Under skallet på VW ID

Slik blir VWs nye elektriske folkevogn

– Dette er den nye folkebilen. ID blir den viktigste bilen for VW siden vi lanserte Bobla i 1938 og Golf i 1974. Det sier VW-sjef Herbert Dies. Her kan du se hvordan den nye folkebilen blir når den kommer i butikken i 2020.

Publisert

ID skal bygges på den nye MEB-plattformen (modular electric toolkit) til VW. Den er en ren elektrisk bil med en rekkevidde på mellom 400 og 600 kilometer på et fulladet batteri. Den utvendige størrelsen er mindre en VW Golf, mens den innvendige plassen er som i en VW Passat.

– Ved å erstatte motor, girkasse, eksosanlegg og andre komponenter med en flat batteripakke i bunnen av bilen og en liten elmotor, blir det mye plass til overs. Det betyr at vi kan bygge en bil på størrelse med en Golf, som har god plass til fem personer og mye bagasje, sa Herbert Dies da han viste fram ID for første gang under bilutstillingen i Paris i høst.

Les også: De nye, elektriske stjernene i Paris

Prisen på bilen er selvfølgelig ikke klar ennå, men Dies opplyste at den vil koste omtrent det samme som en VW Golf diesel. Om avgiftsfritaket på elbiler fortsatt gjelder i Norge i 2020, betyr det at ID kan bli en svært prisgunstig bil her hjemme.

Her er noen flere detaljer om VW ID

– Bilen er 4,10 meter lang, 15 centimeter kortere enn VW Golf. Akselavstanden på 2,75 meter er bare fire centimeter kortere enn på VW Passat.

– Bilen har litium-ion batterier som ligger som en flat pakke i gulvet. De gir en rekkevidde på opp mot 600 kilometer, ifølge VW. Om dette er testet etter en ”virkelig verden” kjøresyklus eller ikke, sier ikke VW noe om.

Les også: Vi har kjørt Opels nye elbil som nordmenn står i kø for

– Batteriet kan lades trådløst/induktivt eller med vanlig ladekabel. Med hurtiglader tar det en halv time å lade batteriet 80 prosent fullt.

– Hjulopphenget bak er et såkalt flerstagsoppheng med en integrert elektrisk motor. Hjulopphenget foran er svært kompakt og tillater en stor styrevinkel med en by-vennlig svingdiameter på bare 9,9 meter.

– Bilen er bygget for å være fullstendig selvkjørende. Den får ti laser-skannere som skal sørge for å lede bilen trygt gjennom trafikken. Ved å trykke på VW-logoen på rattet i tre sekunder, aktiverer du bilens autopilot. Da trekker rattet seg også inn i dashbordet for å vise at bilen kjører selv.

– Bilen har ingen B-stolpe. Fordørene åpner på tradisjonelt vis, mens det er skyvedører bak for å gi lett adkomst til baksetet.

– Interiøret har ingen knapper eller brytere, bare digitale skjermer som styres med stemmen eller med hånd-bevegelser.

Les også: Se Volvos nye småbil som kommer i 2017

– Det meste av frontruten brukes til å vise navigasjon, radio eller annen informasjon du har behov for å se.

– ID kjører på 20-tommers, smale hjul for å gi lavest mulig rullemotstand og lengst mulig rekkevidde.

– Alle førere av bilen vil ha sin egen id. Det betyr at bilen tilpasser instrumenter, kjørestil og kopler føreren til internettet hjemme. I tillegg får den et system som gjør at Posten kan levere pakker direkte til bilen, selv om du befinner deg et annet sted.

Det er liten tvil om at diesel-juks-skandalen, som har preget VW det siste året, har fått fabrikken til å tenke helt nytt. ID er bare den første bilen på MEB-plattformen. I 2025 skal VW ha solgt en million elektriske biler, ifølge VW-sjefen.