ADVARER: Thomas Iversen i Forbrukerrådet om egenandel på bobilverksteder.
Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN og FORBRUKERRÅDET
Forbrukerrådet om bobiler:
Advarer mot å betale egenandeler på reparasjoner
Bobilprodusentenes refusjonssatser på garantiarbeid er så lave at bobileierne kan risikere å måtte betale mellomlegg for å få utført garantireparasjoner.
– Men slike reparasjoner skal skje uten kostnad for
forbrukeren, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Bobilbransjen mangler det bilbransjen gjerne har; en
importør som er leddet mellom produsenten og forhandleren. Dermed må forhandlerne
forholde seg til produsentene i utlandet ved garantireparasjoner.
– Ved garantiarbeid får vi ikke dekket alt fra
produsentene, fordi de har satser som er harmonisert for Europa, sier
konsernsjef Leif Terje Hansen i Ferda, som med sine 12 utsalg er blant Norges
største bobilselgere.
460 kroner
En av de andre store bobilforhandlerne, Tellus, som har
et 10-talls utsalg, forteller at refusjonssatsen kan være så lav som 40 euro
per arbeidstime. 40 euro tilsvarer nå ca. 460 kroner.
– Og da kun for de timene som fabrikken setter som
standard, som ofte er langt mindre enn det som har gått med, forklarer servicemarkedsleder
Lars Martin Ludvigsen hos Tellus.
Noen produsenter betaler heller ikke for de første fire
timene av en garantireparasjon, opplyser Ludvigsen.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Mellomlegg
En bobileier som har tatt kontakt med Motor, forteller at
han fikk beskjed fra en bobilforhandler om at han må betale et mellomlegg på
400 kroner per verkstedtime, fordi produsenten kun dekker 850 kroner/timen, og
forhandleren må ha 1250 kroner/timen.
Bobileieren skulle utbedre en liten lekkasje som hadde
oppstått selv om han hadde tatt alle obligatoriske fukttester som produsenten
forlanger.
– Er ikke en garanti en 100 prosent garanti, spør
bobileieren, og sender Motor sine garantivilkår, hvor det ikke står noe om
egenandel.
Han kontaktet flere bobilverksteder, og fikk samme svar
fra alle han kontaktet: Ved garantireparasjoner må man betale egenandel.
Advarer
Redaktør Knut Randem i nettstedet Bobilverden bekrefter
problemet.
– Det er et kjent problem at verkstedprisene til produsentene
er mye lavere enn norske verkstedpriser, sier han.
Forbrukerrådet advarer mot å godta egenandeler.
– Hvis garantien ikke sier noe om kostnadsfordeling, skal
reparasjonen skje uten kostnad for forbrukeren, sier forbrukerjurist Thomas
Iversen, og fortsetter:
– Det bør være helt likegyldig for forbrukeren hvilken
avtale selgeren har med bobilprodusenten, så lenge bobilen er markedsført med
en forbeholdsfri garanti ved salget.
Lønnsomhet
Konsernsjef Leif Terje Hansen i Ferda sier
garantivilkårene de har med bobilprodusentene går ut over lønnsomheten.
Men han understreker at de likevel ikke tar egenandeler
av sine kunder.
– Vi tar ingen egenandel av kundene, så vidt jeg vet, på
merkene vi selger, sier han.
Ferda tar normalt ikke garantiarbeid på merker de ikke
selger. Men heller ikke i slike tilfeller har Hansen vært borti tilfeller hvor de
tar egenandel på garantiarbeid.
Endring
Den andre store forhandleren, Tellus, sier de dekker alle
garantier og reklamasjoner fullt ut for produkter kjøpt hos dem.
I andre
tilfeller løses det i de fleste tilfellene ved at kunden først betaler mellomlegget,
og får dette refundert fra forhandleren som solgte bobilen.
– Når en kunde henvender seg til en annen forhandler enn der
hvor objektet er kjøpt, vil dette måtte dekkes av enten selgende forhandler
eller kunde. I de fleste tilfeller legger kunde ut og får dette refundert av
selgende forhandler, forteller servicemarkedsleder Lars Martin Ludvigsen hos
Tellus.
Men bobilbransjen ser at det er en endring på gang.
– Produsentene betaler i større grad mer for
garantiarbeid. Da øker kundetilfredsheten, noe både vi som forhandler og
produsentene er godt tjent med, sier Leif Terje Hansen i Ferda.