SYSTEMFEIL: Henrik Melvold betalte 18.000 kr for mye i bomstasjonene i Oslo.

Rammet av systemfeil:

Henrik betalte 18.000 kr for mye i bompenger

Henrik Melvold oppdaget at bompengeregningene plutselig ble mye høyere. Fremtind Service har ikke sagt fra til kundene sine om systemfeilen, som har rammet flere enn Melvold.

Publisert

– Jeg føler meg ført bak lyset, sier Oslo-mannen Henrik Melvold.

Som for de fleste andre bilister, har bompengeregningene hans gjennom årene økt kraftig, med mange flere bomstasjoner og utallige takstøkninger. Men for å få mest mulig rabatt, har han i flere tiår hatt bompengebrikke.

– I vår gikk jeg inn og sjekket passeringene mine. Da så jeg at jeg ble fakturert for alle passeringer til full pris. Jeg fikk ikke brikkerabatten, og timesregelen fungerte ikke.

Fullpris

Han har bompengebrikke fra utstederselskapet Fremtind Service, men har ikke lagt merke til at han det siste året har fått regningene fra et annet selskap som begynner på bokstaven «F» – nemlig Fjellinjen, som for inntil et par år siden sendte ut bompengeregningene.

Da han kontaktet både Fjellinjen og Fremtind Service, fikk han sjokk:

– Kundeservice på Fremtind Service sa de hadde hatt en systemfeil i april 2022, for over ett år siden, som gjorde at de slettet mitt abonnement.

Dermed hadde han ikke en aktiv bompengeavtale, og ble belastet fullpris for alle bompengepasseringene.

Over 18.000 kr

Ingen hadde informert ham om feilen hos utstederselskapet, og den store konsekvensen det førte til.

Han sendte alle fakturaene med alle passeringene fra april 2022 til Fremtind Service, som nå har betalt ham tilbake over 16.000 kroner. I tillegg venter han på ytterligere drøyt 2000 kroner, slik at han totalt får tilbakebetalt over 18.000 kroner.

Bekrefter

Fremtind Service bekrefter summene, og at de har hatt en systemfeil:

4. april i fjor oppsto det en feil i forbindelse med oppdatering av selskapets fagsystem.

– Feilen førte til at et lite antall kunder feilaktig ble avgangsført. Dette er vårt ansvar, og kundene får tilbake det de har betalt for mye, når de kontakter oss, skriver kommersiell direktør Svein Skovly i Fremtind Service i en epost til Motor.

– Hvor mange er «et lite antall kunder»?

– Jeg har ikke det nøyaktige antallet. Men det er i verste fall et par håndfull kunder, svarer Skovly.

For lavt antall

Henrik Melvold fikk ikke pengene tilbake før han selv oppdaget feilen, og klaget. Det reagerer han på.

– Jeg jobber med IT selv, og vet at systemfeil kan skje. Men jeg reagerer på at de ikke har kontaktet meg. Det er spesielt.

Svein Skovly i Fremtind Service sier at antallet kunder som ble rammet av feilen var for lavt til at alarmklokkene ringte. Han visste selv ikke om systemfeilen før Motor tok kontakt, forteller han.

700 saker

Melvold er ikke den eneste kunden hos Fremtind Service som oppdager feil på fakturaene. Skovly opplyser at de årlig får drøyt 700 klagesaker.

– Det er saker hvor vi har gjort feil, for eksempel at en kundebehandler taster feil.

Skovly mener antallet feil som oppdages, er lavt.

– Tallet er lavt sett opp mot at vi har brikkeavtaler med mer enn 1,9 millioner kjøretøy. Likevel skulle vi gjerne vært disse sakene foruten. Tilbakebetalinger er et rent tap for oss.

Slik sjekker du

Motor har skrevet flere artikler om feilbelastninger. Bompenge­selskaper, NAF og forbrukerøkonomer oppfordrer bompengekundene til å sjekke bompasseringene sine.

Alarmklokken bør virkelig ringe dersom du har bombrikkeavtale med et av utstederselskapene og begynner å få faktura fra et av bompengeselskapene.

– Da er det noe som er galt, sier Svein Skovly i Fremtind Service.

  • Utstederselskapene er blant annet Fremtind Service, Skyttelpass og Flyt.
  • Bompengeselskapene er Fjellinjen, Ferde, Vegfinans, Vegamot og Bompengeselskap Nord.

 (Henrik Melvold er ansatt i NAF. Motor utgis av NAF).