LØSNINGEN? En ledelist kan være avgjørende viktig når brannalarmen går i en av Norges mange og lange tunneler. Foto: Gemini.no/SINTEF

Klar anbefaling i ny SINTEF-rapport:

Dette kan være redningen ved tunnelbrann

En lyslist montert i hoftehøyde vil være til svært stor hjelp for å hjelpe folk ut av tunneler i brannsituasjoner, skriver Gemini.no om en ny forskningsrapport fra SINTEF.

Publisert Sist oppdatert

I norske tunneler er det selvbergingsprinsippet som gjelder når alarmen. Det prinsippet hviler på særlig én viktig forutsetning, uttalte eksperter til Motor i en større reportasje om norske tunnelbranner i 2017.

– For å legge til rette for selvberging, må det finnes lys- og lyd-systemer som fanger oppmerksomheten til trafikantene og hjelper dem å rømme. De må varsles tidligst mulig. Når røyken kommer, er det for sent, uttalte Torbjørn Tollefsen, brannvernleder i Statens Vegvesen Region Øst, da han ble intervjuet av Motor.

Les også: Einar overlevde tunnelbrannen. Han mener myndighetenes håndtering står til stryk

Virtuell brann

Den nye rapporten fra SINTEF har samme konklusjon:

  • Norske tunneler bør utstyres med lyslist på veggen, omtrent en meter opp på veggen. Dette for å gi kortest mulig siktavstand til den.

  • I tillegg bør det tas i bruk høyttalere med talemelding som gir beskjed om hvor nærmeste nødutgang befinner seg, denne bør være på flere språk med tanke på turister og utenlandske sjåfører.

  • Dersom man skal ta i bruk redningsrom, bør det ikke verre mer enn 250 meter mellom disse om de skal fungere optimalt. Dersom det er en sterkt trafikkert tunnel bør det vurderes enda kortere avstand.

SINTEF gjennomførte testen blant annet ved at 80 forsøkspersoner ble utstyrt med VR-briller i en virtuell tunnelbrann. Hvordan reagerte de?

– I en forrykende fart kom den mot meg, røykskya. Det tok ikke mange sekundene før den lå som et mørkt teppe rundt anklene, så knærne. Så blir det helt svart. Å være fanget i en tunnelbrann er et mareritt. Så skremmende er det at svært mange av oss vil reagere med handlingslammelse, forteller forsker Gunnar Jenssen i SINTEF.

Les også: Så mye koster bilen deg per kilometer

Går raskere

Forskningsmetoden ble demonstrert i prosjektet «Evakuering i tunnel» i regi av SINTEF og Vegvesenet.

– Det er to reaksjonsmønster som er helt vanlige, og det er fight or flight, sier Gunnar Jenssen til gemini.no.

En av hovedutfordringene ved brann i tunneler er at man gjerne mister retningssansen nesten med en gang. Derfor kan en ledelist være nøkkelen til å finne veien ut.

– Vi så også at folk faktisk går raskere når de har hjelp til å navigere fra lyslisten, sier Jenssen.

Les også: Her er alle Motors biltester