DYRT: Delene på spesielt Hongqi koster svært mye.

Dør: 45.000 kroner

Ekstreme priser på kinesiske bildeler

Den kinesiske bilprodusenten Hongqi har svært dyre bildeler: Bakluke til 40.000 kroner og sidedør til 45.000 kroner. – Det er helt vilt, sier bransjemann.

Publisert

Dyre bildeler

I en serie reportasjer setter Motor fokus på dyre bildeler. Første artikkel handlet om Jørgen Gunnestad, som fikk sjokk da han skulle bytte to små dempere.

Prisene på bildeler er rekordhøye, men noen bilprodusenter er verre enn andre.

På Brumunddal i Innlandet ser daglig leder Karl Morten Dalen i Grønvolds Bil-Demontering hvor høye skadetakstene på spesielt kinesiske bilmodeller kan være.

– Prisene på deler har blitt høyere på de fleste bilmerkene. Men noen kinesiske bilmerker, og spesielt Hongqi, utmerker seg. Hongqi har delepriser som er helt hinsides, sier Dalen, som har jobbet nærmere 20 år med bildelsalg.

Han leter frem skadetakster, og deler følgende eksempler med Motor på priser på deler til Hongqis modell E-HS9:

  • Grill: 28.000 kroner.
  • Bakluke: 40.000 kroner
  • Støtfangeren bak (som kun er av plast, som han påpeker): 33.000 kroner
  • Sidedør: 45.000 kroner
BILDEL-EKSPERT: Karl Morten Dalen.

– Helt vilt

– Det er helt vilt. Deleprisene på Hongqi er så ekstremt høye, og deletilgangen er så vanskelig, at jeg vet om bilforhandlere som tar deler de trenger fra andre Hongqier, som egentlig står ute for salg, for å klare å holde biler på veiene.

Dalen finner også frem priser på bildeler til andre bilmerker, for å illustrere hvor dyre prisene til den kinesiske bilprodusenten i realiteten er:

– Sidedøren på et premium bilmerke, som Audi, koster i gjennomsnitt rundt 20.000 kroner. På Tesla Model X, den største Teslaen, koster en sidedør bak 14.000 kroner. På Hongqi altså 45.000 kroner.

43.000 kr.

Hongqis importør «Motor Gruppen Import» oppgir disse prisene på de samme bildelene:

  • Grill: 26.000 kroner.
  • Bakluke: 40.000 kroner
  • Støtfangeren bak: 33.000 kroner
  • Sidedør: 43.000 kroner
  • (Prisene som både importøren og Dalen oppgir, er avrundet til nærmeste 1000. Prisene er, som man ser, nesten identiske).

ELBILER: Disse bilene er innløst av forsikringsselskapene, mange av dem på grunn av høye delepriser.

– Kvalitetsbil

Markedsdirektør Hans Petter Aalmo hos Hongqi-importøren påpeker at Hongqis modell E-HS9 er en kvalitetsbil.

– Det er en stor premiumbil produsert i et relativt lite antall, og ikke masseprodusert i hundretusener. Mange komponenter er bygget i dyrere materialkvalitet, eksempelvis aluminium i stedet for stål. Delene er også store, og prisene på frakt har økt veldig de siste årene, sier Aalmo.

Han påpeker at de som importør ikke setter pris på delene.

– Det gjøres av forhandlere og verksteder.

Han mener det også kan være årsaken til de mindre forskjellene i priseksemplene.

– Det kan dessuten være noen forskjeller mellom de ulike utstyrsnivåene.

Hans Petter Aalmo hos Hongqi-importøren påpeker at Hongqis deletilgang har blitt bedre, med flere leveranser fra produsenten. Dessuten etableres det et europeisk delesenter i Nederland, i tillegg til et delelager i Drammen, opplyser han.

– Turbulent

Daglig leder William Thoresen i Delespesialisten ser den samme utviklingen som Grønvolds Bil-Demontering.

– Det har blitt et veldig turbulent marked på bildeler, og det er store prisøkninger, sier Thoresen

Han peker på valutaendringene, Ukraina-krigen, koronapandemien og generell prisøkning som forklaring.

Delespesialisten selger både originale og uoriginale deler, hovedsakelig til landets bilverksteder, og har solid innsikt om bildel-markedet.

– Vi ser også at det er store forskjeller mellom bilmerkene. De tyske og de etablerte asiatiske bilmerkene, fra Japan og Sør-Korea, er dyktige til å produsere bilene slik at det skal være lett å bytte deler, og at man dermed får lavere kostnader på bytte av bildeler. På flere av de nye kinesiske merkene er både bildelene og reparasjonene dyrere, sier han.

BILDEL-EKSPERT: William Thoresen.

Unntak

Delespesialisten ser imidlertid også stor forskjell mellom de nye kinesiske bilmerkene, både på bildelene og på servicekostnaden.

– Noen av de nye kinesiske er rimeligere enn andre, påpeker han.

De aller største bilmerkene er ikke blant de dyreste, heller tvert imot.

– Vi ser at VAG-merkene har en fornuftig prisøkning, og Tesla har hatt kun mindre prisendringer, selv om også Tesla har oppdatert prisene sine.

Men selv om delene på en Audi ikke er blant de aller mest kostbare, koster også disse svært mye.

Se hva Karl Morten Dalen i Grønvolds Bil-Demontering sier i denne videoen om denne Audien, som nettopp er sendt til bilopphøggeriet: 

Eneste synlige feil med denne Audien som Motor så, var bulker i førerdøren. Heller ikke Dalen visste hva som var galt med bilen da vi så på den.

Tesla og Mazda

Grønvolds Bil-Demontering kjøper årlig inn cirka 1500 nyere forsikringskondemnerte biler og cirka 1100 vrakpantbiler. Fra disse bilene plukker de deler, som selges til verksteder og til privatpersoner. 

På tomta utenfor Brumunddal står det til enhver tid 800 biler lagret i etasjer på et enormt område.

Daglig leder Karl Morten Dalen poengterer at generelt har de godt etablerte bilmerkene og Tesla rimeligere karosserideler.

– Tesla og Mazda er svært rimelige, BMW har heller ikke så høye priser som mange tror, sier han når vi ber om eksempler.

Vraker bilene

For bilkunder som har kjøpt kinesiske bilmerker med høye delepriser, kan konsekvensene bli store når bileierne må betale bildelene selv, etter at garanti- og reklamasjonstiden er ute, eller når forsikringen ikke dekker skifte.

Dalen forteller om flere tilfeller han har sett hvor bileiere velger å vrake bilene sine i stedet for å reparere, fordi de ikke har råd til de dyre bildelene.

– Her tar vi også imot vrakpantbiler fra privatpersoner. Noen av dem har fortsatt restlån på bilene de vraker, sier Dalen.