BOMBRIKKE: Vegar Vikan får ikke den hvite bombrikken i frontruta til å fungere i sin Ford S-Max.
Privat bilde
Ekstra bombrikke-gebyr:
Bombrikken til Vegar leses aldri av
Trusselen om brikkegebyr fra Fremtind Service skaper reaksjoner. – Skal jeg betale gebyr selv om brikken min er montert, spør Vegar Vikan i Tromsø.
I høst innfører
bompengeselskapet Fremtind Service et nytt bompengegebyr, og truer med et
annet: Ekstra
gebyr dersom brikken ikke er montert i bilen.
Vegar Vikan i
Tromsø er blant dem som reagerer på truslene om enda et gebyr fra
bompengeselskapene.
– Skal jeg
betale gebyr for at det produseres brikker som ikke lar seg avlese, selv når de
er montert? Det synes jeg er ganske urimelig, sier han.
Leses ikke av
Vikan har montert brikken i frontruten. Likevel leses den ikke av gjennom
vinduene i hans 13 år gamle Ford S-Max.
Han har vist
Motor oversikt over alle bomstasjonspasseringer for den siste måneden. Ingen av
de 26 passeringene er registrert med brikken, selv om den er montert i
frontruten. Alle passeringene er registrert med bildene som er tatt.
– Jeg har kjørt
rundt med brikken i alle år, og ikke én gang har den blitt avlest.
Vikan forteller
at han har montert brikken etter anvisning fra leverandøren.
– Over tid har
jeg forsøkt litt forskjellige plasseringer. I det sortprikkede området tett på
speilet, lenger til høyre i ruten, og helt nede i ruten. Men det utgjør ingen
forskjell.
Opptil 1 krone
Fremtind
Service truer med å plusse på hver bomstasjonspassering med mellom 50 øre og én
krone dersom brikkene ikke leses av.
Når bombrikkene
ikke leses av, får bompengeselskapene ekstraarbeid med å granske bilder – og
fakturere på bakgrunn av bildene. Men Statens vegvesen varsler at de vil sjekke
lovligheten av gebyret.
– Erstatter
Kommersiell
direktør Svein Skovly i Fremtind Service bekrefter at de har fått noen negative
reaksjoner på brikke-gebyret.
Han lover
imidlertid at det er kunder som bevisst ikke vil bruke brikken som er
målgruppen, ikke kunder hvor brikkene innimellom ikke avleses, eller tilfeller
hvor bombrikkene rett og slett ikke fungerer.
– Vi erstatter
selvfølgelig defekte brikker. Helt unntaksvis kan det også være forhold i bilen
som påvirker lesing av brikken, sier Skovly.
Her
kan du lese om hvilke bilmodeller som har størst problemer med bombrikkene:
Ingen
gebyrplaner
Vegar Vikan har
også en Hyundai Ioniq 5. Også i denne bilen sliter bombrikken innimellom. I to
av de siste 57 bompasseringene virket ikke brikken.
Vikan er kunde
hos Skyttelpass, en av konkurrentene til Fremtind Service. Der kan han
foreløpig puste lettet ut.
Skyttelpass har
ikke planlagt å innføre gebyr dersom brikken ikke avleses, opplyser
administrerende direktør Vidar Raa.
Det har heller
ikke Flyt, det tredje store selskapet som utsteder bompengebrikker og sender ut
bompengefakturaer.
– Flyt har
ingen planer om å innføre et gebyr for manglende montert brikke. Men vi har
forståelse for at Fremtind Service ønsker å adressere problemet med brikker som
ikke er montert i bilen i henhold til avtalebetingelsene, skriver daglig leder
Jahn Erik Stenhaug.
PS.
Motor har spurt
Skyttelpass hva som kan være galt med bombrikken til Vegar Vikan. Vidar Raa i
Skyttelpass mener brikken er feilmontert, og at den bør være i det sortprikkede
feltet i frontruten.
Men der har
Vikan tidligere hatt brikken. Heller ikke da ble den registrert i
bomstasjonene.