Motor skriver mange artikler om konflikter
i bilbransjen – både for å fortelle om de interessante enkeltsakene, og for å
kunne vise kunder og bilbransje hvilke lover og regler som gjelder.
Her er de 10 bilkonfliktene
Motor-redaksjonen synes har vært mest interessante og mest oppsiktsvekkende i
2023.
1.
Midt i adventstiden intervjuet Motor to
naboer i Lier ved Drammen, som ikke er verdens beste venner. De er rett og
slett ikke på talefot med hverandre.
Naboene bor i hver sin halvpart av en
tomannsbolig, og ute på gårdsplassen deres er det to garasjer.
Grensen mellom de to går like ved
garasjeporten til den ene naboen. Det har ført til så mye konflikter at den ene
naboen nå har
plassert steinblokker langs nabogrensen.
Dermed kan ikke den andre naboen, de med garasjeporten
like ved nabogrensen, lenger bruke garasjen.
2.
Skal du vinne en konflikt, må du ofte ha
mye penger. Eieren av en rådyr Porsche brukte
1,5 millioner kroner på å vinne konflikten mot forsikringsselskapet If.
Mannen kjøpte seg en Porsche 911 GT2 RS til
4,5 millioner kroner. Bare 11 dager senere mistet han kontrollen over villdyret
av en bil, og kjørte ut i grøfta på en svingete vei i Kvinesdal.
Porschen ble et vrak, som If ikke ville
utbetale forsikringspengene for. If mente mannen løy om det som skjedde, og at
hastigheten var høyere enn han oppga. De engasjerte både en intern utreder og
en ekstern sakkyndig.
Men Porsche-eieren tok til motmæle, og
engasjerte selv tre eksperter pluss en testsjåfør, i tillegg til en advokat.
Advokatens timepris var 4363 kroner.
Mannen vant over If både i tingretten og
lagmannsretten. If har sagt at de ikke anker til Høyesterett.
3.
I nesten seks år har et lakkeringsverksted
på Sørum på Romerike nektet å levere en Mercedes-Benz tilbake til eieren, før
eieren betaler lakkeringsverkstedet 479.000 kroner.
Neida, bilen er ikke lakkert med ekte gull.
Lakkeringsverkstedet krever pengene for at
de har oppbevart bilen til mannen i disse årene.
Skjønt oppbevare. Bilens eier, en mann i
70-årene, og tingretten som behandlet konflikten, mener bilen i realiteten er
holdt tilbake av verkstedet.
Denne historien er rett og slett så
utrolig, at du må lese den i sin helhet – og det
kan du gjøre her.
Da får du også se bilder av den gamle,
flotte Mercedesen.
4.
Nå til en konflikt om svært lite penger. Og
det er akkurat derfor, de få kronene det handlet om, at vi skrev om Ove
Haugland i Bergen i mai i år.
Haugland oppdaget en liten bulk på den
brukte Kia Picantoen han kjøpte. Siden bulken ikke ble nevnt da bilen ble
solgt, regnet Haugland med at bilforhandleren ville ordne opp og utbedre
bulken kostnadsfritt.
Bilforhandleren er Mobile, som med 33 utsalg
i kongeriket er blant landets aller største bilkonsern. Der er Ole Grangaard eneeier.
Ikke bare er han øverste sjef, og eneste reelle
sjef. I ledige stunder saumfarer han også bruktbilmarkedet og kjøper opp biler
fra privatpersoner.
Grangaard kjøpte blant annet inn bilen som
Haugland senere kjøpte.
I konflikten med Haugland grep Grangaard
personlig inn og avslo reklamasjonen av den lille bulken, som det vil koste
noen få tusenlapper å utbedre.
Dermed søkte Ove Haugland hjelp både hos
forbrukermyndighetene og i domstolen. Han vant, både i Forbrukerklageutvalget,
og senere i tingretten, som har dømt Mobile til å dekke utbedring av bulken.
Mobile mente på sin side at bulken har stor
prinsipiell
betydning, fordi bulken handler om hvor lang selgers undersøkelsesplikt
strekker seg.
5.
I november ble det avsagt et
oppsiktsvekkende vedtak i Forbrukerklageutvalget.
En Mercedes-kunde fra Lillesand på
Sørlandet fikk medhold i påstander om at merkeforhandleren Bertel O. Steen rett
og slett skal ha tuklet
med bilen hans.
Vedtaket innebærer at bilkjøpet til over én
million kroner heves.
Bertel O. Steen er en av landets største
bilforhandlerkjeder, og er merkeforhandler for en rekke bilmerker. De tar
sterk avstand fra påstandene om at de har endret bilens programvare, og mener
det faller
på sin egen urimelighet.
De har nå tatt saken til tingretten.
6.
Merkeverkstedet til Møller Bil krevde 172.000 kroner av Arild Risholm Sæther i Egersund for å skifte girkassen på hans drøyt tre år gamle
Volkswagen Passat.
Årsak: Kjørelengden var overskredet.
– Når vedlikehold ikke utføres i henhold
til fabrikkens spesifikasjoner, vil og kan garantien frafalle. Fabrikken vil
ikke godkjenne en garantiforespørsel, skrev Møller-verkstedet.
Risholm Sæther fikk bilen undersøkt ved to
andre verksteder, blant annet hos et spesialverksted for girkasser. Begge
verkstedene hevdet at det neppe er sammenheng mellom girkasseproblemene og at
oljeskift ble gjort 4000 kilometer over intervallet.
Arild Risholm Sæther klaget til
Forbrukerklageutvalget, og fikk medhold. Møller godtok vedtaket, og Risholm
Sæther fikk tilbake 172.000 kroner pluss forsinkelsesrenter.
7.
Ruben Jonassen i Bodø er rett og slett en ulykkelig bileier. Det har han klart
og tydelig skrevet på begge sider av sin Tesla Model 3.
Han fortalte til Motor at det var «utrolig
stas» å få en ny Tesla. Men gleden ble kortvarig. Problemene med bilen har
stått i kø. Blant annet er baklysene halvfulle av vann, og lakken løsner. Da
Motor snakket med ham i oktober, skulle han snart ha rettsmekling med Tesla som
motpart.
8.
Sist vinter opplevde Toyota kundenes vrede.
Avbestillingene strømmet på da kundene skjønte hvor kort rekkevidde Toyotas nye
elbil bZ4X har.
– Toyota bZ4X svikter fullstendig, skrev
Motors biltester Øivind A. Monn-Iversen etter Motors første test av bilen.
– Jeg kan ikke ha en bil som går så kort, sa kunde Harald Olsen på Gjøvik.
Toyota Norge kjente seg ikke igjen i
kritikken fra kundene.
– Mange kunder er svært fornøyde, meldte
informasjonssjef Espen Olsen.
Nå, ved årsskiftet, konkluderer vår
biltester Øivind A. Monn-Iversen slik:
– Toyota har vært lydhøre for kritikken, og
gjort en del for å forbedre forståelsen av hvordan en elbil fungerer. Men
rekkevidden er den samme.
9.
Konflikter om parkering i boligsameier og
borettslag har mange av oss erfaring med.
På Gjøvik har beboere og styret i et
boligsameie i mer enn 10 år kranglet om bredden på parkeringsplassene i sameiet. Til slutt tok et ektepar malerkosten frem, og malte opp
nye linjer, slik at deres parkeringsplass ble større.
Konflikten havnet i tingretten, hvor
sameiet fikk medhold.
10.
Til sist
en konflikt om en takboks.
Stig K.
Johansen fra Andenes i Nordland dro til Tesla på Skøyen i Oslo for å få utført
reklamasjonsarbeider på sin nye Tesla Model Y.
Han kom
til avtalt tid, og leverte bilen.
Men ble
den tatt inn på verkstedet?
Neida, det
ble den ikke – fordi den hadde takboksen på taket.
Stig K.
Johansen trodde han hadde løsningen: Han tilbød seg å ta trikken bort, og ta av
takboksen. Men da krevde Tesla-verkstedet at han også tok den med seg – på trikken.
– Jeg svarte
at jeg ikke så det som mulig å ta med takboksen på trikken, sa Johansen til
Motor.
Derfor
foreslo han at han kunne være takboks-vakt, altså passe på takboksen, mens
bilen var inne på verksted.
Men neida, nok en gang. Tesla ville ikke ha takboksen liggende på sitt område mens bilen
skulle repareres. Selv med Johansen som påpasselig vakt.
Benny Christensen,
tidligere kjent som «Broom-Benny», nå NAF-Benny som forholdsvis fersk teknisk
konsulent i NAF, har ikke bare jobbet i Broom og i NAF. Han har også en fortid
som kundemottaker på bilverksted.
– Jeg
blir trist og lei meg på kundens vegne, sa Benny om håndteringen til kundemottaket
på Tesla Skøyen.
PS.
Savner du
noen konflikter? Det er mange av dem, blant annet om denne mildt sagt sta
Tesla-kunden, som vant
frem til slutt. Også denne historien er, som den rett over her, fra Tesla på Skøyen.