ADVARER: Thomas Iversen i Forbrukerrådet om egenandel på bobilverksteder.

Forbrukerrådet om bobiler:

Advarer mot å betale egenandeler på reparasjoner

Bobilprodusentenes refusjonssatser på garantiarbeid er så lave at bobileierne kan risikere å måtte betale mellomlegg for å få utført garantireparasjoner.

Publisert

– Men slike reparasjoner skal skje uten kostnad for forbrukeren, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Bobilbransjen mangler det bilbransjen gjerne har; en importør som er leddet mellom produsenten og forhandleren. Dermed må forhandlerne forholde seg til produsentene i utlandet ved garantireparasjoner.

– Ved garantiarbeid får vi ikke dekket alt fra produsentene, fordi de har satser som er harmonisert for Europa, sier konsernsjef Leif Terje Hansen i Ferda, som med sine 12 utsalg er blant Norges største bobilselgere.

460 kroner

En av de andre store bobilforhandlerne, Tellus, som har et 10-talls utsalg, forteller at refusjonssatsen kan være så lav som 40 euro per arbeidstime. 40 euro tilsvarer nå ca. 460 kroner.

– Og da kun for de timene som fabrikken setter som standard, som ofte er langt mindre enn det som har gått med, forklarer servicemarkedsleder Lars Martin Ludvigsen hos Tellus.

Noen produsenter betaler heller ikke for de første fire timene av en garantireparasjon, opplyser Ludvigsen.

Mellomlegg

En bobileier som har tatt kontakt med Motor, forteller at han fikk beskjed fra en bobilforhandler om at han må betale et mellomlegg på 400 kroner per verkstedtime, fordi produsenten kun dekker 850 kroner/timen, og forhandleren må ha 1250 kroner/timen.

Bobileieren skulle utbedre en liten lekkasje som hadde oppstått selv om han hadde tatt alle obligatoriske fukttester som produsenten forlanger.

– Er ikke en garanti en 100 prosent garanti, spør bobileieren, og sender Motor sine garantivilkår, hvor det ikke står noe om egenandel.

Han kontaktet flere bobilverksteder, og fikk samme svar fra alle han kontaktet: Ved garantireparasjoner må man betale egenandel.

Advarer

Redaktør Knut Randem i nettstedet Bobilverden bekrefter problemet.

– Det er et kjent problem at verkstedprisene til produsentene er mye lavere enn norske verkstedpriser, sier han.

Forbrukerrådet advarer mot å godta egenandeler.

– Hvis garantien ikke sier noe om kostnadsfordeling, skal reparasjonen skje uten kostnad for forbrukeren, sier forbrukerjurist Thomas Iversen, og fortsetter:

– Det bør være helt likegyldig for forbrukeren hvilken avtale selgeren har med bobilprodusenten, så lenge bobilen er markedsført med en forbeholdsfri garanti ved salget.

Lønnsomhet

Konsernsjef Leif Terje Hansen i Ferda sier garantivilkårene de har med bobilprodusentene går ut over lønnsomheten.

Men han understreker at de likevel ikke tar egenandeler av sine kunder.

– Vi tar ingen egenandel av kundene, så vidt jeg vet, på merkene vi selger, sier han.

Ferda tar normalt ikke garantiarbeid på merker de ikke selger. Men heller ikke i slike tilfeller har Hansen vært borti tilfeller hvor de tar egenandel på garantiarbeid.

Endring

Den andre store forhandleren, Tellus, sier de dekker alle garantier og reklamasjoner fullt ut for produkter kjøpt hos dem. 

I andre tilfeller løses det i de fleste tilfellene ved at kunden først betaler mellomlegg­et, og får dette refundert fra forhandleren som solgte bobilen.

– Når en kunde henvender seg til en annen forhandler enn der hvor objektet er kjøpt, vil dette måtte dekkes av enten selgende forhandler eller kunde. I de fleste tilfeller legger kunde ut og får dette refundert av selgende forhandler, forteller servicemarkedsleder Lars Martin Ludvigsen hos Tellus.

Men bobilbransjen ser at det er en endring på gang.

– Produsentene betaler i større grad mer for garantiarbeid. Da øker kundetilfredsheten, noe både vi som forhandler og produsentene er godt tjent med, sier Leif Terje Hansen i Ferda.