Volkswagen klarer ikke å slippe taket på sin historiske minibuss fra 1950 og 60-tallet. VW ID Buzz konsept er den andre bilen som er bygget på fabrikkens nye, elektriske MBE-plattform. Ikke bare drives den av to elektriske motorer, men er også klargjort for å kunne kjøre selv.
VW viser bilen på utstillingen i Detroit som åpnet for publikum denne uken. ID Buzz har en batteripakke på hele 111 kWh, som skal gi en rekkevidde på opp til 600 kilometer. Bilen har to elektriske motorer – en foran og en bak – som gir sørger for firehjulstrekk. Til sammen yter motorene over 360 hester og gir bilen svært god akselerasjon. VW påstår at det store batteriet kan lades opp til 80 prosent kapasitet på så kort tid som 30 minutter i en hurtiglader.
Les også: VW kjøper tilbake biler for 122 milliarder
At bilen er klargjort for selvkjøring, betyr at den helt kan overta gass, brems og styring og setene foran kan snus rundt, slik at rommet bak blir et trivelig oppholdsrom for fører og passasjerer. Fortsatt gjenstår å lære bilens datamaskiner å forstå trafikken rundt seg. Det er ingen liten oppgave.
Se video: Slik blir VWs nye, elektriske folkevogn
Foreløpig er det ikke tatt noen beslutning om ID Buzz skal bygges eller ikke. Ved å vise fram bilen vil VW i første omgang teste ut interessen blant publikum. Det som er besluttet å bygge, er en elektrisk SUV, som trolig kommer til å bli vist på en bilutstilling i Kina seinere i vår. Lanseringen av denne er satt til rundt 2020. Dersom ID Buzz skal bygges, er det med andre ord ikke snakk om at vi får se bilen på veien de tre første årene.
På Paris-utstillingen i høst viste VW det første ID-konseptet, som er en personbil med utvendig størrelse som en Golf og innvendig plass som en Passat. Den bilen kommer på veien i 2020 med rekkevidde fra 400 til 500 kilometer – alt etter hva du er villig til å betale for.