<b>HYBRID-RÅSKINN</b>: Her får Motors utsendte, som en av de aller første, kjøre nye 545e.
HYBRID-RÅSKINN: Her får Motors utsendte, som en av de aller første, kjøre nye 545e.

Prøvekjørt: BMW 545e prototype

Gnistrende god femmer fra BMW

BMW 5-serie har fått en midtlivsoppdatering, og etter prøvekjøring med den luksuriøse, ladbare toppmodellen må vi nesten spørre oss: Hva er egentlig vitsen med 7-serien? Femmeren har alt.

Publisert Sist oppdatert

BMW 545 xDrive

  • Ny ladbar toppmodell i oppdatert BMW 5-serie.
  • 3,0-liters sekssylindret bensinmotor pluss elektromotor
  • Total maksimal effekt 394 hk
  • Oppgitt relektrisk rekkevidde: 53 km

45e xDrive heter den nye ladbare BMW-en som blir høy-ytelsesmodellen for dem som etterspør en ladbar modell, men også ønsker en sekssylindret motor i sin BMW.

Under de «elektriske dagene» BMW arrangerte ved sitt forsknings- og utviklingssenter utenfor München, fikk vi anledning til å prøvekjøre prototypen.

BMWs 5-serie er med årene blitt en virkelig stor og luksuriøs doning, og man kan nesten spørre seg hva vitsen er med 7-serien i 2020.

Men det er visst alltid noen som vil ha enda mer av status og luksus.

5-serien generelt oppgradert

Bilen blir tilgjengelig i Norge i høst. Med ansiktsløftningen den nå får er den enda en anelse større enn før (på grunn av design-endringer), og måler rett under fem meter i lengden.

Som alle nyheter fra BMW for tiden, får den oppdaterte femmeren en enda litt større grill med endret design. Linjene er blitt skarpere og frontlyktene smalere.

Laserlys, som tidligere var forbeholdt toppmodellene, tilbys nå til alle BMW 5-serie modellene. Dette er nyeste generasjon laser, som skal gi tilsvarende dagslys 600 meter foran bilen.

Baklyktene er nå mørktonede og har fått 3D-design. Støtfangerne foran og bak er redesignet.

Bildeserie - bla med pilene:

BMW 545e xDrive prototype Foto: Knut Moberg

Større skjerm, mer assistanse

Innvendig er infotainmentskjermen på 10,25 tommer nå standard, men denne kan oppgraderes til 12,3 tommer - som i testbilen - om ønskelig.

Flere nye funksjoner og utvidede førerassistanse-systemer er også en del av oppgraderingen.

For eksempel kan nå motorvei-assistenten ha kontroll på hva som skjer i to filer ved siden av bilen.

Med oppgraderingen får også BMW omsider en ladbar 5-serie som stasjonsvogn, da sedanen 530e får selskap av stasjonsvognen 530e Touring.

Seks sylindre og ledning

Testbilen er den kommende 545e, som vi fikk kjøre en runde på cirka ti mil med. Dette er den nyeste ladehybriden fra BMW-en, sammen med fornyede X2.

Ja, den er så ny at den ikke er i serieproduksjon ennå.

Det var imidlertid ingenting annet som sladret om at ikke produksjonslinjene var i full gang - hverken ulyder eller skurrende gliper i sammenføyningene.

545e xDrive kommer, i motsetning til den mer moderat motoriserte 530e, bare som sedan.

Denne har den samme sekssylindrede bensinmotoren på 286 hestekrefter i kombinasjon med den elektriske motoren på 109 hester som også sitter i SUV-en X5 xDrive45e. Den elektriske motoren er integrert i girkassen.

Rask ...nok

Totalt tilbys en maksimal effekt på 394 hestekrefter med et dreiemoment på 600 newtonmeter.

0-100 km/t går ifølge produsenten unna på 4,7 sekunder, og i og med at vi kunne la bilen få frie tøyler på Autobahn har vi ingen grunn til å tvile på at tallet stemmer.

Firehjulsdriften er en «ekte» xDrive i den forstand at den til enhver tid er aktiv, uavhengig av om kreftene kommer fra bensinmotoren eller den elektriske motoren.

På den måten slipper man å kjenne på de små rykkene som gjerne kommer med drivlinjer med elektrisk firehjulsdrift der elmotoren trer inn for å supplere med firehjulsdrift.

Estimert rekkevidde på bilen er opptil 54 km. Dette skuffet oss litt, da SUV-en X5 kan skilte med 85 kilometer – noe vi i utgangspunktet kunne håpet sedanen også ville få.

Interiørbilder - bla med pilene øverst:

BMW 545e xDrive prototype Foto: UWE FISCHER

Plasskrevende

Det er imidlertid åpenbare plassbegrensninger med den betydelig lavere designen som gjør at man her må nøye seg med den mindre batteripakken på 12 kWt.

Det skjønner vi når vi ser bagasjerommet, som er bygget opp fra midten og innover. Med denne batteripakken har man måttet ofre 120 liter.

Men til fører og passasjerer er det godt med plass innvendig - også i de komfortable baksetene.

Smart energistyring

Rekkevidde på strøm fra fulladet batteri er én ting, men en annen er hvor velfungerende hybridsystemet er ellers, den effektive regenereringen, ikke minst.

Vi fikk prøve bilen i «smart» modus, der navigasjonen får beskjed om hvor en skal, og systemet sørger for å optimisere energiflyten.

For eksempel vil bilen automatisk redusere hastigheten inn mot veikryss, rundkjøringer og bygrenser for eksempel, for å regenerere mest mulig strøm.

BMW har også et såkalt geofencing-system som fungerer i stadig flere europeiske byer, som gjør at den vil spare på strømmen, for så å kjøre elektrisk i tettbygde strøk.

Komfort og stillhet

Det første som slår oss idet vi legger ut på første etappe av kjøreturen i området nord for BMWs hovedkvarter i München, er hvor fabelaktig komfortabel 5-serien er blitt.

Stor og tung er den også, men med denne drivlinjen er det fort gjort å glemme det når man kjører aktivt.

Det er lett å finne en god sitteposisjon i de gode setene - som for anledningen er trukket i en ny type syntetisk skinn ved navn Sensatec.

Det oppgraderte førermiljøet med den store 12,3-tommers skjermen er oversiktlig og fin, med unntak av det digitale instrumentpanelet som etter vår mening ikke har en optimal grafikk. Det kan fort rett og slett bli for mye informasjon på samme tid.

Etterhvert som farten økes slår det oss også at bilen er svært stillegående. Også på dette plan rettferdiggjør BMW til fulle sin rolle som Mercedes Benz' fremste konkurrent.

Når vi kjører bare på strøm blir det særdeles stille inne i kupéen. Den kan for øvrig kjøres rent elektrisk helt opp til 140 km/t. I Sport-modus kombineres elektriske og bensingenererte krefter maksimalt.

<b>KAN BLI LITT MYE:</b> Vi finner ikke grafikken i instrumentpanelet hos BMW optimal.
KAN BLI LITT MYE: Vi finner ikke grafikken i instrumentpanelet hos BMW optimal.

Kultivert kraftkar

Men 0-100 er én ting.

Det som karakteriserer de tyske premium-doningene som er bygget for Autobahn er likevel den ekstremt kultiverte kraftutviklingen opp gjennom turtallsregisteret.

Her trer fordelen med en sekssylindret motor i forhold til en firesylindret svært tydelig frem. Det er en annen klasse over gangkultur, (diskret) lydbilde og kraftutvikling.

Med hjelp av den elektriske trekkraften, særlig fra lavere turtall, blir denne egenskapen forsterket.

Her er det ikke inngått noen kompromisser og vi finner samarbeidet mellom de to kraftkildene mer effektivt og harmonisk enn for eksempel i Volvos ladbare hybrider.

Resultatet er at man presses mot seteryggen mens fartsøkningen fortsetter hele veien opp til og forbi 200 kilometer i timen.

Som det så fint heter på utenlandsk: «Don't try this at home!»

Svært god på veien

Det hele foregår med en betryggende stabilitet og et fortsatt imponerende lavt lydnivå - og med alle de elektroniske sikkerhetssystemene påslått, og det er blitt litt av en pakke med årene.

På de mindre landeveiene, når svingene kommer tett, imponerer bilen med relativt kvikke og i hvert fall presise og betryggende kjøreegenskaper, samtidig som demperne og hjulopphenget - ikke overraskende - gjør en svært tilfredsstillende jobb.

Også små ujevnheter nærmest elimineres meget effektivt - slag og støt opplever vi ikke.

Direkte sporty er bilen ikke - til det drar den på for mange ekstra kilo og den tar dessuten en del plass på veien med sine storbildimensjoner.

Men gode kjøreegenskaper har den så absolutt.

Powered by Labrador CMS