Prisen på baksetet er så høy at man nesten ikke tror det
er sant. Men det er virkelig tilfelle, ifølge If skadeforsikring.
En av kundene til
forsikringsselskapet hadde tatt ut baksetet av bilen sin, for å spare avgifter.
Baksetet sto lagret på et lager, som brant.
Da forsikringsselskapet skulle gi
kunden et nytt baksete i forsikringsoppgjøret etter brannen, fikk de hakeslepp.
– Vi fikk en pris på 600.000 kroner for et
nytt baksete, forteller Vidar Brustad, leder for takst og innkjøp i If.
– Hva tenkte du
da?
– Da lurte jeg …
Det er jo en helt syk pris.
Resten av bilen
hadde en verdi på omtrent 150.000 kroner, altså en fjerdedel av prisen for et
baksete.
Priseksempler
Eksempelet med baksetet til 600.000 kroner er ett av
mange forsikringsselskapene har på sjokkerende priser på bildeler. De to
største forsikringsselskapene, If og Gjensidige, har delt illustrerende
eksempler med Motor.
Ingen av dem vil fortelle hvilke bilmerker eksemplene er
fra, av hensyn til deres forhold til produsenter og importører, men dette er priser If og
Gjensidige har fått, når de har måttet erstatte bildeler til kundene sine:
TAKST-ANSVARLIG: Vidar Brustad i If.Foto: IF
Baksete: 600.000 kr.
Bakskjerm: 75.000
kr.
Innvendig
dørtrekk: 65.000 kr.
Støtfangerplast:
105.000 kr.
Blinklys: 29.000
kr.
Frontrute: 39.000
kr.
Bakluke: 73.000
kr.
Fordør: 38.000
kr.
Frontlykt:
70.000 kr.
Sidespeil:
50.000 kr.
Gummilist til
dør: 10.000 kr.
Elbilbatteri: 1
million kr.
Annonse
Dobbel pris
Forsikringsselskapene er mildt sagt oppgitt over prisene
som bilprodusentene og importørene forlanger. Det får konsekvenser for
selskapene, og selvsagt også for oss bileiere – med økte forsikringspriser.
Elbilbatteriet til én million
kroner brukes i en av de mest solgte elbil-modellene i Norge.
Modellen koster
ca. 500.000 kroner, altså halvparten av et nytt batteri til bilen.
Gummilisten er det Gjensidige som nevner.
– Hvordan kan en enkel gummilist på en dør ha en kostnad
på 10.000 kroner, spør kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige, og
legger til:
– I tillegg til gummilisten kommer jo ofte også lakkering,
montering og arbeid.
Ifølge If har delepriser til biler i
gjennomsnitt økt med 45 prosent på fire år, fra like før koronapandemien i 2020
til 2024. Enkelte volummerker, altså merker med høyt salg, har økt deleprisene
med over 50 prosent. Merket med kraftigst økning, har økt prisene sine med 62
prosent.
Prisøkningen på de
enkelte bildelene er noen ganger voldsomme.
– Vi har flere eksempler på at en hovedlykt, en
frontrute, en bildør, og så videre, har hatt prisøkninger på over 100 prosent i
løpet av bare ett år, sier Brustad i If.
Annonse
Dyr steinsprut
Også Gjensidige påpeker at reparasjoner av nye og moderne
biler stadig blir dyrere.
– Selv mindre skader kan koste over 100.000 kroner, sier Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige – og illustrerer med
dette eksempelet:
– Med en liten steinsprutskade, hvor en bitte liten stein
tilfeldig treffer sensorer, vinduer, frontlykter og andre sensitive deler på en
bil, kan regningen ende på mange titalls tusen kroner og oppover.
DYRT: Prisene på nye bildeler er så høye at forsikringsselskapene forsøker å skaffe brukte deler, som disse delene fra delelageret på et bilopphøggeri.Foto: GEIR RØED
Prisene er blitt så høye at de som jobber med bilskader i
forsikringsselskapene, daglig hever øyebrynene.
– Ja, selv vi som jobber i forsikring blir mer eller
mindre sjokkert når vi ser og hører hvor mye enkelte deler koster i innkjøp. Ikke
sjelden koster det som tidligere kunne skiftes for noen tusenlapper, nå mange
ganger så mye.
– Hva sier kundene til dere?
– Når kunder får høre prisene på enkelte deler, tror de
ikke det de hører, sier Rysstad.
Brukt sete
Forsikringsselskapene ser også at det er store
forskjeller mellom bilprodusentene. Ofte skjønner de ikke hvorfor.
– Det er store forskjeller fra merke til merke på nesten
de samme delene med ny og tilsvarende teknologi, produsert i samme land, sier
Vidar Brustad i If.
Heller ikke når det gjelder baksetet til 600.000 kroner,
vil If fortelle fra hvilket bilmerke det er.
– Men det er en helt normal familiebil, hvor baksetet var
tatt ut fordi denne bilen ble brukt som varebil.
– Hvordan endte det, kjøpte dere nytt sete for 600.000
kroner?
– Nei, det endte med at vi fikk tak i et brukt sete som
var vel så bra. Det var forsikringskunden vår fornøyd med.