SYSTEMFEIL: Henrik Melvold betalte 18.000 kr for mye i bomstasjonene i Oslo.
Foto: KJELL PETTER EIDSTEN og GEIR RØED
Rammet av systemfeil:
Henrik betalte 18.000 kr for mye i bompenger
Henrik Melvold oppdaget at bompengeregningene plutselig ble mye høyere. Fremtind Service har ikke sagt fra til kundene sine om systemfeilen, som har rammet flere enn Melvold.
– Jeg føler meg ført bak lyset,
sier Oslo-mannen Henrik Melvold.
Som for de fleste andre bilister,
har bompengeregningene hans gjennom årene økt kraftig, med mange flere
bomstasjoner og utallige takstøkninger. Men for å få mest mulig rabatt, har han
i flere tiår hatt bompengebrikke.
– I vår gikk jeg inn og sjekket
passeringene mine. Da så jeg at jeg ble fakturert for alle passeringer til full
pris. Jeg fikk ikke brikkerabatten, og timesregelen fungerte ikke.
Fullpris
Han har bompengebrikke fra
utstederselskapet Fremtind Service, men har ikke lagt merke til at han det
siste året har fått regningene fra et annet selskap som begynner på bokstaven «F»
– nemlig Fjellinjen, som for inntil et par år siden sendte ut
bompengeregningene.
Da han kontaktet både
Fjellinjen og Fremtind Service, fikk han sjokk:
– Kundeservice på Fremtind
Service sa de hadde hatt en systemfeil i april 2022, for over ett år siden, som
gjorde at de slettet mitt abonnement.
Dermed hadde han ikke en aktiv
bompengeavtale, og ble belastet fullpris for alle bompengepasseringene.
Over 18.000 kr
Ingen hadde informert ham om
feilen hos utstederselskapet, og den store konsekvensen det førte til.
Han sendte alle fakturaene med
alle passeringene fra april 2022 til Fremtind Service, som nå har betalt ham
tilbake over 16.000 kroner. I tillegg venter han på ytterligere drøyt 2000
kroner, slik at han totalt får tilbakebetalt over 18.000 kroner.
Bekrefter
Fremtind Service bekrefter summene, og at de har hatt en systemfeil:
4. april i fjor oppsto det en
feil i forbindelse med oppdatering av selskapets fagsystem.
– Feilen førte til at et lite
antall kunder feilaktig ble avgangsført. Dette er vårt ansvar, og kundene får
tilbake det de har betalt for mye, når de kontakter oss, skriver kommersiell
direktør Svein Skovly i Fremtind Service i en epost til Motor.
– Hvor mange er «et lite antall
kunder»?
– Jeg har ikke det nøyaktige
antallet. Men det er i verste fall et par håndfull kunder, svarer Skovly.
For lavt antall
Henrik Melvold fikk ikke pengene
tilbake før han selv oppdaget feilen, og klaget. Det reagerer han på.
– Jeg jobber med IT selv, og
vet at systemfeil kan skje. Men jeg reagerer på at de ikke har kontaktet meg.
Det er spesielt.
Svein Skovly i Fremtind Service
sier at antallet kunder som ble rammet av feilen var for lavt til at
alarmklokkene ringte. Han visste selv ikke om systemfeilen før Motor tok
kontakt, forteller han.
700 saker
Melvold er ikke den eneste
kunden hos Fremtind Service som oppdager feil på fakturaene. Skovly opplyser at
de årlig får drøyt 700 klagesaker.
– Det er saker hvor vi har gjort
feil, for eksempel at en kundebehandler taster feil.
Skovly mener antallet feil som
oppdages, er lavt.
– Tallet er lavt sett opp mot
at vi har brikkeavtaler med mer enn 1,9 millioner kjøretøy. Likevel skulle vi
gjerne vært disse sakene foruten. Tilbakebetalinger er et rent tap for oss.
Slik sjekker du
Motor har skrevet flere
artikler om feilbelastninger.
Bompengeselskaper, NAF og forbrukerøkonomer oppfordrer bompengekundene til
å sjekke bompasseringene sine.
Alarmklokken bør virkelig ringe
dersom du har bombrikkeavtale med et av utstederselskapene og begynner å få
faktura fra et av bompengeselskapene.
– Da er det noe som er galt,
sier Svein Skovly i Fremtind Service.
- Utstederselskapene er blant
annet Fremtind Service, Skyttelpass og Flyt.
- Bompengeselskapene er Fjellinjen, Ferde,
Vegfinans, Vegamot og Bompengeselskap Nord.
(Henrik Melvold er ansatt i
NAF. Motor utgis av NAF).