TAUET BORT: Per Abildgaard var på teater da Teslaen hans ble tauet bort.Foto: PRIVAT
Per føler seg rettsløs:
Ble ulovlig tauet vekk fra privat parkering
Midt under teaterforestillingen ble bilen til Per Abildgaard ulovlig tauet vekk fra en privat parkeringsplass. – Jeg følte meg rettsløs, sier bileieren.
Dagen etter inntauingen måtte bileieren reise til
inntauingstomta og betale flere tusen kroner for å få tilbake bilen.
– Opplevelsen var ille, sier Per Abildgaard.
Han og kona er fra Kristiansand. De var i hovedstaden på
en teaterforestilling, da de opplevde det som for mange bileiere er en skrekk: Borttauing av bilen.
I dette tilfellet viste det seg også at borttauingen var
ulovlig.
Ekteparet hadde før teaterforestillingen parkert i
parkeringsanlegget hvor deres datter bor på Ensjø i Oslo.
Dessverre parkerte de på feil plass. De satte Teslaen sin
på parkeringsplassen ved siden av der de egentlig skulle stått.
Datteren hadde imidlertid – for sikkerhets skyld – lagt telefonnummeret
sitt på en lapp i frontruta, slik at de kunne bli varslet dersom de hadde gjort
en feil.
Men da teaterforestillingen var ferdig, var bilen tauet
vekk og plassert på en inngjerdet inntauingstomt.
Hvor inntauingstomta var, og hvordan de kunne hente
bilen, fikk Per Abildgaard og familien ingen informasjon om. Det måtte de selv
finne ut av.
Annonse
Ble sjokkert
Under teaterforestillingen kom eieren av parkeringsplassen
som Abildgaard parkerte på, hjem. Da denne mannen så at det sto en annen bil på
plassen hans, handlet han raskt.
Han sporet opp nummeret til ekteparet og ringte paret.
De svarte ikke, fordi de var på teater. Han ringte også datterens nummer, som hun
for sikkerhets skyld hadde lagt i frontruta.
Men hun fikk ikke flyttet bilen, fordi hun ikke hadde
bilnøkkelen tilgjengelig.
Da skjer det som sjokkerte hele familien:
Eieren av parkeringsplassen ringte umiddelbart til et
inntauingsfirma som sameiet har avtale med. Kort tid etterpå var kranbilen på
plass – og tauet vekk bilen til Abildgaard og kona.
Abildgaard erkjenner at han beklageligvis parkerte bilen
på feil plass. Men han reagerer på at det ikke ble gjort flere forsøk på å få
tak i ham, og at borttauingen skjedde så raskt.
«Vesentlig skade»
For at en bil skal kunne taues vekk fra et privat
parkeringsanlegg, må den feilparkerte bilen utsette eieren av parkeringsplassen
for «vesentlig skade eller ulempe», som det står i parkeringsforskriften.
Dessuten skal eieren av bilen bli forsøkt varslet og bli
gitt en rimelig frist til å flytte bilen.
Men det er ikke definert hva som er «vesentlig», og hva
som er «rimelig frist». Det finnes ingen rettspraksis, ifølge
Parkeringstilsynet.
– Så vidt oss bekjent har ikke spørsmålet blitt vurdert i
noen rettsinstanser etter at parkeringsforskriften trådte i kraft, skriver
rådgiver i Parkeringstilsynet, Halgeir Jansen, i en epost til Motor.
Parkeringstilsynet er et organ i Statens vegvesen.
Dagen etter borttauingen måtte Per Abildgaard reise opp
til borttauingstomta på Grorud, nesten øverst i Groruddalen, og betale 4200
kroner for å få igjen bilen sin.
Han reagerer på flere forhold, både det han mener er
manglende varsling, manglende frist på å flytte bilen, og informasjon om hvor og
hvordan han kunne få tilbake bilen sin.
Han klaget til inntauingsselskapet – som lynraskt avslo hele
klagen hans. Oslo Kranbilservice mente hverken de, sameiet eller
parkeringsplassens eier har gjort noe galt.
– Ingenting å klage på
– Du har vel egentlig ingenting å klage på, skrev eier og
daglig leder Trond-Inge Tårnes i Oslo Kranbilservice i en epost til Abildgaard,
som Motor har fått kopi av.
Han avslutter eposten hvor han avslår klagen, slik:
– Frafalling av gebyr er ikke aktuelt, da saken er
opplagt. Kostnader for henting av kjøretøy er per nå 4200 kroner.
I tillegg opplyser han at denne summen stiger med 250
kroner for hver dag som går uten at gebyret blir betalt.
Annonse
Fastholder
Men Abildgaard nektet å gi seg og kontaktet Motor.
Overfor Motor fastholder Oslo Kranbilservice først at det
ikke ble gjort noen feil da Abildgaards bil ble tauet bort.
Eier og daglig leder Trond-Inge
Tårnes bekrefter overfor Motor at de har en skriftlig avtale med det
aktuelle sameiet om å rykke ut ved feilparkeringer i garasjeanlegget, og at de
kun får betalt for borttauinger.
Tårnes bekrefter også at kranbilselskapet i denne saken ikke
forsøkte å varsle bileieren før de tauet bort bilen hans.
– Vi ringer bileier når rekvirenten ikke har gjort det,
sier Tårnes til Motor.
Tårnes hevdet dessuten, i det første intervjuet Motor
gjorde med ham, at det er god nok varsling om hvor man kan henvende seg for å
få tilbake bilen, både utvendig og innvendig i det aktuelle parkeringsanlegget.
Tok bilder
Parkeringstilsynet har på Motors forespørsel vært ved den
lukkede porten til parkeringsanlegget på Ensjø. De bekrefter i en epost til
Motor at de ikke kunne observere noen oppslått informasjon om hva som skjer med
biler som feilparkerer, og deretter blir tauet bort.
Datteren til Per Abildgaard har dessuten tatt bilder av
alle skilt inne i parkeringsanlegget. Heller ikke på disse skiltene er det noen
slik informasjon.
Bildene sendte Motor til Oslo Kranbilservice. Da snur de plutselig.
Annonse
– Paddeflate
«Vi legger oss helt paddeflate»
Inntauingsfirmaet
Daglig leder og eier Trond-Inge Tårnes forklarer i en
epost at han oppsøkte parkeringsanlegget selv, like før han fikk bildene.
– Vi legger oss helt paddeflate og beklager det hele. Parkeringsanlegget
bilen er tauet bort fra, har ingen juridisk riktig skilting, skriver Trond-Inge
Tårnes.
Han ber om å få oppgitt kontonummeret til Abildgaard,
slik at inntauingsavgiften kan refunderes.
Kritisk
Per Abildgaard er svært glad for at han vant frem.
– Dette hadde jeg nok drømt om, men ikke regnet med.
Har er imidlertid svært kritisk til borttauingen, og
måten den ble gjort på.
– Jeg synes det er et poeng at kranbilselskapet tjener på
å ikke få tak i meg som eieren av bilen. Deres incentiver er på sett og vis
slik at de i slike situasjoner bør foreta seg minimalt, sier Abildgaard.
Han mener han havnet i en nærmest rettsløs tilstand.
– Kranbilselskapet stolte kun på opplysningene til han
som ringte og ba om inntauing. Det åpner for lovløse tilstander.
Annonse
– Stolt av jobben
Trond-Inge Tårnes i Oslo Kranbilservice vil ikke kommentere kritikken fra Per Abildgaard.
Men i en epost til Motor understreker han at han er stolt
av jobben som han og firmaet hans utfører.
– Kundene vi har avtale med, er strålende fornøyde med at
de kan kontakte oss og få ryddet opp når noen stjeler parkeringsplassen deres. Innehavere
av parkeringsplasser betaler ganske mye i året for å ha mulighet til å parkere
bilen sin når som helst, skriver Tårnes – før han understreker:
– Vi har et uendelig antall borttauinger på samvittigheten.
Hadde vi operert med «lovløse» tilstander, hadde vi nok vært ofte i media. Vi
kan alle gjøre feil. I denne saken gjorde vi en glipp, men vi ryddet opp etter oss.
PS 1:
Motor har ikke fått svar fra eieren av parkeringsplassen, personen som rekvirerte borttauingen mens Per Abildgaard og kona var på teater.
Han besvarer hverken telefonoppringninger eller
tekstmeldinger.