NEKTER: Yngve Paulsen mener Møller må dekke kostnadene når leveringen av bilen hans ble så forsinket.Foto: PRIVAT
Yngve nekter å betale:
Bli enige, ba klagenemnd. Da sendte Møller inkasso
En klagenemnd oppfordret Møller Bil til å finne en minnelig løsning med kunden sin om gebyret på 50.000 kroner. Møller svarte med å sende inkassoregning og forliksklage.
– Trer man ut av avtalen etter at et skreddersydd produkt
er satt i bestilling, tilkommer et avbestillingsgebyr, sier kommunikasjonsdirektør
Gurli Høeg Ulverud i Møller Mobility Group.
For to år siden bestilte Yngve Paulsen på Ål i Hallingdal
en ny Audi e-tron av Møller Bil Ensjø i Oslo. Bilen til 580.000 kroner skulle leveres
før elbiler fikk avgifter fra 2023.
I kjøpekontrakten står det tydelig: Antatt
leveringsuke/år 24/22, og seneste leveringsuke/år 42/22.
Antatt leveringsuke var dermed over et halvt år før
avgiftene ble innført. Det som ble oppgitt til seneste leveringsuke, var to og
en halv måned før.
Produksjonsproblemene bilbransjen sliter med, førte til
at bilen ikke kunne leveres før i 2023 – etter at moms og vektavgift ble
innført også på elbiler.
– Da krevde jeg å få bilen levert uten vektavgift og
moms. Det utgjør ca. 50.000 kroner, forteller Yngve Paulsen.
Det nektet Møller Bil å godta. I kjøpekontrakten står det
også at leveringstidspunktet er usikkert, og at kjøpesummen økes dersom importøren
eller fabrikken øker prisene, eller avgiftene endres.
Annonse
Delt nemnd
Paulsen tok konflikten til Klagenemnda for bilsaker.
Nemnda består av representanter både fra bilbransjen og fra de tre
bileierorganisasjonene NAF, MA og KNA.
I nemnda ble det ingen løsning. De tre medlemmene fra
bilbransjen støttet Møller, mens de tre representantene fra bileierorganisasjonene
støttet Paulsen. Dermed fikk hverken Paulsen eller Møller medhold.
Men nemndas medlemmer er enige om én ting:
– Nemndas medlemmer er av den oppfatning at partene bør
komme til en minnelig løsning, heter det i vedtaket.
Nektet igjen
Yngve Paulsen bestemte seg for å kjøpe en annen Audi
e-tron av en annen forhandler, og avbestilte bilkjøpet hos Møller.
Men Møller nektet å godta også kanselleringen. Da Yngve
Paulsen tok kontakt med Møller for å finne en løsning, svarte bilforhandleren ham
med å sende betalingskrav.
Først fikk Paulsen inkassoregning på 50.000 kroner fra
Møllers inkassoselskap. Da Paulsen ikke betalte, tok Møller Bil ut forliksklage
mot ham, og nå har kravbeløpet vokst med enda noen tusenlapper på grunn av renter
og gebyrer.
Annonse
– Arrogant
– Møller Bil Ensjø oppfører seg arrogant. Jeg tror ikke de
helt forstår hvilket ansvar de har som forhandler, sier Paulsen.
Han viser til at de har misligholdt sine forpliktelser i
kjøpsavtalen med ham.
– Dersom de ikke klarer å oppfylle sine forpliktelser i
en kontrakt, må de heller gå i en konstruktiv dialog med kunden, sier Paulsen
til Motor.
Møller Bil fastholder overfor Motor at de har rett til å
kreve gebyret. Kommunikasjonsdirektør Gurli Høeg Ulverud i Møller Mobility
Group viser til at de ikke har krevd at Paulsen eller andre kunder skal betale
for prisøkninger. Men avgiftene nekter de å dekke.
– Avgifter er et spørsmål mellom myndighetene og den
enkelte bilkjøper, og ikke noe som dekkes av oss, skriver Høeg Ulverud i en
epost.
– Fikk tilbud
Paulsen mener at produksjonsproblemene i bilbransjen var en
kjent faktor allerede da han bestilte bilen før jul i 2021. Han viser også til
at andre kunder har fått sine biler raskere, og før avgiftene på elbiler ble innført.
Møller hevder på sin side at produksjonsproblemene har
vært akutte, og utenfor deres kontroll.
Gurli Høeg Ulverud i Møller viser også til at Paulsen har
fått flere tilbud om å tre kostnadsfritt ut av avtalen før bilen skulle
produseres.
– Men kunden bestemte seg for å avbestille bilen etter at
endelig produksjons- og leveringsdato var satt, skriver Høeg Ulverud.
Avbestiller du nybil, åpner standardkontrakten som de
fleste i bilbransjen bruker, for at bilforhandleren kan kreve et gebyr på åtte
prosent av kjøpsprisen.
De lovfestede rettighetene gir imidlertid kjøperne bedre
vilkår. Ifølge forbrukerkjøpsloven kan selgeren kun kreve å få dekket dokumentert
tap.
Tidligere i desember skulle Romerike og Glåmdal tingrett
behandle en tvist mellom en bilkunde og merkeforhandleren Birger N. Haug om
avbestillingsgebyr, etter at kunden avbestilte bilen han hadde skrevet kontrakt
på, en MG.
– De krevde 40.000 kroner i avbestillingsgebyr. Men klienten
min mener han hadde tatt forbehold om finansiering, og at han derfor ikke
skulle betale gebyret da han ikke fikk lån, forteller advokat Musharraf Ashraf
ved Advokatfirmaet Suleiman & Co.
Tvisten handlet om hvor klart og tydelig forbeholdet var
formulert i kontrakten.
Før rettssaken inngikk partene et forlik, hvor kunden,
ifølge hans advokat, måtte godta å betale et beløp i nærheten av det
forhandleren opprinnelig krevde.
Annonse
– Ikke grunnlag
Yngve Paulsen i Hallingdal har fått frist til etter
nyttår med å svare på forliksklagen som Møller Bil har tatt ut mot ham.
– Vi mener det ikke er grunnlag for gebyrkravet fra
Møller. Leveringen ble forsinket, og da har han rett til å heve kjøpet, sier Paulsens
advokat, Jens Christian Riege hos NAF Advokat.
Motor har spurt Møller om muligheten for å finne en
løsning.
– Vi må komme tilbake til hvordan vi skal følge opp denne
saken videre, skriver kommunikasjonsdirektør Gurli Høeg Ulverud i Møller
Mobility Group.