VINTER HELE ÅRET: I et par disipliner på våt asfalt har vinterdekket OK resultater, men oftest faller det helt gjennom på sommerføre.

Kontinentalt friksjonsdekk

Hvor dårlig er vinterdekk om sommeren?

Vi har tatt med et ypperlig, piggfritt vinterdekk i sommerdekktesten for å illustrere problemet med ikke å legge om når varmegradene kommer.

Publisert Sist oppdatert

Kontinentalt friksjonsdekk

60 poeng

Last- og hastighetsindeks:91H

Fakta

Produksjonsland:Oppgis ikke Produksjonsdato:25/09 2017

Tørr asfalt

Bremselengde:2 Kjøreegenskaper:4

Våt asfalt

Bremselengde:9 Kjøreegenskaper:6 Grep:6 Vannplaning:10 Vannplaning sving:8

Annet

Støy:5 Forbruk:6 Komfort:4

Det kontinentale friksjonsdekket er tilpasset våte vintre med plussgrader, ikke vinterveier og kulde.

Derfor hevder det seg bra i enkelte øvelser på våt asfalt.

Et grovere mønster transporterer bort mye vann, og det gir de beste resultatene av alle i vannplaningstestene.

Også bremselengden og sidegrepet på våt vei får godkjent.

Men vinterdekket mangler sommerdekkets stabilitet når det settes under press i unnamanøvere og andre mer krevende øvelser.

På tørr asfalt øker avstanden til sommerdekkene enda mer, spesielt bremselengden – som blir farlig lang i sommertrafikken.

Soleklart sist, til tross for at det er et av de beste vinterdekkene for barmark.

Dekkdimensjonen i testen er 205/55 R 16.

Her kommer du tilbake til hovedsaken om premiumdekkene i årets test. Vil du vurdere disse opp mot et utvalg budsjettdekk, så finner du testen av de rimeligere dekkene her. Men husk at de to testene ikke er direkte sammenliknbare!

Brems på våt vei – nummer 6 av 8

Kjøring på våt vei – nummer 8 av 8

Kjøregrep på våt vei – nummer 7 av 8

Kjøring på tørr vei – nummer 8 av 8

Brems på tørr vei – nummer 8 av 8

Vannplaning – nummer 1 av 8

Vannplaning i sving – nummer 4 av 8

Forbruk – nummer 7 av 8