SOMMERFERIE: I fjor sommer var ekteparet Inger Frøyland Haugland og Arne Haugland på sommerferie i Nord-Norge med bobilen sin. Nå vet de ikke om eller når de får neste tur.

Drømmen ødelagt av konkurs:

Bobilen er full av fukt, og ingen kan hjelpe

Inger og Arne Haugland gledet seg til mange fine turer med bobilen. Men nå står den nesten nye bobilen på verksted, full av fukt – og rammet av konkurs.

Publisert

– Vi er helt fortvilet. Det er forferdelig, sier Arne Haugland.

Sommeren for snart tre år siden kjøpte han og kona Inger Frøyland Haugland en bobil til nesten 1 million kroner.

– Vi betalte 950.000 kroner.

Ekteparet så frem til mange fine bobilturer i pensjonisttilværelsen. Men nå har turplanene fått en bråstopp.

I fjor sommer ble det påvist omfattende fuktskader på den da to år gamle bobilen. En fukttest avdekket fukt både i tak, vegger og i gulvet.

– Etter det vi forsto, var det alvorlige skader. Innredning må demonteres og fjernes. Det må legges ny isolasjon og nytt panel, og tettes utvendig.

Ekteparet ble forespeilet at reparasjonen totalt ville ta flere uker, inkludert opptørking.

– Vi skjønte at det skulle gjøres arbeider for flere hundre tusen kroner.

NESTEN NY: Bobilen er bare to og et halvt år gammel.

Konkurs

Etter å ha ventet i mange måneder i fjor sommer og høst, fikk ekteparet før jul endelig bekreftet fra forhandleren Tellus Sunnmøre at de omsider hadde fått det de trengte av utstyr og materialer for å reparere bobilen.

12. desember i fjor skulle reparasjonen starte opp.

Men like før gikk forhandlerkjeden Tellus konkurs. Motor skrev om den store konkursen i denne artikkelen.

Nå, to måneder senere, står bobilen like fuktskadet og ureparert. Ekteparet Haugland vet ikke når, eller om, den kan bli reparert.

– Vi har fått beskjed om at de som kjøpte konkursboet ikke har overtatt reklamasjons- og garantiansvaret for bilene som Tellus solgte, forteller Haugland.

– Ikke ansvarlig

Det bekrefter Jan Egil Flo, som er kontaktperson for oppkjøperne av konkursboet, WSF Gruppen.

– WSF Gruppen er ikke ansvarlig for de forpliktelsene som påhvilte Tellus Sunnmøre AS forut for konkursen, herunder reklamasjoner knyttet til bobiler, skriver Flo i en epost – hvor han understreker at oppkjøperne likevel har gjort mye for ekteparet.

– Alle deler og utstyr er utlevert gratis, og bobilen ble fraktet vederlagsfritt til en annen reparatør.

FUKTTEST: Denne fukttesten viser at det er fukt flere steder i bobilen.

Ingen har ansvar

Denne reparatøren er en annen bobil­forhandler­kjede, Ferda, og deres avdeling i Ålesund.

Bobilbransjen mangler det resten av bil­bransjen har; en importør som er leddet mellom produsenten og forhandleren. Forhandlerne importerer selv. Dermed er det forhandlerne som har garanti- og reklamasjons­ansvaret.

Går forhandleren konkurs, må kundene forholde seg til den utenlandske produsenten. Motor har skrevet om dette problemet også tidligere, i denne artikkelen.

Derfor er det nå ingen som har ansvaret for å reparere bilen til Haugland.

– Vi kunne kontaktet produsenten Rapido i Frankrike. Men det ser vi på som uoverkommelig å gjøre for oss vanlige forbrukere.

Håpet nå er at Ferda, eller noen andre, kan ta på seg garantijobben på vegne av produsenten.

– Ferda sier til oss at de kanskje kan reparere neste vinter. Men de lover ingenting.

Lover ingenting

Ferda gir heller ingen lovnader når Motor tar kontakt.

– Vi ønsker selvfølgelig å hjelpe kunder så raskt som mulig. Det er i vår interesse at flest mulig bobilkunder får god hjelp, sier konsernsjef Leif Terje Hansen i Ferda.

Men han påpeker at de har for mye å gjøre og kan ikke love ekteparet noe som helst.

– De risikerer å ikke få brukt bobilen som planlagt denne sesongen. Det er sterkt beklagelig, sier Hansen.

Han råder ekteparet å kontakte andre forhandlere av bobilmerket.

– Regner og blåser

Ekteparet Haugland så frem til mange turer i årene fremover med den flotte bobilen. Nå er planene satt på vent på ubestemt tid. Heller ikke den solide forsikringen de har på bobilen, har vært til hjelp.

– Vi har en plussforsikring som vi ser dekker fuktskader på biler som ikke er eldre enn 15 år. Men den gjelder kun etter at fabrikantens femårige garanti er over, sier Arne Haugland.

Han påpeker at de har vært Gjensidige-kunder i 40 år.

– Men de er likevel totalt avvisende til å hjelpe oss.

– Vet dere hvordan fukten har ødelagt bobilen?

– Nei, men vi bor jo på Vestlandet. Her regner og blåser det. Det eneste vi vet er at fukten kommer utenfra. Men bobilen er fra 2022, og vi regnet jo med at en så ny bil var tett.

Ekteparet synes de har havnet i en veldig fortvilende situasjon.

– Vi sover dårlig. Det er så fortvilende.

– Hva gjør dere om ikke noen tar på seg jobben?

– Vi vet ikke. Vi aner ikke.