SOMMERFERIE: I fjor sommer var ekteparet Inger Frøyland Haugland og Arne Haugland på sommerferie i Nord-Norge med bobilen sin. Nå vet de ikke om eller når de får neste tur.Foto: PRIVAT
Drømmen ødelagt av konkurs:
Bobilen er full av fukt, og ingen kan hjelpe
Inger og Arne Haugland gledet seg til mange fine turer med bobilen. Men nå står den nesten nye bobilen på verksted, full av fukt – og rammet av konkurs.
– Vi er helt fortvilet. Det er forferdelig, sier Arne
Haugland.
Sommeren for snart tre år siden kjøpte han og kona Inger Frøyland Haugland en bobil til nesten 1 million kroner.
– Vi betalte 950.000 kroner.
Ekteparet så frem til mange fine bobilturer i
pensjonisttilværelsen. Men nå har turplanene fått en bråstopp.
I fjor sommer ble det påvist omfattende fuktskader på den
da to år gamle bobilen. En fukttest avdekket fukt både i tak, vegger og i
gulvet.
– Etter det vi forsto, var det alvorlige skader.
Innredning må demonteres og fjernes. Det må legges ny isolasjon og nytt panel,
og tettes utvendig.
Ekteparet ble forespeilet at reparasjonen totalt ville ta
flere uker, inkludert opptørking.
– Vi skjønte at det skulle gjøres arbeider for flere
hundre tusen kroner.
NESTEN NY: Bobilen er bare to og et halvt år gammel.Foto: PRIVAT
Konkurs
Etter å ha ventet i mange måneder i fjor sommer og høst,
fikk ekteparet før jul endelig bekreftet fra forhandleren Tellus Sunnmøre at de
omsider hadde fått det de trengte av utstyr og materialer for å reparere
bobilen.
12. desember i fjor skulle reparasjonen starte opp.
Men like før gikk forhandlerkjeden Tellus konkurs. Motor
skrev om den store konkursen i denne
artikkelen.
Nå, to måneder senere, står bobilen like fuktskadet og
ureparert. Ekteparet Haugland vet ikke når, eller om, den kan bli reparert.
– Vi har fått beskjed om at de som kjøpte konkursboet
ikke har overtatt reklamasjons- og garantiansvaret for bilene som Tellus
solgte, forteller Haugland.
Annonse
– Ikke ansvarlig
Det bekrefter Jan Egil Flo, som er kontaktperson for
oppkjøperne av konkursboet, WSF Gruppen.
– WSF Gruppen er ikke ansvarlig for de forpliktelsene som
påhvilte Tellus Sunnmøre AS forut for konkursen, herunder reklamasjoner knyttet
til bobiler, skriver Flo i en epost – hvor han understreker at oppkjøperne
likevel har gjort mye for ekteparet.
– Alle deler og utstyr er utlevert gratis, og bobilen ble
fraktet vederlagsfritt til en annen reparatør.
FUKTTEST: Denne fukttesten viser at det er fukt flere steder i bobilen.
Ingen har ansvar
Denne reparatøren er en annen bobilforhandlerkjede, Ferda,
og deres avdeling i Ålesund.
Bobilbransjen mangler det resten av bilbransjen har; en
importør som er leddet mellom produsenten og forhandleren. Forhandlerne
importerer selv. Dermed er det forhandlerne som har garanti- og reklamasjonsansvaret.
Går forhandleren konkurs, må kundene forholde seg til den
utenlandske produsenten. Motor har skrevet om dette problemet også tidligere, i
denne artikkelen.
Derfor er det nå ingen som har ansvaret for å reparere
bilen til Haugland.
– Vi kunne kontaktet produsenten Rapido i Frankrike. Men
det ser vi på som uoverkommelig å gjøre for oss vanlige forbrukere.
Håpet nå er at Ferda, eller noen andre, kan ta på seg
garantijobben på vegne av produsenten.
– Ferda sier til oss at de kanskje kan reparere neste
vinter. Men de lover ingenting.
Annonse
Lover ingenting
Ferda gir heller ingen lovnader når Motor tar kontakt.
– Vi ønsker selvfølgelig å hjelpe kunder så raskt som
mulig. Det er i vår interesse at flest mulig bobilkunder får god hjelp, sier
konsernsjef Leif Terje Hansen i Ferda.
Men han påpeker at de har for mye å gjøre og kan ikke love
ekteparet noe som helst.
– De risikerer å ikke få brukt bobilen som planlagt denne
sesongen. Det er sterkt beklagelig, sier Hansen.
Han råder ekteparet å kontakte andre forhandlere av
bobilmerket.
Ekteparet Haugland så frem til mange turer i årene
fremover med den flotte bobilen. Nå er planene satt på vent på ubestemt tid.
Heller ikke den solide forsikringen de har på bobilen, har vært til hjelp.
– Vi har en plussforsikring som vi ser dekker fuktskader
på biler som ikke er eldre enn 15 år. Men den gjelder kun etter at fabrikantens
femårige garanti er over, sier Arne Haugland.
Han påpeker at de har vært Gjensidige-kunder i 40 år.
– Men de er likevel totalt avvisende til å hjelpe oss.
– Vet dere hvordan fukten har ødelagt bobilen?
– Nei, men vi bor jo på Vestlandet. Her regner og blåser
det. Det eneste vi vet er at fukten kommer utenfra. Men bobilen er fra 2022, og
vi regnet jo med at en så ny bil var tett.
Ekteparet synes de har havnet i en veldig fortvilende
situasjon.