KAN BLI EKSTREMT DYRT: Dette er ikke baksetet som nevnes i saken, men en illustrasjon.

Priser på bildeler:

Baksete koster 600.000 kr – bilen er verdt 150.000

Bilimportøren krevde 600.000 kroner for et baksete. – Det er jo en helt syk pris, sier Vidar Brustad i If.

Publisert

Dyre bildeler

I en serie reportasjer setter Motor fokus på dyre bildeler.

Første artikkel handlet om Jørgen Gunnestad, som fikk sjokk da han skulle bytte to små dempere.

Andre artikkel handlet om høye delepriser på kinesiske merker.

Prisen på baksetet er så høy at man nesten ikke tror det er sant. Men det er virkelig tilfelle, ifølge If skadeforsikring.

En av kundene til forsikringsselskapet hadde tatt ut baksetet av bilen sin, for å spare avgifter. Baksetet sto lagret på et lager, som brant. 

Da forsikringsselskapet skulle gi kunden et nytt baksete i forsikringsoppgjøret etter brannen, fikk de hakeslepp.

 – Vi fikk en pris på 600.000 kroner for et nytt baksete, forteller Vidar Brustad, leder for takst og innkjøp i If.

– Hva tenkte du da?

– Da lurte jeg … Det er jo en helt syk pris.

Resten av bilen hadde en verdi på omtrent 150.000 kroner, altså en fjerdedel av prisen for et baksete.

Priseksempler

Eksempelet med baksetet til 600.000 kroner er ett av mange forsikrings­selskapene har på sjokkerende priser på bildeler. De to største forsikringsselskapene, If og Gjensidige, har delt illustrerende eksempler med Motor.

Ingen av dem vil fortelle hvilke bilmerker eksemplene er fra, av hensyn til deres forhold til produsenter og importører, men dette er priser If og Gjensidige har fått, når de har måttet erstatte bildeler til kundene sine:

TAKST-ANSVARLIG: Vidar Brustad i If.

Baksete: 600.000 kr.

Bakskjerm: 75.000 kr.

Innvendig dørtrekk: 65.000 kr.

Støtfangerplast: 105.000 kr.

Blinklys: 29.000 kr.

Frontrute: 39.000 kr.

Bakluke: 73.000 kr.

Fordør: 38.000 kr.

Frontlykt: 70.000 kr.

Sidespeil: 50.000 kr.

Gummilist til dør: 10.000 kr.

Elbilbatteri: 1 million kr.

Dobbel pris

Forsikringsselskapene er mildt sagt oppgitt over prisene som bilprodusentene og importørene forlanger. Det får konsekvenser for selskapene, og selvsagt også for oss bileiere – med økte forsikringspriser.

Elbilbatteriet til én million kroner brukes i en av de mest solgte elbil-modellene i Norge. 

Modellen koster ca. 500.000 kroner, altså halvparten av et nytt batteri til bilen.

Gummilisten er det Gjensidige som nevner.

– Hvordan kan en enkel gummilist på en dør ha en kostnad på 10.000 kroner, spør kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige, og legger til:

– I tillegg til gummilisten kommer jo ofte også lakkering, montering og arbeid.

45 prosent

Ifølge If har delepriser til biler i gjennomsnitt økt med 45 prosent på fire år, fra like før koronapandemien i 2020 til 2024. Enkelte volummerker, altså merker med høyt salg, har økt deleprisene med over 50 prosent. Merket med kraftigst økning, har økt prisene sine med 62 prosent.

Prisøkningen på de enkelte bildelene er noen ganger voldsomme.

– Vi har flere eksempler på at en hovedlykt, en frontrute, en bildør, og så videre, har hatt prisøkninger på over 100 prosent i løpet av bare ett år, sier Brustad i If.

Dyr steinsprut

Også Gjensidige påpeker at reparasjoner av nye og moderne biler stadig blir dyrere.

– Selv mindre skader kan koste over 100.000 kroner, sier Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige – og illustrerer med dette eksempelet:

– Med en liten steinsprutskade, hvor en bitte liten stein tilfeldig treffer sensorer, vinduer, frontlykter og andre sensitive deler på en bil, kan regningen ende på mange titalls tusen kroner og oppover.

DYRT: Prisene på nye bildeler er så høye at forsikringsselskapene forsøker å skaffe brukte deler, som disse delene fra delelageret på et bilopphøggeri.

Prisene er blitt så høye at de som jobber med bil­skader i forsikrings­selskapene, daglig hever øyebrynene.

– Ja, selv vi som jobber i forsikring blir mer eller mindre sjokkert når vi ser og hører hvor mye enkelte deler koster i innkjøp. Ikke sjelden koster det som tidligere kunne skiftes for noen tusenlapper, nå mange ganger så mye.

– Hva sier kundene til dere?

– Når kunder får høre prisene på enkelte deler, tror de ikke det de hører, sier Rysstad.

Brukt sete

Forsikringsselskapene ser også at det er store forskjeller mellom bilprodusentene. Ofte skjønner de ikke hvorfor.

– Det er store forskjeller fra merke til merke på nesten de samme delene med ny og tilsvarende teknologi, produsert i samme land, sier Vidar Brustad i If.

Heller ikke når det gjelder baksetet til 600.000 kroner, vil If fortelle fra hvilket bilmerke det er.

– Men det er en helt normal familiebil, hvor baksetet var tatt ut fordi denne bilen ble brukt som varebil.

– Hvordan endte det, kjøpte dere nytt sete for 600.000 kroner?

– Nei, det endte med at vi fikk tak i et brukt sete som var vel så bra. Det var forsikringskunden vår fornøyd med.