IKKE GODE NABOER: Steinblokker er satt opp på gårdsplassen, på nabogrensen mellom de to naboene.

Konflikt-kavalkade:

Her er årets villeste bil-krangler

Husker du Tesla-kunden som ikke fikk reparert bilen sin, fordi han hadde takboks på taket? Eller verkstedet som skulle ha 479.000 kroner i avgift fra bileieren? Her er de 10 villeste bilkranglene i 2023.

Publisert

Motor skriver mange artikler om konflikter i bilbransjen – både for å fortelle om de interessante enkeltsakene, og for å kunne vise kunder og bilbransje hvilke lover og regler som gjelder.

Her er de 10 bilkonfliktene Motor-redaksjonen synes har vært mest interessante og mest oppsiktsvekkende i 2023.

1.

Midt i adventstiden intervjuet Motor to naboer i Lier ved Drammen, som ikke er verdens beste venner. De er rett og slett ikke på talefot med hverandre.

Naboene bor i hver sin halvpart av en tomannsbolig, og ute på gårdsplassen deres er det to garasjer.

Grensen mellom de to går like ved garasjeporten til den ene naboen. Det har ført til så mye konflikter at den ene naboen nå har plassert steinblokker langs nabogrensen.

Dermed kan ikke den andre naboen, de med garasjeporten like ved nabogrensen, lenger bruke garasjen.

2.

Skal du vinne en konflikt, må du ofte ha mye penger. Eieren av en rådyr Porsche brukte 1,5 millioner kroner på å vinne konflikten mot forsikringsselskapet If.

Mannen kjøpte seg en Porsche 911 GT2 RS til 4,5 millioner kroner. Bare 11 dager senere mistet han kontrollen over villdyret av en bil, og kjørte ut i grøfta på en svingete vei i Kvinesdal.

Porschen ble et vrak, som If ikke ville utbetale forsikringspengene for. If mente mannen løy om det som skjedde, og at hastigheten var høyere enn han oppga. De engasjerte både en intern utreder og en ekstern sakkyndig.

Men Porsche-eieren tok til motmæle, og engasjerte selv tre eksperter pluss en testsjåfør, i tillegg til en advokat. Advokatens timepris var 4363 kroner.

Mannen vant over If både i tingretten og lagmannsretten. If har sagt at de ikke anker til Høyesterett.

3.

I nesten seks år har et lakkeringsverksted på Sørum på Romerike nektet å levere en Mercedes-Benz tilbake til eieren, før eieren betaler lakkeringsverkstedet 479.000 kroner.

Neida, bilen er ikke lakkert med ekte gull.

Lakkeringsverkstedet krever pengene for at de har oppbevart bilen til mannen i disse årene.

Skjønt oppbevare. Bilens eier, en mann i 70-årene, og tingretten som behandlet konflikten, mener bilen i realiteten er holdt tilbake av verkstedet.

Denne historien er rett og slett så utrolig, at du må lese den i sin helhet – og det kan du gjøre her.

Da får du også se bilder av den gamle, flotte Mercedesen.

4.

Nå til en konflikt om svært lite penger. Og det er akkurat derfor, de få kronene det handlet om, at vi skrev om Ove Haugland i Bergen i mai i år.

Haugland oppdaget en liten bulk på den brukte Kia Picantoen han kjøpte. Siden bulken ikke ble nevnt da bilen ble solgt, regnet Haugland med at bilforhandleren ville ordne opp og utbedre bulken kostnadsfritt.

Bilforhandleren er Mobile, som med 33 utsalg i kongeriket er blant landets aller største bilkonsern. Der er Ole Grangaard eneeier.

Ikke bare er han øverste sjef, og eneste reelle sjef. I ledige stunder saumfarer han også bruktbilmarkedet og kjøper opp biler fra privatpersoner.

Grangaard kjøpte blant annet inn bilen som Haugland senere kjøpte.

I konflikten med Haugland grep Grangaard personlig inn og avslo reklamasjonen av den lille bulken, som det vil koste noen få tusenlapper å utbedre.

Dermed søkte Ove Haugland hjelp både hos forbrukermyndighetene og i domstolen. Han vant, både i Forbrukerklageutvalget, og senere i tingretten, som har dømt Mobile til å dekke utbedring av bulken.

Mobile mente på sin side at bulken har stor prinsipiell betydning, fordi bulken handler om hvor lang selgers undersøkelsesplikt strekker seg.

5.

I november ble det avsagt et oppsikts­vekkende vedtak i Forbrukerklage­utvalget.

En Mercedes-kunde fra Lillesand på Sørlandet fikk medhold i påstander om at merkeforhandleren Bertel O. Steen rett og slett skal ha tuklet med bilen hans.

Vedtaket innebærer at bilkjøpet til over én million kroner heves.

Bertel O. Steen er en av landets største bilforhandlerkjeder, og er merke­forhandler for en rekke bilmerker. De tar sterk avstand fra påstandene om at de har endret bilens programvare, og mener det faller på sin egen urimelighet.

De har nå tatt saken til tingretten.

6.

Merkeverkstedet til Møller Bil krevde 172.000 kroner av Arild Risholm Sæther i Egersund for å skifte girkassen på hans drøyt tre år gamle Volkswagen Passat.

Årsak: Kjørelengden var overskredet.

– Når vedlikehold ikke utføres i henhold til fabrikkens spesifikasjoner, vil og kan garantien frafalle. Fabrikken vil ikke godkjenne en garanti­forespørsel, skrev Møller-verkstedet.

Risholm Sæther fikk bilen undersøkt ved to andre verksteder, blant annet hos et spesialverksted for girkasser. Begge verkstedene hevdet at det neppe er sammenheng mellom girkasse­problemene og at oljeskift ble gjort 4000 kilometer over intervallet.

Arild Risholm Sæther klaget til Forbrukerklage­utvalget, og fikk medhold. Møller godtok vedtaket, og Risholm Sæther fikk tilbake 172.000 kroner pluss forsinkelses­renter.

7.

Ruben Jonassen i Bodø er rett og slett en ulykkelig bileier. Det har han klart og tydelig skrevet på begge sider av sin Tesla Model 3.

Han fortalte til Motor at det var «utrolig stas» å få en ny Tesla. Men gleden ble kortvarig. Problemene med bilen har stått i kø. Blant annet er baklysene halvfulle av vann, og lakken løsner. Da Motor snakket med ham i oktober, skulle han snart ha rettsmekling med Tesla som motpart.

8.

Sist vinter opplevde Toyota kundenes vrede. Avbestillingene strømmet på da kundene skjønte hvor kort rekkevidde Toyotas nye elbil bZ4X har.

– Toyota bZ4X svikter fullstendig, skrev Motors biltester Øivind A. Monn-Iversen etter Motors første test av bilen.

Jeg kan ikke ha en bil som går så kort, sa kunde Harald Olsen på Gjøvik.

Toyota Norge kjente seg ikke igjen i kritikken fra kundene.

– Mange kunder er svært fornøyde, meldte informasjonssjef Espen Olsen.

Nå, ved årsskiftet, konkluderer vår biltester Øivind A. Monn-Iversen slik:

– Toyota har vært lydhøre for kritikken, og gjort en del for å forbedre forståelsen av hvordan en elbil fungerer. Men rekkevidden er den samme.

9.

Konflikter om parkering i boligsameier og borettslag har mange av oss erfaring med.

På Gjøvik har beboere og styret i et boligsameie i mer enn 10 år kranglet om bredden på parkeringsplassene i sameiet. Til slutt tok et ektepar maler­kosten frem, og malte opp nye linjer, slik at deres parkeringsplass ble større.

Konflikten havnet i tingretten, hvor sameiet fikk medhold.

10.

Til sist en konflikt om en takboks.

Stig K. Johansen fra Andenes i Nordland dro til Tesla på Skøyen i Oslo for å få utført reklamasjonsarbeider på sin nye Tesla Model Y.

Han kom til avtalt tid, og leverte bilen.

Men ble den tatt inn på verkstedet?

Neida, det ble den ikke – fordi den hadde takboksen på taket.

Stig K. Johansen trodde han hadde løsningen: Han tilbød seg å ta trikken bort, og ta av takboksen. Men da krevde Tesla-verkstedet at han også tok den med seg – på trikken.

– Jeg svarte at jeg ikke så det som mulig å ta med takboksen på trikken, sa Johansen til Motor.

Derfor foreslo han at han kunne være takboks-vakt, altså passe på takboksen, mens bilen var inne på verksted.

Men neida, nok en gang. Tesla ville ikke ha takboksen liggende på sitt område mens bilen skulle repareres. Selv med Johansen som påpasselig vakt.

Benny Christensen, tidligere kjent som «Broom-Benny», nå NAF-Benny som forholdsvis fersk teknisk konsulent i NAF, har ikke bare jobbet i Broom og i NAF. Han har også en fortid som kundemottaker på bilverksted.

Jeg blir trist og lei meg på kundens vegne, sa Benny om håndteringen til kundemottaket på Tesla Skøyen.

PS.

Savner du noen konflikter? Det er mange av dem, blant annet om denne mildt sagt sta Tesla-kunden, som vant frem til slutt. Også denne historien er, som den rett over her, fra Tesla på Skøyen.