Modellene har alltid vært i den ekstreme enden av familiesedaner, når det gjelder krefter og kjøreegenskaper, og i ny og ned har den kommet i en ekstra familievennlig versjon, nemlig stasjonvogna. Eller Touring, som BMW kaller dem.
Første gang det kom en Touring-variant var i 1992, med andre generasjon BMW M5. Neste var fjerde generasjon i 2007. Og nå er dagens versjon også tilgjengelig med stor bakluke.
Den har noe de tidligere ikke har hatt, et elektrifisert drivsystem. M HYBRID-systemet kombinerer en V8-motor med M TwinPower Turbo-teknologi og en elektrisk motor integrert direkte i girkassen.
Ikke overraskende betyr dette mye krefter. 727 hk (forbrenningsmotoren genererer en maksimal effekt på 585 hk, og den elektriske motoren bidrar med opptil 197 hk) og et totalt dreiemoment på 1000 Nm.
Dreiemomentet fra den elektriske motoren er i utgangspunktet 280 Nm, men kan økes til en effektiv verdi på 450 Nm ved girkasseinngangen ved hjelp av en førgirs-fase som er patentert av BMW.
Annonse
Friske fraspark
Dette gir friske fraspark, BMW M5 Touring akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,6 sekunder og når 200 km/t på 11,1 sekunder. Neppe noe å teste med familien, eller med bikkja i bur bak.
Noen utpreget miljøbil er det ikke, men batteriet er på 18,6 kWt, som gir en oppgitt elektrisk rekkevidde på 61–67 kilometer i WLTP-testsyklusen.
Bilen har i utgangspunktet firehjulsdrift, samtidig er det mulig å be bilen sende alt av kraft kun til bakakslingen.
Det praktiske er ivaretatt med at baksetene kan deles i 40:20:40. Bagasjerommet er på 500 liter og 1630 liter med setene lagt ned. Maksimal tilhengervekt er 2000 kilo.
BMW M5 Touring lanseres på markedet i november 2024. Startprisen er 1.939.000 kroner.