DET BESTE DEKKET: Det er under tøffe forhold, når sikkerhetsmarginen er minst, at dekkenes egenskaper har størst betydning. Foto: Niklas Carle
DET BESTE DEKKET: Det er under tøffe forhold, når sikkerhetsmarginen er minst, at dekkenes egenskaper har størst betydning. Foto: Niklas Carle

Sommerdekktesten 2019:

Testvinneren gjør et skikkelig mageplask

Vinneren av årets sommerdekktest gjør et mageplask når det kommer til vannplaning. Det gjør at dekket nesten mister førsteplassen sin. Testen viser også at det å kjøre med vinterdekk på sommerføre kan gi deg en skikkelig smell.

Publisert Sist oppdatert

De sju sommerdekkene kommer fra etablerte produsenter og tilhører kategorien premiumdekk. Ingen av dem underpresterer i testen, og alle har sikre kjøreegenskaper uten å overraske i kritiske situasjoner.

Men også blant bra premiumdekk finnes det tydelige ulikheter.

To småsøsken – Dunlop og Firestone – overrasker med å plassere seg foran sine konserneiere, Goodyear og Bridgestone.

Med jevne resultater i alle runder ender de på delt bronseplass. De oppnår ingen tetplasseringer, men har heller ingen bunnplasseringer.

Les også: Slik gjennomfører vi testen

—>

Goodyear og Michelin har prioritert klarere. De leverer toppresultater i utvalgte testøvelser, på bekostning av resultatet i andre. De er best når veien går rett fram, ikke like bra når det blir svingete.

Det er motsatt med Bridgestone, som har velbalanserte og kvikke kjøreegenskaper, men lengst bremselengde på vått føre og relativ tidlig vannplaning.

Continental tar fire førsteplasser, flest av alle. I de andre kategoriene henger de ofte med i toppen, men ikke alltid.

PremiumContact 6 har store problemer med vannplaning, noe som gjør at Nokian blir en utfordrer til totalseieren.

Det finske dekket er det beste på våte veier, og det veier tungt i sluttsummen.

For det er under tøffe forhold, når sikkerhetsmarginen er minst, at dekkenes egenskaper har størst betydning.