Drøyt ett år senere, i fjor sommer, ønsket bilkunden å
kjøpe ut leasingbilen. Etter at bilforhandleren til Møller, Møller Bil, og
leasingselskapet til Møller, Volkswagen Møller Bilfinans, hadde snakket sammen,
fikk bilkunden et kjøpstilbud fra Møller Bil.
Krevde 4 kr/km
Dagen etter inngått kjøpsavtale med Møller Bil, fikk
bilkunden ekstraregningen fra Volkswagen Møller Bilfinans på 12.368 kroner.
Leasingselskapet krevde pengene, fordi bilkunden skal ha kjørt flere kilometer
enn avtalt mens han leaset bilen.
Møller viste til leasingavtalen, og krevde fire kroner
for hver overkjørt kilometer.
Sandnes forliksråd frifant bilkunden. Møller-selskapet svarte
med å saksøke bilkunden sin. Møller krevde i tingretten at bilkunden både
skulle betale de 12.368 kronene, og 5700 kroner for inkassoomkostninger, og
kostnader til namsfogden og forliksrådet.
Annonse
Tapte i tingretten
Men heller ikke i Sør-Rogaland tingrett nådde Møller
gjennom med sine krav. Tingretten konkluderer med leasingavtalen ikke gir
Møller rett til å kreve kunden for overkjørte kilometer.
– Leasingavtalen regulerer ikke utkjøpssituasjonen,
skriver tingretten i sin dom.
Tingretten påpeker også at det ikke ble sagt noe om
ekstragebyret, hverken i Møllers kjøpstilbud til bilkunden, eller i den øvrige
kommunikasjonen som bilkunden hadde med Møller.
– Det er ikke sannsynliggjort eller anført at Volkswagen
Møller Bilfinans kommuniserte til kunden at han ville få ytterligere kostnader,
skriver tingretten.
Møller er også dømt til å betale bilkundens
saksomkostninger.
Vurderer rutinene
Motor har spurt Volkswagen Møller Bilfinans om de vil endre
rutinene og kontraktene sine som følge av dommen, eller om de anker dommen.
Kommunikasjonsdirektør Gurli Høeg Ulverud i Møller
Mobility Group sier at de tar dommen til etterretning, og at de skal «gå
gjennom dokumentasjonen».
– Det er derfor litt for tidlig for oss å svare konkret
på hvordan vi skal følge opp dette videre. Men vi vil selvsagt gjøre en grundig
evaluering og gå gjennom våre rutiner.
Motor har også spurt hvorfor det ikke ble nevnt noe om
gebyret før etter at kjøpstilbudet var lagt frem, og akseptert av kunden. Det svarer hun ikke på.