GOD LØSNING: Har du en bil med skravert felt for bombrikken ved siden av speilhuset, vil den høyst trolig virke.
Foto: GEIR RØED
Bombrikken virker ikke i alle biler:
Dette er bilene som sliter med bombrikken
Bompengeselskapene har problemer med å få avlest bompengebrikkene både på nye og eldre bilmodeller. Se hvilke.
Utstederselskapet Fremtind Service erfarer at
bompengebrikkene fungerer i de fleste bilmodellene, med noen unntak.
– Bilfabrikantene er nå flinke til å utstyre bilene med
frontruter som har et eget felt hvor bombrikken kan festes. Det er gjerne et
skravert felt øverst ved speilet, sier kommersiell direktør Svein Skovly, og
legger til:
– Også i eldre bilmodeller ville det i de fleste
tilfellene fungere, hvis brikken ble montert helt rett.
Problem-modellene
Men Svein Skovly ser at noen bilmodeller ofte går igjen
som «problem-modeller». Disse er:
- Ford Focus med varmetråder i frontruten. I disse bilene
må brikken i stedet festes vertikalt nederst i høyre hjørne på frontruten.
- Eldre Audi A8. Her må brikken plasseres nederst i et av
hjørnene på frontruten.
- Chevrolet Lumina. Denne bilmodellen er spesielt vanskelig.
Her må brikken festes under panseret over radiatoren.
Metalliserte ruter
Bompengesystemet i Norge er organisert med bompengeselskaper,
som drifter bomstasjonene og registrerer bompasseringene, og utstederselskaper,
som sender ut bompengebrikker, og krever inn penger for passeringene.
Bompengeselskapet Fjellinjen har litt andre erfaringer
enn utstederselskapet Fremtind Service.
– Stadig flere nye biler har metalliserte frontruter som
forstyrrer signalene, sier Arne-Petter Lorentzen, kommunikasjonsrådgiver i
Fjellinjen, ett av landets fem bompengeselskaper.
– Hvilke bilmodeller gjelder det?
– Det er primært biler med sensorer i frontruten.
Det har så godt som alle nyere biler. Har du en slik bil,
og ikke et skravert felt, er det dermed ikke sikkert at bombrikken din blir
avlest når du passerer landets ca. 350 bomstasjoner.
PS!
Dersom du ikke ønsker å ha bombrikken i frontruten, kan du gjemme den i frunken. Se denne artikkelen, som vi skrev for tre år siden: