BRUKTBILEKSPERT: Audun Bergerud sjekker oljen på sin egen godt brukte Subaru Lagacy 2006-modell.
BRUKTBILEKSPERT: Audun Bergerud sjekker oljen på sin egen godt brukte Subaru Lagacy 2006-modell.

Audun Bergerud i NAF:

– Bruktbilkundene har for store forventninger

Gjennom 41 år i NAF har Audun Bergerud snakket med tusenvis av bruktbilkjøpere. – Til mange av dem må jeg fortelle at feilene og manglene de klager på er noe som må forventes på bilen de har kjøpt, sier han.

Publisert

Årlig ender tusenvis av bruktbilhandler opp med konflikt mellom selger og kjøper.

Klagene strømmer inn til NAF og Forbrukertilsynet, noen kjøpere går også til forliksrådet, til tingretten – og til media.

Som denne saken om en eldre Audi, og denne saken om en eldre BMW.

– Mange bruktbilreklamasjoner er reelle klager på feil og mangler som ikke skulle vært der, eller som selgeren skulle opplyst om. Men det er også mange vi må fortelle at feilene og manglene de klager på er helt normalt, og noe som må forventes på mange brukte biler, sier Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

– Må forvente

Han har jobbet 41 år i NAF, først 20 år på teststasjoner, og de siste 21 årene med bruktbilkonflikter, som teknisk konsulent i NAF Advokat.

Hvert eneste år er han borti mange saker.

– Mange bruktbilkjøpere har for store forventninger til det vi gjerne kaller godt brukte bruktbiler, biler som har gått 150-200.000 kilometer. På så gamle biler må man forvente en god del, sier Bergerud.

– Opplever du at bruktbilkjøpernes forventninger de siste årene har blitt større?

– Nei. Men forventningene vokser med prisen på bilen. Teknologi gir dessuten utfordringer. Jo mer teknologi, jo mer fristende for kunden, men da er det også mer som ryker. Mye av teknologien i bilene er dessuten dyrt å reparere eller skifte.

– Sjekker for sent

Audun Bergerud merker at det kan være store forskjeller på to like bruktbiler fra samme modell og år.

– Noen passer på bilen sin, mens andre kjører den helt ned. Derfor er det viktig å kjøpe bruktbil som er godt tatt vare på av tidligere eiere.

Dessverre er det mange kunder som avdekker bilens forhistorie for sent.

– De sjekker bilens tilstand og forhistorie grundig først etter at de har kjøpt den. Det er dumt, sier Bergerud.

Han har også lang erfaring med bruktbilselgere, både profesjonelle selgere og private selgere.

– Det er forskjell på dem. Noen selgere – både profesjonelle og private – overselger bruktbilene sine. Det er en av årsakene til at kjøperne får for høye forventninger.

– Sier bare nei

Bergerud ser tydelige forskjeller på selgerne i rene bruktbilforretninger og merkeforhandlernes bruktbilselgere.

– De store merkeforhandlerne behandler ofte kundene sine godt, mens bruktbutikkene ofte bare sier nei.

Han mener mange avslag fra bruktbilselgere ikke burde vært avslag.

– Det er mange kunder som skulle fått dekket mye mer enn de får. Selv om mange klager til oss, er det også mange som bare gir opp. Men har du en reell klagesak, må du ikke gi opp, råder han.