– Her får du Porsche til under millionen, skriver
biljournalistene om nye Porsche Macan.
Joda, den koster fra 837.000 kroner med tohjulsdrift og
fra 877.000 kroner med firehjulsdrift.
Men det er i nokså ribbete versjoner. I realiteten må du plusse på minst et par hundre tusen kroner for å få en Porsche du kan vise
frem.
Og skal du vise deg ordentlig frem, kan du slå på
stortromma og velge den gule fargen som Porsche hadde på bilene da de viste dem frem i Antibes i vår.
– Stor interesse
118.000 kroner koster fargen som Porsche har gitt navnet
«Speedyellow».
Samme pris er det for 58 andre spesialfarger, som Porsche
har i spesialutvalget sitt.
Jo dyrere biler, jo dyrere spesialfarger. På eksempelvis Porsche
911 GT3 RS koster spesialfargene 189.400 kroner. Spesialfargene er tilgjengelig for alle Porsche-modeller.
– Men noen farger er kun tilgjengelige i et begrenset
tidsrom, skriver markedsrådgiver Olga Carolina Stausberg i en epost.
Hun forteller at interessen for spesialfargene er stor i
Norge.
– Spesielt for de unike modellene våre.
Annonse
400.000 kr!
Porsches priser er likevel ingenting mot lakkprisene hos Bentley.
– Som alle andre bilmerker har vi standardfarger uten
ekstra kostnad. Men vi har også farger i standardutvalget som koster opp mot
100.000 kroner ekstra, forteller daglig leder Christian Gottschalk ved Bentleys
bilsenter på Billingstad i Asker.
Og skreddersøm-avdelingen til Bentley, Mulliner, kan
tilby bilkundene akkurat den fargen de vil ha. Her varierer lakkprisene fra
160.000 kroner til rundt 400.000 kroner.
– Da er vi på et nivå hvor man egentlig kan velge lakk
selv. Det har hendt at kunder har kommet til fabrikken og sagt at de gjerne vil
ha samme farge på bilen som på leppestiften sin, eller en annen farge de er
glad i. Da kan fabrikken mikse og trikse til man får en helt unik farge, sier
Gottschalk.
Bentley-sjefen er også ansvarlig for Lamborghini i Norge.
– Både Lamborghini og Rolls Royce kan tilby spesielle
farger, men ingen tar skreddersøm, både på lakk og andre ting, lenger enn det Bentley
gjør, sier Christian Gottschalk.
Dette er tilbudet av spesialfarger hos noen av de andre bilmerkene
i det kostbare segmentet på det norske markedet:
Mercedes-Benz:
Mercedes-Benz tilbyr eksklusive eksteriørfarger på flere
av modellene gjennom serien «Manufaktur».
– For de som ønsker noe enda mer unikt, er dette mulig
med helt nye G-Klasse, hvor kundene får tilgang til flere tusen fargevalg,
forteller informasjonssjef André Jaskiewicz hos
Mercedes-importøren Bertel O. Steen.
Kundene kan der velge farger fra tidligere
Mercedes-Benz-modeller eller spesialtilpasse en helt unik nyanse basert på egen
fargeprøve.
– Prisen for dette er 217.500 kroner, forteller
Jaskiewicz.
Også hos S-Klasse kan man få en personlig farge på bilen.
– Dette krever en spesialbestilling som må godkjennes av
fabrikken. Prisen vil naturlig nok variere basert på ønsket fargekombinasjon og
utførelse, forteller informasjonssjefen for Mercedes i Norge.
Annonse
Audi:
Christine Eiken Winther hos
Audi-importøren Harald A. Møller forteller at Audi har et konsept som heter «Audi
exclusive», hvor man kan skreddersy bilen med en personlig farge etter eget
ønske.
– Du kan velge blant et svært bredt spekter av farger,
eller til og med ha med egen lakk-kode selv, slik at vi kan skreddersy bilen
for kunden, forteller Christine Eiken Winther, som er kommunikasjonssjef for
Audi.
– Hvor mye koster dette hos Audi?
– Det er individuelt hva de ulike fargene koster, men du
må nok ut med i overkant av 50.000 kroner dersom du ønsker en helt spesiell
farge.
Hun forteller at få Audi-kunder koster på seg
spesialfarger.
– Det er en svært liten andel. Samtidig vet vi at det
betyr mye for de som velger dette.
BMW tilbyr andre farger enn de vanlige standardfargene på
de aller fleste modellene sine.
– Vi kaller det «BMW individual» og introduserte dette i
1999, forteller Dan Tore Rønningen på kommunikasjonsavdelingen til BMW Norge.
BMW opplyser at de selger rundt 50 biler i året i Norge med
individuell lakk, og at prisene starter på 39.400 kroner.
– Men en 7-serie kan konfigureres med «two-tone», hvor
øvre og nedre del av bilen har forskjellige farger. Dersom man kombinerer dette
med en individuell farge, kan prisen nærme seg 190.000 kroner.
Kjøper du BMW med spesialfarge, blir alle påmonterte
karosserideler som frontfanger, bakfanger, speilhus og dørhåndtak lakkert for
hånd.
– Denne kompetansen er samlet i Landshut i Tyskland. Det
er derfor en kompleks logistikk bak hver bil med individuell behandling,
forteller Rønningen.
Annonse
Halv million
Men hvorfor koster lakk opptil flere hundretusen kroner? Vi spør Christian Gottschalk hos Bentley.
– Hvis fargen ikke eksisterer, må fabrikken konsultere
med kunden og mikse farger. Det krever mye av fabrikken, og det er årsaken til
at du kan ende opp med å betale til og med en halv million kroner for en
lakkfarge.
Han presiserer at han ikke kan det tekniske rundt
billakk.
– Men perleeffektene i lakken skal være holdbare, og matt
lakk koster mer å fremstille enn vanlig lakk.
– Så dette er dyrt å lage, samtidig som man har en grei
fortjeneste på det?
– Ja, det er en kombinasjon av det.
PS!
Likte du den gule Porsche-fargen vi skrev om
innledningsvis?
Kan du også godta en mer ordinær bil, nærmere bestemt en Ford Capri,
får du den i gul farge til den nette sum av 0 kroner.