
Peugeot 3008 oppgraderes:
Gammel franskmann får nye tenner
Med store hoggtenner i fronten og skarpere klør i baklysene, skal Peugeot forsvare posisjonen i den heftige klassen av mellomstore SUV-er.
Fire år er lenge i bilverden. Og en liten evighet i disse tider.
Da Peugeot 3008 ble lansert i 2016, var det få som trodde at den bare fire år senere skulle være kraftig elektrifisert og klare klassikeren 0-100 km/t. på bare seks sekunder.
Enda færre kunne navnene på noen av de mange kinesiske bilmerkene som popper opp på arenaen.
Hoggtenner
Med oppgraderingen som følger 2021-modellene, blir 3008 litt likere sine yngre søsken.
Spesielt gjennom lyssignaturen foran, med de to karakteristiske hoggtennene.
Disse ble introdusert med modellen 508, men her i Norge synes de best på de to elektriske nykommerne e-208 og e-2008.
Grillen er også blitt litt bredere og hovedlyktene mindre markerte.
Bakfra er klørne i lysene blitt tynnere og skarpere.
To nye blåfarger – Celebes og Vertigo – og mulighet for «black pack» (svarte detaljer, svarte felger) er også blant nyhetene som kan sees utenfra.

Starter igjen
Innvendig får den karakteristiske i-Cockpiten en ny 10-tommers skjerm og flere nyheter knyttet til kjøreassistansesystemet:
- Night Vision oppdager både mennesker og dyr opptil 250 meter foran bilen. Systemet er aktivt i mørket eller ved redusert sikt, og føreren får informasjonen i instrumentpanelet rett foran seg.
- Adaptiv Cruisekontroll med Stop & Go kan leveres i en pakke, og gjør Cruisekontroll aktiv ned til null kilometer timen. Bilen starter igjen av seg selv hvis stansen er kortere enn tre sekunder. Ved lengre opphold kreves kun ett kort trykk på gassen for å komme i gang igjen.
- Automatisk nødbrems er aktiv i hastigheter mellom 5 og 140 kilometer i timen. Oppdager bilen fotgjengere og syklister, vil bilen bremse automatisk.
- Skiltgjenkjenningen er forbedret, og vil nå gjenkjenne stoppskilt og enveisskjøringsskilt, i tillegg til fartsskiltene.
Større bagasjerom
3008 kommer med ulike motorer, men særlig den ladbare hybriden med firehjulsdrift og nærmere seks mils rekkevidde er viktig i Norge.
Alternativt får du den med en bensinmotor med 130 hestekrefter eller en dieselmotor med 130 hestekrefter.
Alle leveres med åttetrinns automatgir. Fordelen med de helfossile motorene uten firehjulsdrift, er et 130 liter større bagasjerom.
