellom 700 millioner og 1 milliard kroner for kunder som har
kjøpt biler fra bilmerkene Volkswagen, Audi, Seat, Skoda og Porsche.
Flåtens begrunnelse for søksmålet er at Volkswagen AG har
lurt både myndighetene og forbrukerne ved å fremstille biler som mer miljøvennlige
enn det er grunnlag for. Flåten mener bilene har motorer med programvare som viser
lavere utslipp enn det som er reelt, og at bilene fortsatt er mangelfulle, tross
utbedringer gjort av bilprodusenten.
Totalt 11 millioner biler er omfattet av utslippsjukset,
hvorav 150.000 er solgt i Norge.
Dieselgate
- Høsten 2015 ble det offentlig kjent at Volkswagen-konsernet hadde installert ulovlig programvare i flere av sine dieselbiler.
- Programvaren sørget for at utslippene ble redusert mens bilene gikk gjennom laboratorietesten som brukes for å godkjenne bilene.
- 11 millioner biler var berørt av utslippsjukset.
- Konsekvensene var enorme i VW-systemet: En rekke toppledere er fjernet, flere ble fengslet.
- Saken kostet VW mange hundre milliarder kroner i bøter, kompensasjon, juridiske kostnader og utbedringer.
- Flere andre bilprodusenter er blitt anklaget for tilsvarende manipulasjoner.
Dømt
Volkswagen og Møller er uenig i påstandene, og har
overfor Oslo tingrett blant annet påpekt at søksmålet også gjelder Porsche, som
ikke er importert og solgt av Møller. De mener dessuten at Flåten ikke er egnet
til å fronte saken for bileierne.
I kjennelsen avviser Oslo tingrett gruppesøksmålet. Tingretten
mener et gruppesøksmål ikke vil være forsvarlig, hverken for bileierne eller
for Volkswagen og Møller, fordi gruppesøksmålet omfatter både nye og brukte
biler fra ulike merker, som er kjøpt både av både privatpersoner og
næringsdrivende.
Tingretten mener hvert enkelt bilkjøp som hovedregel bør
vurderes individuelt.
Dag Rune Flåten er dømt til å betale saksomkostninger på
900.000 kroner til Volkswagen AG og Harald A. Møller.
Advarer
NAF sier de har forståelse for kjennelsen.
– Vi har advart mot Flåtens fremgangsmåter tidligere, og
stiller fremdeles spørsmål ved verdien bileierne har fått igjen for sine
innbetalinger. Kjennelsen viser risikoen ved et slikt søksmål, sier senioradvokat
Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.
– Hva anbefaler NAF de 9000 bileierne å gjøre nå?
– Vår anbefaling til bileierne er å være skeptiske til eventuelle
råd fra Flåten om å forfølge saken videre, spesielt hvis dette krever
ytterligere innbetalinger til Flåten.
Svennungsen mener kjennelsen viser at gruppesøksmålet er
dårlig forberedt.
– Det kan virke som det viktigste har vært å få flest
mulig bileiere med på søksmålet.
Tilfredse
Bilimportøren Møller sier de er tilfredse, men ikke
overrasket, over kjennelsen.
– Vi mener forsøket på gruppesøksmål har vært dårlig
fundert. Forbrukerne bør sjekke med instanser som for eksempel Forbrukerrådet
før de inngår i et gruppesøksmål og betaler inn penger til denne typen aktører,
skriver Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt
hos Harald A. Møller, i en epost.
Møller mener Flåten har skapt urealistiske forventninger hos
bileierne.
Ingen informasjon
Hverken Flåten eller hans advokat Christian Poulsson har foreløpig
besvart Motors henvendelser om kommentar til kjennelsen, og om den ankes.
Motor har også spurt Flåten om det er han selv som betaler de
store sakskostnadene, eller om det tas fra pengene som bileierne har betalt inn
for å kunne være med på søksmålet.
På Flåtens egne nettsider var det torsdag
formiddag ingen informasjon om kjennelsen fra Oslo tingrett. Derimot inviteres
bileiere fortsatt til å være med på det Flåten omtaler som «et av
norgeshistoriens største gruppesøksmål».
● Vigdis Svennungsen er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.