–
Jeg ble svindlet. De visste jo om feilene, uten å si noe til meg, sier Sondre
Normann Nilsen.
Hjemme
i Larvik har han gravd frem sin røde Tesla for å vise den til Motor.
–
Dessverre kan den ikke brukes, forteller han.
Nilsen
kjøpte den da åtte år gamle Tesla Model S for halvannet år siden av
bilforhandleren Autostudio i Kristiansand. Men nå står den nedsnødd og
avregistrert, samtidig som han betaler over 5000 kroner i måneden på lån og
forsikring.
–
Jeg kan ikke fjerne forsikringen på grunn av lånet, forteller han.
Bilforhandleren
i Kristiansand kjøpte inn Teslaen fra Nettbil, som er en auksjonsplass for
bilbransjen, før de solgte den videre til Nilsen.
Når
biler omsettes gjennom Nettbil, tas det en grundig NAF-test av bilene. NAF-testen
på den røde Teslaen avdekket feil på elektromotoren, og at klimaanlegget ikke
virket.
Men
dette fikk ikke Nilsen vite noe om.
Bruktbilforhandleren
viste ikke frem NAF-testen før salget, og sa heller ingenting om den.
Sondre
Normann Nilsen betalte 269.000 kroner for bilen, og dro fra Larvik og ned til
Kristiansand for å hente den.
–
På grunn av forsinkelser i trafikken kom jeg dit først etter stengetid. De kunne
ikke vente på meg, og la ut nøkkelen til meg.
Da
han startet opp og begynte å kjøre, fikk han sjokk. Bilen laget en høy, skjærende
lyd.
–
Tenk deg en radiostyrt bil, og gang det med 10–20. Jeg skjønte at noe var stein
galt, sier Nilsen, som selv er biloppretter og billakkerer.
Han
valgte å kjøre bilen hjem.
–
De var så hyggelige da jeg kjøpte bilen, så jeg tenkte de ville ordne opp og
dekke reparasjon av det som var galt.
Og
galt skulle det bli: Bilen måtte etter hvert hentes med bergningsbil. Et
Tesla-verksted konkluderte med at det er lekkasjer fra den såkalte «drive
uniten», og at det vil koste ca. 60.000 kroner å skifte den. Drivenheten er en
komponent som er en del av den elektriske motoren, og som sørger for at bilen
kan gå fremover.
I
tillegg må klimaanlegget repareres.
–
Uten betydning
Da
Sondre Normann Nilsen ringte for å reklamere, tok bilforhandleren ikke
telefonen, forteller han.
Han
saksøkte bilforhandleren, og før jul møttes bilforhandleren og bilkjøperen i
Agder tingrett.
Der
mente bruktbilforhandleren at de ikke har gjort noe galt.
–
Det er uten betydning at bruktbiltesten ikke ble lagt frem, hevdet bilforhandleren
i tingretten.
Bruktbilforhandleren
sa i retten også at de ikke visste at klimaanlegget var ødelagt, selv om det
var påpekt i NAF-rapporten.
Feilen
på drivenheten omtalte de som en udefinerbar «ulyd».
Nilsen
kjøpte bilen usett. Han stolte på opplysningene han fikk av
bruktbilforhandleren.
–
De fortalte at det var en ulyd, men omtalte det som at det bare var noe
småtteri, forteller han til Motor.
I
Agder tingrett har han fått fullt medhold i sitt hevingskrav. Tingretten mener
bruktbilforhandleren skulle informert om bruktbiltesten.
–
NAF-rapporten burde vært oversendt før inngåelse av kjøpsavtale, skriver
tingretten.
Dømt
NAF-testen
er en grundig og uavhengig tilstandsrapport som Nettbil sørger for å få utført på
biler som de legger ut på auksjonssiden, hvor profesjonelle biloppkjøpere kan
by på bilene.
Sondre
Nordmann Nilsen fikk i ettertid selv tak i rapporten fra Nettbil, slik at han
kunne dokumentere hva som var opplyste feil før han kjøpte bilen.
Tingretten
har dømt Autostudio til å betale tilbake kjøpesummen til Nilsen. I tillegg må
de dekke utgiftene han har hatt med å gå til sak, og forsinkelsesrenter.
Annonse
Svarer
ikke
Motor
har spurt Hamada Mohamed Morsy Saleh, den ene av to eiere av Autostudio, hva de
synes om dommen. Han ønsker ikke å la seg intervjue, og henviser til sin advokat.
Men før han legger på telefonen, gir han uttrykk for at de ikke godtar dommen.
Firmaets
advokat Åge Eidsvig har ikke besvart Motors henvendelser.
Autostudio
har de siste årene solgt biler for oppunder 30 millioner kroner i året. Under
konflikten med Sondre Normann Nilsen har de to eierne, Hamada Mohamed Morsy
Saleh og Leo Morsy Saleh, først meldt oppløsning av firmaet, og deretter endret
firmanavnet fra Autostudio til «Bilglede AS».
Nettsiden
til Autostudio er lagt ned, og de oppgitte telefonnumrene virket ikke da Motor
forsøkte å ringe. Men både på Finn og på Facebook har Autostudio annonser med biler for salg.
Bilglede
har ingen nettside.
Oppgitt
Motor
forsøkte å spørre den ene deleieren, Hamada Mohamed Morsy Saleh, om de har
skiftet firmanavn for å gjøre det vanskelig for Nilsen å få pengene sine.
Det
ønsket han heller ikke å svare på. Heller ikke advokaten til firmaet har besvart
disse spørsmålene.
Sondre
Normann Nilsen er oppgitt og frustrert over det han oppfatter som et forsøk på
å hindre ham i å få pengene sine.
–
Jeg hadde jo ikke kjøpt bilen dersom jeg hadde fått vite om NAF-testen. Det er
fælt at bilforhandlere får holde på slik.
–
Hva tenker du om mulighetene for å få pengene dine?
–
Jeg håper jeg og advokaten min klarer det, selv om de har skiftet navn på
firmaet sitt.