FRAKTES BORT: Her fraktes Audien til Alyona Kiryanova bort, før den ble avskiltet.Foto: PRIVAT
Alyona vant mot Møller:
– Bråstopp i høy fart er ikke uvesentlig
Møller Bil avviste Alyona Kiryanova, NAF fant ikke årsaken til feilene med bilen hennes, og hun tapte i Forbrukerklageutvalget. Men i tingretten vant hun frem.
Alyona Kiryanova har i snart fire år
kjempet mot Møller Bil, etter at hun i desember 2019 kjøpte en 2015-modell Audi
e-tron hybrid til 205.000 kroner av Møller Bil Vest i Oslo.
Noen måneder etter kjøpet, sommeren 2020, havarerte bilen
da hun var på Nordvestlandet. Møller Bil i Ålesund fant ut at det har vært
fuktinntrengning i batterikassen. Verkstedet byttet to batterimoduler, men ikke
hele batterikassen.
Etter reparasjonen opplevde Alyona Kiryanova hakking og
bråstans når hun kjørte bilen, blant annet var det to hendelser hvor bilen
bråstoppet i 70/80-sone.
– Det oppsto trafikkfarlige situasjoner. Når jeg brukte
bilen, måtte jeg dessuten alltid ha en plan B, en avtale med venner som kunne
hente meg hvis noe skjedde. Jeg har også leid og lånt bil, og måttet ta buss,
forteller hun til Motor.
Kiryanova har ikke brukt Audien
sin siden våren 2022, for snart to år siden.
Alyona Kiryanova ble avvist da hun reklamerte til Møller
Bil. NAF greide ikke å avdekke hva som er feil med bilen, og i
Forbrukerklageutvalget i fjor tapte hun.
Forbrukerklageutvalget vektla ikke en sakkyndig uttalelse
hun hadde. De mente mangelen med batteriet var blitt utbedret på garantien.
Forbrukerklageutvalget skriver følgende i sitt vedtak:
«På bakgrunn av uttalelsen fra Møller Bil Ålesund, finner
utvalget at mangelen med batteriet har blitt utbedret på garantien, og at det
derfor ikke forelå en mangel med bilen etter dette. Klageren har dermed ikke krav på
heving av kjøpet eller prisavslag knyttet til mangelen på batteriet».
Annonse
Vant frem
Men Kiryanova ga seg ikke, og saksøkte Møller Bil.
– Vi har gjennomgående vurdert at dette er en sak hun
burde ha fått medhold i fra reklamasjonstidspunktet, sier hennes advokat,
advokatfullmektig Albion Vestby hos Advokatfirmaet Rogstad.
I Oslo tingrett har Alyona Kiryanova
og advokaten vunnet frem.
Tingretten viser til at selv om NAF ikke klarte å avdekke
hva som er feil, betyr ikke det at det ikke foreligger feil. Tingretten viser
til at NAF fant en periodisk feilkode i motorstyringen og sporadiske feil i
styringsenheten.
Sakkyndig
Kiryanova engasjerte også sivilingeniør Erling Johan Wiig
som sakkyndig vitne. Han mener Møller Bil burde byttet hele batterikassen og
ikke bare to moduler.
– Når fukt først trenger inn i batterikassen, er det ikke
tilstrekkelig å bytte kun to batterimoduler, fordi dette ikke nødvendigvis
fjerner fuktinntrengningen. Dette kan være årsaken til bilens problemer i dag,
uttalte sivilingeniøren i tingretten.
Han er også kritisk til et feilsøk han mener ikke var tilstrekkelig, utført hos
Møller Bil på Jessheim.
Annonse
– Feilfri
Møller Bil mener ifølge tingrettens dom at bilen er
feilfri. De mener verkstedet deres ikke har avdekket feil selv under
testkjøring, og at forrige eier kjørte 52.000 kilometer «uten at den påståtte
mangelen materialiserte seg». Bilforhandleren mener de heller ikke har fått
tilstrekkelig mulighet til å undersøke bilen, og til å tilby retting.
Siden bilen har stått så lenge avskiltet, mener de
dessuten det er svært tvilsomt om bilen kan leveres tilbake i samme stand.
Av tingrettens dom fremkommer det imidlertid at batteriet
ble byttet eller reparert cirka en måned før bilen ble solgt til Kiryanova.
– Dokumentert
Oslo tingrett mener det er dokumentert at mangelen ved
bilen ikke er rettet, og at Møller har fått tilstrekkelig antall forsøk på å
reparere. Tingretten har dømt Møller Bil Vest til å ta tilbake bilen og
refundere Kiryanova kjøpesummen på 205.000 kroner, pluss 67.000 kroner i
erstatning for utgifter hun har hatt.
– Det er mer enn en «uvesentlig» mangel når bilen
bråstopper i høy fart, og hakker og fusker ved kjøring. Bilen kan da ikke
kjøres trygt, og formålet med bilen forsvinner. Mangelen gir grunnlag for
heving, skriver tingretten i dommen.
Annonse
Tause
Alyona Kiryanova er glad for at hun vant i tingretten.
– Det er viktig å ta kampen for rettighetene sine. Noen ganger er retten eneste vei til løsning, sier hun.
Motor har spurt Møller Bil Oslo Vest hva de synes om
tingrettsdommen, og om de anker.
– Vi ønsker ikke å gi vår kommentar til saken på
nåværende tidspunkt, men kommer til å bruke de neste dagene til å vurdere hva
vi gjør videre, sier Rune Bekken Reichborn, leder for kundeservice hos
bilforhandleren.
Kiryanovas advokat er glad for at klienten hans vant
rettssaken.
– Det er gjerne slik at saken blir grundigere vurdert i
tingretten enn i andre lavere instanser, sier Vestby.