Det har i en årrekke foregått en intern kamp mellom de tre tyske «premium»-produsentene Audi, BMW og Mercedes-Benz. Det har over årene variert hvem som har vært størst, men i år det var det ingen tvil.
BMW kan melde at de leverte 2.200.177 nye biler i 2024, da er ikke Mini og Rolls Royce regnet med. Det er riktignok en nedgang på 2,3 prosent, men et stykke foran de to konkurrentene. Og styremedlem Jochen Goller trekker fram elbilene som en viktig faktor for volumet ble så bra i et vanskelig marked.
P.S. Til sammenlikning leverte Porsche 310.718 nye biler på verdensbasis i fjor, en tilbakegang på tre prosent. Av disse var 39.114 elbiler. I Norge ble det registrert 1523 nye Porscher, med en elbilandel på 78 prosent.
– BMW-gruppen opprettholder sin vekstbane for elektriske kjøretøy til tross for utfordrende markedsforhold. Dette gjenspeiles både i den betydelige salgsveksten for helelektriske kjøretøy og den klare økningen i nye elbilbestillinger i Europa, sier Goller.
BMW leverte 368.523 elbiler i 2024, som er en vekst på 12 prosent sammenliknet med året før.
Leveransene fra BMW for første halvdel av 2024 var på nivå med året før. Årsaken til et svakere resultat i andre halvdel var at produksjonen ble påvirket av leveransestopp knyttet til det integrerte bremsesystemet (IBS) og dempet etterspørsel i Kina.
Mercedes-Benz leverte 1.983.400 personbiler i 2024, med andre ord drøyt 200.000 bak BMW. For Mercedes-Benz' del var det tre prosent svakere enn 2023.
Ser man på elbilsalget, så kan den forklare mye av differansen til BMW. Mercedes-Benz leverte 185.100 elbiler, som er en stor nedgang, 23 prosent fra året før.
Annonse
Rekord for G-klasse
Salget skal ha tatt seg opp mot slutten av 2024, særlig for de dyreste modellene, dermed er selskapet optimistiske med tanke på 2025.
– Vi avsluttet året med et sterkt salgskvartal, spesielt for våre top-end-kjøretøy og spesielt G-Klassen, sier styremedlem Britta Seeger, i en pressemelding.
Mercedes-Benz trekker spesielt fram at de har store forventninger til den nye CLA-modellen. I tillegg skal siste kvartal av 2024 har vært det beste for G-klassen, hjulpet av introduksjonen av den elektriske G580, noensinne.
Audi, på sin side, sakker litt akterut sammenliknet med de to andre merkene. Merket med de fire ringene leverte 1.671.218 personbiler, som er en nedgang på 12 prosent.
Audi begrunner nedgangen med modellskifter og vriene økonomiske forhold.
– Fra starten av ble 2024 ansett som et overgangsår. Vi har sterke modeller som entrer markedene, men de vil bare gradvis bli betydningsfulle når det gjelder salgsvolum. Samtidig har noen modeller blitt faset ut, sier Marco Schubert, styremedlem i Audi AG, i en pressemelding.
Tøft for Mercedes i Norge
I tillegg trekker han fra politiske skifter som har ført til forandringer i insentiver overfor elbiler i flere land.
Audi leverte 164.000 elbiler, som er en nedgang på åtte prosent. Her det Audi Q4 e-tron som er den store motoren, med 108.000 biler. Audi lanserte Q6 e-tron i andre halvdel av 2024, noe som gjør at volumet foreløpig er begrenset, og i disse dager starter leveransene av A6/S6 e-tron.
Styrkeforholdet er litt ulikt i Norge, men også her er BMW størst. BMW rullet ut 6952 nye biler her til lands, som er 17 prosent bedre enn året før, ifølge statistikken til Opplysningsrådet til veitrafikken (OFV). Det ga merket en femteplass på merkestatistikken. Elbilandelen var 95 prosent.
Audi sto for 5501 biler, veksten var hårfint over BMW, med 18 prosent, noe som ga merket en åttendeplass av merkene. Elbilandelen var på 99 prosent.
Det går tråere for Mercedes-Benz i Norge. Med 4021 nye biler var fjoråret 22 prosent svakere enn 2023. Merket havnet på ellevteplass i OFVs statistikk, med en elbilandel på 80 prosent. Både andelen og volumet av elbiler var dårligere enn året før.