VEDLIKEHOLD: Marius Tegneby i BMW mener bileierne må bli flinkere på vedlikehold. Her foran splitter nye BMW iX3

Bilimportør om bruktbilklager:

«Det er et tøft liv å være bil»

BMWs kommunikasjonsdirektør mener bruktbiler ikke blir passet godt nok på av eierne sine. – Det kan være et tøft liv å være bil, sier Marius Tegneby.

Publisert Sist oppdatert

Tusenvis av bruktbilkunder er misfornøyd etter bruktbilkjøpet – og klager både til selgeren, til NAF og til Forbrukertilsynet.

Noen tar også konflikten til retten.

Audun Bergerud i NAF mener mange bruktbilkunder har for høye forventninger til bilen de har kjøpt.

– Til mange av dem må jeg fortelle at feilene og manglene de klager på er noe som må forventes på bilen de har kjøpt, sier Bergerud til Motor (se egen sak).

– Endret seg

Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge mener bileierne ikke er flinke nok med vedlikeholdet. Dermed kan det etter hvert oppstå feil og mangler på bilen.

– Gjennom de siste årene har vi sett at vedlikeholdet av bilparken har endret seg noe. Det er færre som tar jobben med egen vaskebøtte og poleringsklut. For enkelte har bilen først og fremst en primæroppgave – som transportløsning fra A til B. Det sier seg selv at det kan være et tøft liv å være bil når eiere av relativt nye biler har kjørt over 40.000 km og kun vasket bilen i vaskeanlegg, sier Tegneby til Motor.

– Spør oss selv

Han mener det ikke bare er positivt å kjøpe tjenester som hjulskift, som stadig flere setter bort til profesjonelle.

– De to gangene i året man skiftet hjul selv, tok man også en grundig vask og polering. Her er det selvsagt store individuelle forskjeller, men kanskje må vi spørre oss selv om vi har endret litt holdning til det å ta vare på bilen, sier Tegneby.

NAFs Audun Bergerud mener bruktbilkjøperne må forvente en del feil og mangler på biler som har gått 150-200.000 kilometer.

Marius Tegneby i BMW mener alder og kjørelengde ikke alene bør ligge til grunn for forventningsnivået.

– En 10 år gammel bil kan være i bedre stand enn en åtte år gammel bil.

Slitedeler

– Opplever du at det de siste årene har vært en endring i bruktbilkjøpernes forventninger, at forventningene er høyere enn før?

– Ja, forventningene har endret seg i takt med utviklingen. Som kjøper av eldre bruktbiler bør man også ha et forhold til slitedelene. Man bør ikke bli overrasket om man må skifte bremseklosser på en godt brukt bil med slitte klosser.

Tegneby peker på at forhandleren er den profesjonelle parten når man kjøper bil hos bruktbilforhandler eller hos merkeforhandler.

– Som kunde skal man kunne forvente en ærlig dialog rundt bilens tilstand og hva som bør kunne forventes av kommende vedlikehold og eventuelle reparasjoner.