– Det er ikke vanskelig å forstå frustrasjonen og hjelpeløsheten
når eget kjøretøy er borte, du ikke vet hvor det er, og du kan tro at det er
stjålet, sier advokatfullmektig Audun de Flon i NAF.
Interesseorganisasjonene NAF og Huseierne ber bilistene
samarbeide i parkeringsanleggene og på parkeringsplassene, for å unngå
situasjoner som eskalerer.
Per Abildgaard fra Kristiansand var så uheldig å sette
bilen sin på feil parkeringsplass, da han skulle låne datterens
parkeringsplass.
– Borettslag og sameier bør ta
inn over seg at det kan være parkert feil ved et uhell. Denne saken kunne ha
fått et annet utfall dersom eieren av parkeringsplassen kunne stått der hvor
det feilparkerte kjøretøyet skulle ha stått parkert. Det hadde fremstått som en
smidigere løsning for alle, sier de Flon, før han legger til:
– Men da ville
ikke bilbergeren ha fått betalt for et oppdrag.
Oslo
Kranbilservice, som tauet bort bilen til Per Abildgaard fra parkeringsanlegget på
Ensjø i Oslo, har bekreftet overfor Motor at de kun får betalt for
borttauinger.
Annonse
– Uheldig
Advokatfullmektig Rida Arshad i Huseierne, organisasjonen
for sameier, borettslag og boligeiere, er enig med NAF. Hun mener det må
utvises skjønn.
– Det er da særlig grunn til å vurdere om det finnes
ledige plasser andre steder i sameiets parkering, sier Arshad.
Hun mener borttauingen Per Abildgaard opplevde, fremstår
som uheldig.
– Våre råd til sameier og borettslag, er at de tydelig
markerer biloppstillingsplasser og parkeringsregler. Tydelig informasjon om
parkeringsreglementet vil forhindre feilparkering og eskalering. Det er også hensiktsmessig
for sameier og borettslag å lage rutiner for hvordan feilparkering skal
håndteres, og vurdere eventuelle rimeligere sanksjoner før det kreves fjerning.
Krever kunnskap
Inntauingsselskapet avslo først lynraskt klagen til Per
Abildgaard, da hans bil urettmessig ble tauet inn. Oslo Kranbilservice mente
hverken de, sameiet eller parkeringsplassens eier hadde gjort noe galt.
– Du har vel egentlig ingenting å klage på, skrev eier og
daglig leder Trond-Inge Tårnes i Oslo Kranbilservice i en epost til Per Abildgaard.
Han avsluttet eposten hvor han avslo klagen slik:
– Frafalling av gebyr er ikke aktuelt, da saken er
opplagt. Kostnader for henting av kjøretøy er per nå 4200 kroner.
Etter at Motor tok kontakt med Tårnes og Oslo Kranbilservice, la de seg paddeflate og betalte gebyret tilbake til Per Abildgaard, da de fant ut at parkeringsområdet ikke var skiltet slik det skulle vært.
Annonse
Må kjenne reglene
Audun de Flon og NAF krever at parkeringsselskaper og
inntauingsfirmaer kan regelverket de skal håndheve.
– Urettmessig borttauing fører til betydelige ulemper for
den det gjelder. Dette er bakgrunnen for at man har regler. Inntauingsselskaper
må særlig forsikre seg om at vilkår for borttauing er til stede før man
iverksetter inntauing, sier de Flon.