SPARTE PENGER: Jørgen Gunnestad sparte 21.000 kroner på å kjøpe to bærearmer selv, slik den ene han holder, istedenfor at merkeverkstedet kjøpte dem.Foto: PRIVAT
«Hårreisende dyrt»:
Sparte titusener på å skaffe deler selv
– Jeg måtte spørre merkeverkstedet om det virkelig er tilfelle at det koster så mye, sier Jørgen Gunnestad. Han fikk sjokk da han fikk prisen for å bytte to små deler.
I 2019 ble Jørgen Gunnestad på Fauske i Nordland eier av en Audi e-tron.
– Jeg er kjempefornøyd med bilen.
– Riktignok har jeg hatt en del småfeil, som de fleste
andre. Men det gikk likevel greit, så lenge jeg hadde nybilgaranti. Da ble alt
ordnet på garantien.
I fjor sommer gikk imidlertid både garantien og den
lovfestede fem år lange reklamasjonstiden ut.
– Jeg krysset fingrene for at det skulle gå greit, sier
Gunnestad.
Men det hjalp ikke. Etter noen måneder gikk demperen på
høyre side av bakluken i stykker. Merkeverkstedet Sulland anbefalte å skifte
begge demperne, både på høyre og venstre side, på grunn av slitasje. De sendte
ham et pristilbud.
Prisen for skifte av to dempere: 29.647 kroner.
– Sjokkert
– Da jeg ringte og spurte om det virkelig var tilfelle at
det koster så mye, sa de at det er en enkel jobb å skifte dem, men at det er
delene som er så dyre.
– Hva tenkte du om prisen?
– Jeg ble sjokkert. Det er jo hårreisende dyrt.
Jørgen Gunnestad sjekket litt rundt, og fant ut at han
kunne få tak i uoriginale dempere til 2800 kroner, pluss montering.
– Jeg tok ikke sjansen på det. Men jeg fant flere
brukthandlere med originale deler fra kondemnerte Audi e-troner.
Han slo til på originale dempere fra en 2020-modell, som
har samme type dempere. Deretter spurte han merkeverkstedet om de kunne
montere.
Annonse
21.177 kr
– Jeg trodde først de ikke ville, og at jeg måtte oppsøke
et ikke-merkeverksted, eller gjøre det selv. Men de var greie og gjorde det.
Gunnestad betalte 5600 kroner inkludert frakt for de to
demperne. Merkeverkstedet tok 2870 kroner for monteringen. Totalt betalte
Gunnestad 8470 kroner.
– Dermed sparte jeg 21.177 kroner!
Det er han fornøyd med.
– Men det er jo synd at de originale deleprisene er så
høye at man må holde på sånn. Selv om jeg sparte over 20.000 kroner, tar det
tid å finne ut hvilke deler som passer i min bil, bestille dem, vente på at de
kommer, deretter avtale time med verkstedet, og få det gjort.
Motor har sett både pristilbudet for skifte til nye,
originale deler, samt pristilbudet fra bruktforhandleren og fakturaen for
jobben fra merkeforhandleren.
Merkeforhandleren Sulland understrekte skriftlig til
Gunnestad at de selvsagt ikke gir garanti på jobben, siden han selv kom med
delene. Overfor Motor påpeker de også at kunder ikke kan regne med å få kunne
ta med bildeler selv til Sullands verksteder.
– Vi vil alltid ha full kontroll på kvaliteten og
opphavet til delene, understreker kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen i
Sulland.
Annonse
Et unntak
Motor har stilt spørsmål til daglig leder Henning Arnesen
ved Sulland Bodø. Han ber kommunikasjonssjefen svare.
Schøyen understreker at denne
saken må ses på som et engangstilfelle.
– Dette er et enkelttilfelle som er gjort for å møte
kundens behov og ønsker, skriver hun, før hun legger til:
– Unntakstilfeller kan selvsagt forekomme.
Motor har også spurt Sulland hva de selv synes om prisen
de krevde for to nye dempere. Det spørsmålet svarer ikke kommunikasjonssjefen direkte på.
– Vi tilbyr konkurransedyktige priser innenfor våre
delegrupper, noe som også ble tilbudt i dette tilfellet.
– Fungerer fint
Jørgen Gunnestad sier at dersom han «bare» hadde spart
noen tusenlapper, ville han ikke gjort det slik som han gjorde.
– Men når det ble over 20.000 kroner, var jeg ikke i
tvil.
– Hvordan fungerer demperne nå, noen uker senere?
– De fungerer fint. Når jeg lukker bakluken, legger den
seg tre millimeter nærmere den ene siden enn den andre. Men man må vite om det
for å kunne se det.