KAN BLI VOLUM: Etter en pangstart med elbilen Taycan for noen år siden, har Porsche-salget i Norge roet seg betraktelig ned. Med en ny, og elektrisk, Macan er det all mulig grunn til å tro at det vil ta seg opp igjen.

Test: Porsche Macan 4

Glimrende bil som gjør seg kostbar

Porsche Macan er drømmebilen for en familie, men for de aller fleste av oss blir det nok med drømmen.

Publisert Sist oppdatert

Porsche Macan 4

  • Pris (inkl. omkostninger): 876.839
  • Pris testbil (inkl. omkostninger): 1.183.439
  • Batteri (netto)/motor/drivlinje: 95 kWt/387 hk/650 Nm/ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Rekkevidde/forbruk: Opptil 577 km/19,9 kWt/100 km.
  • Ladefart: 270 kW. 10–80 prosent på 21 min.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde: 478/215/162 cm.
  • Vekt/nyttelast (testbilen): 2432 (testbilen)/413 kg.
  • Hengervekt/taklast: 2000/75 kg.
  • Bagasjevolum: 540+frunk på 84 liter.
  • 0–100/toppfart: 5,2 sek/220 km/t.
  • Hjul standard: 235/55R20 (foran), 285/45R20 (bak)
  • Hjul testbil: 255/40R22 (foran), 295/35R22 (bak).
  • Konkurrenter: Audi Q6 e-tron, Mercedes-Benz EQE SUV, Polestar 3, NIO EL6, Xpeng G9.

Du merker det med en gang du setter deg inn i denne bilen. En umiddelbar følelse av at dette er noe mer enn bare nok en mellomstor elbil med SUV-karrosseri.

En blanding av at det ser ryddig og veldig premium ut, og når man tar på det lille som er av knapper og brytere. Det er en taktil følsomhet i volumhjulet og bryterne til klima­anlegget som gir passe med motstand og kjennes overhodet ikke ut som plast.

Porsche vet hvordan man lager en bil som føles litt finere enn de andre premiummerkene, og de vet å ta seg betalt for det.

Det er ti år siden Porsche kom med den mellomstore SUV-en Macan. 

Porsche Macan 4

82 poeng

Porsche Macan får en høy poengsum til tross for en stiv pris. Grunnen er at det er en veldig god bil, med alt man kan ønske seg fra en ny elbil. I tillegg er Macan i en riktig familiestørrelse med kvalitetsniåvet og kjøreegenskapene man forventer av en Porsche.

Komfort 8/10

I utgangspunktet fint isolert, men de brede sommerdekkene gir overraskende mye støy på slitt asfalt. Seter og ergonomi er helt i toppklasse. Lettleste skjermer og fin logikk. Grei plass i baksetet. Med luftfjæringer er det en svært komfortabel opplevelse.

Design 9/10

En naturlig evolusjon av eksteriøret. Ikke prangende, men med lakken testbilen har så vekker den litt oppsikt. Fronten er som vi kjenner den fra dagens Porscher og bakfra er bilen bred og muskuløs. Innvendig av de aller fineste, uten digre skjermer og med taktile brytere. Ingen plastikkfølelse.

Kjøreegenskaper 10/10

Kjennetegnet til en Porsche er at den er ekstraordinært god å kjøre. Det har de tatt vare på med Macan. Strøken balanse mellom sport og komfort. Selv med den minste motoren blant utgavene med firehjulsdrift er det bra med futt, og det er lett å justere egenskapene etter humør.

Miljø og forbruk 8/10

Forbruket er forholdsvis høyt, men en stor batteripakke gir likevel en god rekkevidde. Samtidig er ladefarten stabilt høy, så tiden på ladeplassen er kort, noe som gir en kjapp reisetid. Passerer 50 prosent med over 200 kilowatts lading. Er fortsatt over 100 kilowatt ved 80 prosent.

Utstyr 7/10

Det er knapt grenser for hva man kan be om, men det koster. I utgangspunktet sparsommelig utstyrt, så her er det bare lommeboka som setter grenser. Porsche bruker i liten grad pakker som mange andre, sånn sett er det lett å konfigurere bilene, men du verden så dyrt det blir.

Praktisk 9/10

540 liters bagasjerom er greit, pluss frunk. Bakseteryggen kan deles i tre, meget god hengervekt og nyttelast. Solid og funksjonelt interiør. En myk list under skjermen i midten gjør det lett å støtte hånden når man skal bruke skjermen i midten. Gjennomtenkt. Klimaanlegg skilt ut fra skjerm.

Pris 6/10

At en Porsche er dyr, kommer ikke som en overraskelse, og så å si alt koster noe ekstra. Ligger cirka 100.000 over den teknisk forholdsvis like Audi Q6 e-tron. Forsvarer sånn delvis en høy pris med å levere på et høyt nivå. Men Macan kommer dårlig ut i rene prissammenlikninger.

Driftskostnader 8/10

Service 2 år/30.000 kilometer. Garanti 5 år/100.000 kilometer. Porsche har levert elbiler i flere år, hvilket betyr at barnesykdommer i programvaren bør være luket bort. Servicekostnadene vil, ifølge importøren, variere fra Porsche Center til Porsche Center.

Sikkerhet 9/10

Ikke testet av Euro NCAP ennå, men Porsche pleier å gjøre det bra. Testbilen har alt av forventet utstyr og lys. Varslingssystemene oppførte seg som de skulle, uten plagsomme alarmer og fantom-påfunn. Også forholdsvis enkelt å justere varslingssystemene etter behov.

Annenhåndsverdi 8/10

Storebror Taycan har hatt et stort verditap. Det er grunn til å tro at Macan treffer bedre i markedet som en fornuftig familiebil. Vanligvis holder Porsche seg greit i verdi. Macan hører hjemme på øverste hylle i det mellomstore familiesegmentet, trolig vil den også gjøre det på bruktmarkedet.

Det er med andre ord ikke særlig overraskende at de har funnet ut at tiden er inne for en ny generasjon.

Noe helt nytt

Utgaven som nå er klar for markedet skiller seg dog kraftig fra forgjengeren på ett felt, og det er ikke designen, som er en naturlig utvikling av første generasjon.

Bilen leveres nemlig kun som elbil.

Noe som har lite å si for det norske markedet, det er uansett den utgaven som ville stått for så å si alt av salget.

Summen av detaljene

Nye Macan er bygget på PPE-plattformen til Volkswagen-gruppen, som vil si at den deler en del teknikk og teknologi med Audi Q6 e-tron og A6 e-tron.

Les test av Audi Q6 e-tron

KJENTE LINJER: Den nye Macan beveger seg ikke langt bort fra designen til modellen den erstatter.
KNÆSJ: Testbilen har lakkfargen Papaya metallic, som koster 18.700 kroner.
LYD: Et Bose Surround-system setter deg 14.400 kroner tilbake og tar opp plassen under bagasjeromsgulvet.
FRUNK: Foran er det en frunk, med plass til ladekabler og litt bagasje.

Samtidig er det klare forskjeller mellom Audi og Porsche. Som vi har vært inne på, så er det noe med den opplevde kvaliteten. Audi er gode på interiør, men Porsche er bedre. Det er summen av mange detaljer som til sammen blir noe ekstra.

Noe som også blir med ut på veien. Macan er veldig godt å kjøre, av de familierettete bilene er det ingen over på dette feltet. Den tunge bilen, testbilen veier 2432 kilo, slanker seg i hver sving og styrefølelsen gir sjåføren selvtillit. Bilen gjør akkurat som du ber den om. Understellet er akkurat passe stivt i normalinnstilling, med en ideell miks mellom komfort og sport.

I de strammere oppsettene er det mindre koselig, men dette er lett å justere uansett kjøreprogram.

Noe som er viktig. Porsche kan rett og slett ikke komme med en bil som virker helt ordinær når det gjelder kjøreegenskaper. Da faller hele poenget med å anskaffe seg en Porsche bort.

Er man av den typen som ikke bryr seg om alle disse detaljene som til sammen gjør bilen så bra, er det fullstendig meningsløst å gå til anskaffelse av en Macan.

Populært segment

Macan ruller inn i et tett befolket og svært populært segment. Det er en bil som har bra med plass til en familie, rett og slett en praktisk bil. Riktignok er det biler med større bagasjeplass enn 540 liter, men det bør være tilstrekkelig, og Porsche har også fått plass til frunk foran. 

Nyttelasten er i utgangspunktet på 590 kilo, og bilen kan dra en henger på to tonn.

Ladefarten er helt i toppen av ladeligaen. Med start på med 14 prosent kapasitet igjen, leverte den drøyt 270 kilowatt og passerte 50 prosent med 200 kilowatt. En ladeøkt fra 10 til 80 prosent tar litt over 20 minutter, det er ikke så langt unna en bensinbil hvis man også skal en tur på toalettet og spise en pølse.

Rekkevidden er oppgitt til 577 kilometer, i virkeligheten framstår noe i underkant av 500 kilometer realistisk. Årsaken er et forholdvis høyt forbruk på 2,1 kWt per mil.

Beste bilen

På svært mange felter er Macan per i dag den beste bilen klassen, men det kommer med en pris. En høy pris.

FIN PLASS: Førermiljøet er ryddig. Skjermene har svært god grafikk og klimaanlegget har en egen knapperad. Under skjermen i midten kan man støtte hånden til en langsgående kant når man skal bruke berøringsskjermen.
GREIT: Baksete plassen er ikke formidabel, men det er grei plass til to voksne og det er rom til føtter under forsetene.
ELEKTRISK: Ladeluka på testbilen var elektrisk, det koster 7000 ekstra.
DAGENS DESIGN: Lyktene er som de andre nye Porsche-modellene. På testbilen er det LED-matrix hovedlys, som er ekstrautstyr til 18.600.
BARE ELEKTRISK: Den nye Macan-modellen kommer kun med elektrisk drivlinje.

Testbilen er den billigste versjonen med firehjulsdrift, versjonen med bakhjulsdrift ligger 40.000 under, og starter på 877.000 kroner. Det er i seg selv en frisk sum, men det blir mye dyrere når man har lagt til nødvendig utstyr. Og det er mye man vil ha.

Dyrt utstyr

Startprisen inkluderer så å si ingenting av forventet utstyr, så her må man legge til adaptiv cruisekontroll (8000), nøkkelfri adgang (11.800) og så videre.

I tillegg ønsker nok mange for eksempel adaptiv fjæring, det blir 32.000 kroner, LED-matrix lys blir 19.000 kroner, headup-display koster 26.700, og så videre. Her renner penga ut. 

Så uten å være snobbete havner fort prislappet på mer enn én million kroner. Velger man noen av de dyrere modellene, er noe mer utstyr inkludert.

Les prøvekjøring av Porsche Macan Turbo

Testbilen, Macan 4, har 387 hestekrefter, ikke voldsomt i dagens elbilklima, men absolutt tilstrekkelig. Macan 4S har 448 og starter på 968.000 kroner, mens topputgaven Macan Turbo har 584 og starter på 1.238.000 kroner.

Sistnevnte er en sportsbil forkledd som en familiefrakter, men det må sies at det aldri under turene med Macan 4 oppsto en situasjon der bilen virket tungpustet.

Prisen gjør at Macan forblir en drømmebil for de aller fleste. Samtidig forsvarer Porsche delvis den heftige prisen med et produkt som holder veldig høy standard. 

Dessverre er slik at man i stor grad fortsatt får det man betaler for, og i dette tilfellet blir det veldig mye penger for noe som er en veldig god bil.